معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی:

نشر ایران می‌تواند در بازار جهانی حضور فعال داشته باشد/ دوره‌های گذشته، هویت واحد نداشتیم

1393/07/27-14:05

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری تشریح دستاوردهای نشر ایران در شصت‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بر حضور فعال نشر ایران در بازارهای جهانی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به نقل ازایبنا نشست خبری تشریح دستاوردهای نشر ایران در شصت‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، گسترش دیپلماسی فرهنگی بر اساس کتاب است.

وی با بیان این‌که کتاب، به‌عنوان مهم‌ترین وسیله برای دیپلماسی فرهنگی مطرح است، گفت: واقعیت این است که متاسفانه تاکنون نقش فرهنگ در دیپلماسی چندان مورد اهتمام نبوده و همین طور نقش کتاب به‌عنوان مهم‌ترین وسیله در ارتقای این دیپلماسی آن طور که باید مشهود نبوده است. نمایشگاه‌های کتاب به‌ویژه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب می‌توانند فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی بر مبنای کتاب باشند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که نشر ایران باید بتواند بازار جهانی پیدا کند، ادامه داد: مشاهده تحولات و قواعد بازی نشر در فضای بین‌المللی و وارد شدن به این بازار جهانی، برقراری ارتباط با مخاطب جهانی و دیدن و بهره‌بردن از تجربه‌های نمایشگاه‌های کتاب موفق، از جمله اهداف حضور نشر ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارجی به‌ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شمار می‌آیند.

صالحی توضیح داد: در این راستا و با در نظر گرفتن اهداف مذکور، از مدت‌ها قبل از برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت با همکاران خود در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مذاکره کردیم و تصمیم گرفته شد در فرصت کوتاهی که در اختیار داریم، حضور ایران در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت آسیب‌شناسی شود.

وی ادامه داد: در آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته به نظر آمد حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با مشکلاتی مواجه است؛ نخست این‌که ایران در دوره‌های گذشته این نمایشگاه، به‌صورت چندپاره شرکت می‌کرده است و در واقع از هویت واحد در این نمایشگاه برخوردار نبوده است. بنابراین، تصمیم گرفتیم در دوره جدید، به سمت تجمیع نشر ایران در این نمایشگاه حرکت کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه در دوره‌های گذشته حضور نشر ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دخالت بخش دولتی چند برابر بوده است. بنابراین، قرار بر این شد تا در دوره جدید، بخش دولتی حضور حداقلی داشته باشد اما در مقابل، فرصت برای حضور ناشران و نویسندگان (به عنوان مهم‌ترین افراد در دیپلماسی فرهنگی) فراهم شود. در این راستا موضوع واسپاری حداکثری و فعال کردن بخش خصوصی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را مطرح کردیم.

صالحی اظهار کرد: از دیگر مشکلاتی که ایران در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب فرانکفورت با آنها مواجه بود، می‌توان به حضور کم‌رنگ اهالی رسانه در این رویداد عظیم فرهنگی جهانی اشاره کرد؛ در این راستا موضوع حضور فعال‌تر رسانه‌های مختلف در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را در دستور کار قرار دادیم. چرا که معتقدیم رسانه، مولفه اصلی تکامل و تعمیق حرکت‌های فرهنگی است.

وی در پایان سخنانش، از جذابیت‌های بصری غرفه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکدیگر از دستاوردهای نشر ایران در شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت یاد کرد و گفت: در دوره‌های گذشته این جذابیت‌های بصری چندان چشمگیر نبودند و همین امر به ضرر نشر ایران تمام می‌شد. در این دوره، زیباسازی غرفه را به‌عنوان یک الزام مطرح کردیم تا این غرفه بتواند جلب توجه کند و شایسته نام ایران باشد.

به ما بپیوندید: