در نشست «اطلاعات و زندگی روزمره» مطرح شد

لزوم توجه به نیاز اطلاعاتی گروه‌های حاشیه‌ای

2014-05-04 16:56

در نشست «اطلاعات و زندگی روزمره» که در سرای «کتاب و رسانه» برگزار شد، بر لزوم توجه به نیاز اطلاعاتی گروه‌های حاشیه‌ای تأکید شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در این نشست گفت: یکی از کاستی‌های علم اطلاعات نخبه‌گرایی است که با توجه به نیازهای اطلاعاتی گروه‌های حاشیه‌ای، باید این کاستی را رفع کرد.

«یزدان منصوریان» افزود: نخبه‌گرایی مفرط در حوزه اطلاعات باعث نادیده گرفته شدن فرودستان اطلاعاتی شده است.

او «فرودستان اطلاعاتی» را گروه‌های حاشیه‌ای جامعه از جمله زندانی‌ها، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار برشمرد.

منصوریان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی به عنوان مکانی متعلق به مردم، به بازتعریف نیاز دارند، افزود: نگاه به مفهوم زندگی روزمره نیز نباید عوض شود. زندگی روزمره عرصه‌ای برای فعالیت‌ها و کنش‌های مردمان عادی است و نباید برای تغییر آن تلاش کرد.

سخنران دیگر این نشست «محمد خندان» دانشجوی دکتری دانشگاه تهران بود. او ضمن تعریف تاریخی مفهوم زندگی روزمره، بیان کرد: همواره نگاهی تحقیرآمیز و مبتذل به مفهوم زندگی روزمره وجود داشته است.

این پژوهشگر با مروری بر نظرات متفکران مکتب فرانکفورت، اظهار کرد: در اوایل قرن 20 و به دنبال گسترش رشته مطالعات فرهنگی، نگاه به زندگی روزمره تغییر کرد.

خندان ضمن اشاره به نقش کتابخانه‌ها در زندگی عموم گفت: متاسفانه کتابخانه‌ها معمولاً در دانشگاه‌ها قرار دارند. همین موضوع، کتابخانه را تبدیل به مکانی برای بازنمایی قدرت کرده است.

وی گفت: ما با کتابخانه‌ها به عنوان مکانی برای تعالی روحی برخورد می‌کنیم و این باعث فاصله گرفتن مردم از کتابخانه‌ها می‌شود.

«سیامک محبوب» دانشجوی دکتری رشته کتابداری، سومین سخنران این نشست تخصصی بود. وی در سخنانش به نقش بسترهای اجتماعی در مباحث کتابداری اشاره کرد.

وی در پایان، با ابراز تاسف از زدن برچسب «عامه» به مردم از سوی دانشگاهیان، گفت: ما نباید مردم را به فرهیختگان تبدیل کنیم. باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند و عمل کنند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

 

Join Us: