از سوی حسین فتاحی و عزت الله الوندی صورت گرفت

تشریح برنامه‌های دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری در سال 94

1394/02/19-11:04

حسین فتاحی، مدیردفتر ادبیات کودک ونوجوان  حوزه هنری گفت: متاسفانه عده‌ای بر این تصور هستند که دنیای کودک و نوجوان یکسان است اما این دیدگاه اشتباه است زیرا دنیای کودک با دنیای نوجوان متفاوت است.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست خبری درباره آثار جدید دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری با حضور حسین فتاحی، مدیر دفتر و عزت الله الوندی، کارشناس  این دفتر در غرفه سوره مهر برگزار شد.
فتاحی در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه کار دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: دفتر کودک و نوجوانان حوزه هنری چندین سال است که فعالیت های خود را آغاز کرده اما این فعالیت‌ها به صورت پیوسته نبوده واین دفتر با اسامی گوناگون فعالیت داشته است.
وی ادامه داد: این بخش از حدود 5 سال پیش سروسامان گرفت و با نام دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری فعالیت خود را آغاز کرد و در این پنج سال بیش از 170 اثر در بخش‌های شعر کودک، شعر خردسال، قصه‌های نمایشی و داستان کودک منتشر کرده است.
 مدیر ادبیات کودک ونوجوان با اشاره به آثار نفیس این دفتر در سال‌های گذشته اظهار کرد: مجموعه قصه‌های شیرین از جمله آثار ارزشمند این دفتر است که به زبان ساده به داستان‌های کهن مانند شاهنامه، مثنوی و گلستان می‌پردازد.
وی ادامه داد: نخستین مجموعه «قصه‌های شیرین ایرانی» در 10 جلد به بازارآمده است و مجموعه دوم آن نیز که 20 جلد است آماده عرضه به بازار است و در نظر داریم مجموعه سوم این مجموعه را در 10 جلد دیگر منتشر کنیم.
به گفته وی قصه نیکان، قصه‌های پیامبران، مجموعه‌های طنز کودک، آشنایی با تاریخ، مجموعه افسانه‌های ایرانی، قصه ضرب المثل و مینیمال از جمله بخش‌هایی است که در حال فعالیت بر روی آن هستیم.
فتاحی در توضیح تفاوت رمان کودک و نوجوان اظهار کرد: دنیای کودک با دنیای نوجوان بسیار متفاوت است زیرا نوجوان وارد دوره ماجراجویی شده و به بیرون سرک می‌کشد، اما کودک در دنیای خودش غرق است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دنیای کودک بسیار متفاوت از دنیای نوجوان است اما عده‌ای این دو بخش را یکسان می‌دانند که اشتباه است.

استقبال دفتر کودک و نوجوان  ازحضور نویسندگان و شاعران

در ادامه این نشست الوندی با اشاره به سیاست‌های این دفتر گفت: در تولید کتاب سیاست خاصی را مد‌نظر قرار نداده‌ایم  و اصراری بر آموزشی بودن یا تفریحی بودن اثر نداریم. درهای دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری به روی تمام نویسندگان و شاعران باز است.

کارشناس دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری با اشاره به فعالیت های ویژه این دفتر اظهار کرد: افزایش تولید رمان کودک از برنامه‌های ویژه سال 94 است، زیرا بیشتر نویسندگان رغبتی به فعالیت در این بخش ندارند اما اگر به ترجمه‌های این حوزه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که کارهای بسیار بزرگی در این بخش انجام شده است.

وی ادامه داد: شعر نوجوان شعری بلاتکلیف است، زیرا اتفاق خاصی در این حوزه رخ  نداده است. در واقع در این سن نوجوان در دوره گذار از بلوغ قرار دارد و به سمت مقوله عشق کشیده می‌شود و بسیاری از شاعران  تخصص کار در این حوزه را ندارند و یا آنقدر شجاع نیستند که در این عرصه قدم بگذارند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.

به ما بپیوندید: