درنشست خبری مشترک با رسانه های روس

تشریح برنامه های حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو

1394/06/10-21:10

نشست خبری ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو درمرکز خبری و تلویزیونی" ریا نووستی" مسکو با حضور دکتر امیرمسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و دکتررضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران درمسکو عصرروزسه شنبه 10 شهریورماه برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران این نشت را مجری مسلمان شبکه ریانووستی اداره نمود.

بعد از معرفی ابتدایی مهمانان برنامه به مخاطبان روسی و توضیحات مجری برنامه درباره حضور فرهنگی و ویژه ایران در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب مسکو رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران  ضمن تشکر از خبرگزای "روسیه امروز" به منظور برپایی این نشست خبری گفت: بزرگترین ساخته ای که ملت ها دارند، فرهنگ آن هاست و هیچ چیزی فراتر از فرهنگ ملت ها وجود ندارد. کتاب ارزشمندترین محصول فرهنگی برای انتقال فرهنگ یک ملت است و به خوبی می‌تواند فرهنگ و هویت ملت ها را انتقال دهد و به همین دلیل نمایشگاه کتاب به شدت اهمیت می یابد. کتاب محصول مناسبی برای انتقال فرهنگ درمیان جوامع و ملت ها است و به همین خاطر نمایشگاه های کتاب اهمیت پیدا می کنند. مهمان ویژه شدن ایران دراین دوره ازنمایشگاه اراده دو دولت را علاوه برارتباط های سیاسی و اقتصادی در فرهنگ نیز نشان داده می شود و این اتفاق  باعث تقویت ارتباطات فرهنگی خواهد شد.

امیر مسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه  نمایشگاه های فرهنگی ایران در این نشست گفت: درباره نمایشگاه تهران که قدمت و عمر آن برابر با نمایشگاه مسکو برابر است لازم می دانم توضیحی بیان کنم. نمایشگاه کتاب تهران دارای چند ویژگی برجسته است. ابتدا اینکه یکی از پربازدید ترین نمایشگاه های دنیا است و نزدیک به 4 میلیون نفر از 65 کشور دنیا از این نمایشگاه بازدید می کنند.125 هزار متر مربع مساحت این نمایشگاه است.این نشان دهنده علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی است اما ما هم مانند دیگر نمایشگاه های دنیا برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی تلاش می کنیم و به دنبال افزوده شدن سرانه مطالعه در کشور خود هستیم.

شهرام‌نیا افزود: امروز کشورها علاقمندند که از طریق دیپلماسی فرهنگی ارتباطات خود را گسترش دهند و دیگر تمایل چندانی به محدود شدن این ارتباطات به عرصه سیاست وجود ندارد. سال گذشته عمان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ایران بود. دو سال پیش نیز ایران مهمان ویژه نمایشگاه دوحه بود.امسال نیز ایران در نمایشگاه مسکو حاضر می شود و نزدیک به یکصد چهره شاخص فرهنگی ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند.تعداد زیادی از نویسندگان به مسکو آمده اند و تعدادی از آن ها در روسیه شناخته شده اند و برای نمونه می توان به گروس عبدالملکیان و هوشنگ مرادی کرمانی اشاره کرد که آثار جدیدی هم از ایشان رونمایی می شود.

شهرام‌نیا جزئیات دیگری از حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو را هم به این ترتیب اعلام کرد: حدود 17 ناشر ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند که شامل ناشران دولتی و بخش خصوصی هستند.گروه های هنری مختلفی در این نمایشگاه حضور دارند و برنامه های متعددی علاوه بر حضور در نمایشگاه در بیرون این نمایشگاه در دانشگاه ها و تالارها و در موسسات ایران شناسی و شرق شناسی اجرا خواهیم کرد.دو گروه موسیقی ایرانی، شامل موسیقی فولکلور ایرانی و موسیقی سنتی ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و درمدت برگزاری نمایشگاه نشست های متعددی را با حضور نویسندگان برجسته کشور برگزار خواهیم نمود. نشر کتابهای ایرانی در روسیه و نشر کتب روسی در ایران و امضای چند تفاهم نامه بخشی  دیگر از فعالیت ها ی ما خواهد بود.

شهرام نیا در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره میزان مصرف محصولات فرهنگی در ایران گفت: تصور من بر مبنای بعضی آمارهای موجود در ایران، این است که 3 عنوان ادبیات، دین  و تاریخ بالاترین حجم مصرف آثار را تشکیل می دهند و ادبیات کلاسیک  روسیه مورد توجه ایرانیان است.

دراین نشت ملکی از معرفی 3 اثر خاص در نمایشگاه کتاب روسیه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 3 اثر خاص معرفی می شود یکی کتاب سید مهدی شجاعی با عنوان "دموکراسی ودموغراضه رونمایی"  می‌شود.کتاب دوم ایشان که به روسی ترجمه شده و در این نمایشگاه رونمایی می شود "طوفان دیگری در راه است"خواهد بود و کتاب سوم هم؛ "شما که غریبه نیستید"  اثر هوشنگ مرادی کرمانی است که از چهره های ماندگار و معاصر ایران هستند.

دراین نشست شهرام نیا درپاسخ به سئوال مجری درخصوص ظهورکتاب های الکترونیک و اهمیت آن گفت: زمانی که کتاب الکترونیک پا به عرصه گذاشت تصور این بود که کتب چاپی جمع می شود اما اینطور نشد. به چند دلیل یکی اینکه حس نوستالژیک به نسخ چاپی اجازه این افول یا جایگزینی را نداد. کتاب دیجیتال نتوانست این کار را بکند اما شبکه اجتماعی نوین به گفته یکی از محققان تا حدی در این مسیر موفق بوده است. وقتی حجم انتقال اطلاعات بالاست یا سرعت به روز آوری بسیار مهم است رسانه الکترونیک می تواند مفید باشد اما در حوزه رمان و داستان همچنان قدرت در اختیار کتب چاپی است.امروز البته ماجرا فراتر از این است و کتاب چاپی و الکترونیک هر دو با چالش و بحران ایجاد شده توسط رسانه های جدید روبرو شده اند.شبکه های اجتماعی جدید مزایایی هم دارند و قابل انکار نیست اما نفس برگزاری این نمایشگاه ها کمک می کند که کتاب در کنار حضور رسانه های جدید جایگاه خود را از دست ندهد.

در ادامه این نشست، شهرام نیا در پاسخ به سوال دیگری گفت: در ادبیات معاصر ایران، حضور زنان نویسنده و شاعر بسیار پررنگ است و آثار ادبی فراوانی از ایشان در حوزه های مختلف به جا مانده است. در بخشی از غرفه ایران تقریباً 270 عنوان کتاب از آثاری که از فارسی به روسی ترجمه شده و بخشی از جمیع آثار است به نمایش در می آید که بخشی از آثار از نویسندگان زن است.

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب مسکو ازتاریخ 11 تا 15 شهریورماه درمحل پارک "ودن خواه"برگزارمی شود. ایران مهمان ویژه این دوره ازنمایشگاه است.

به ما بپیوندید: