احمد مسجد جامعی:

واگذاری امور به اهالی فرهنگ ، بهترین روش برگزاری نمایشگاه کتاب است

1394/02/27-10:53

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: حضور تشکل‌ها در برگزاری این دوره از نمایشگاه کاری بوده که در دوره‌های قبل نیز اجرا می‌شد اما در چند دوره این واگذاری صورت نگرفت، با این حال باید تصدی‌گری حوزه فرهنگ را به اهالی آن سپرد.
عضو شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب به ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: حضور تشکل‌ها در برگزاری این دوره کار خیلی خوبی بوده که سابقه نیز داشته است. در دوره‌های پیشین این تجربه کنار گذاشته شده بود. با این حال راه درست واگذاری امور به اهل نشر همین است و فکر می‌کنم  به کارگیری دوباره این تجربه بسیار مفید خواهد بود، اگر نارسایی هم وجود دارد قابل برطرف کردن است .
به گفته وی بهترین راه این است که خود اهالی فرهنگ، مسئول، متولی و اداره‌کننده کارهای خودشان باشند و این کار را قدمی به پیش در حوزه نشر کشور می‌دانم.
وی افزود: براساس گزارش‌های  رئیس نمایشگاه بیست و هشتم، آنچه اتفاق افتاده خوب است. یکی از مهمترین کارهای که باید صورت بگیرد، مستند کردن تجربیات است چراکه برخی از این تجربه‌ها پیش‌تر نیز بوده است. اگر ما نقاط ضعف و قوت را بشناسیم، در رویکردهای جدید و متناسب با تحولات زمانه و امکانات می‌توانیم از آنها بهتر استفاده کنیم.
مسجدجامعی با اشاره به تجربه سالیان گذشته اظهار کرد: حضور استان‌ها، داشتن غرفه ویژه استان‌ها و برگزاری نشست‌های مخصوص آنها در دوره‌های سیزدهم و نوزدهم نیز برگزار می‌شد، با این حال اگر آنچه در نمایشگاه کتاب اتفاق می‌افتد بازتاب رسانه‌ای در هر استان داشته باشد باعث خوشحالی مردمان آن شهر و ساکنان بومی آن استان‌ها نیز خواهد شد.
وی گفت: این نمایشگاه در ادامه و امتداد دوره‌های پیشین است. در دوره‌ای کار ما منقطع شد اما نمایشگاه این دوره و فعال شدن ناشران ادامه آن دوران به شمار می‌آید و حضور استان‌ها و داشتن روز خاص برای هر استان در ادامه روند دوره‌های قبلی است. همچنین حضور غرفه‌های خارجی نیز در همین راستاست. در دوره‌های پیشین وزرای فرهنگی کشورهای مختلف میهمان ما بودند و حضور ویژه داشتند و روز ملی برگزار می‌کردند خوشحالم که آن تجربه دوباره استمرار پیدا می‌کند و کامل می‌شود.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به شعار نمایشگاه بیان کرد: «خواندن، گفت‌وگو با جهان» شعار خوبی است. در سالی که گفت‌وگوی تمدن‌ها، ملاک و معیار بود هم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن هم در نمایشگاه کتاب تهران این بحث را گذاشتیم و شرایط این گفت‌وگو باعث می‌شود سال‌های متمادی نیز ادامه داشته باشد. چنین شعارهایی با این رویکردها بسیار خوب است،
مسجد جامعی نمونه عملی چنین نامگذاری را نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری دانست و گفت : نامگذاری سال، مبنای عمل همه دستگاه می‌شود، انتخاب شعار برای نمایشگاه کتاب نیز باعث می‌شود تا تمامی حوزه فرهنگ را در بر بگیرد و روند سال آن حوزه را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش مسئول بخش بین الملل گفت: به گفته مدیر بخش بین‌الملل وضعیت بخش خارجی نمایشگاه به همان سال‌های گذشته باز می‌گردد و این در حالی است که در سال‌های گذشته این بخش رکود داشت اما امسال وضعیت متفاوت بود. به هر حال وقتی وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی طراوت پیدا کند، اولین بازتاب را در رونق کتاب، کتابخوانی، اعتماد به اهل فرهنگ و هنر و این عرصه‌ها و فضاها می‌بینید. گزارش‌هایی دریافت کردم که حس می‌کنم این اعتماد در حال بازگشت است و ناشران می‌گویند ممیزی در حال حاضر در حال بازگشت به همان روند قانونمند گذشته‌هاست.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: