رئیس مجلس در اختتامیه نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب رضایت مردم و مسئولان را داشته است

1395/02/25-18:00

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی طبق گزارش‌های رسیده با رضایت ناشران و مردم همراه بوده است.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران علی لاریجانی بر هم‌گرایی در کشور تاکید کرد و گفت: کفران نعمت است که وقت را صرف جدال‌های بلا وجه کنیم. بهره‌برداری از شهر آفتاب برای نمایشگاه کتاب تهران از نتایج همگرایی است و آقای قالیباف و دیگر همکارانش  در شهرداری تهران هم کار بزرگ و همت عالی کردند که اینجا را ایجاد کردند.

وی افزود: پیام این کار این است که بخش‌های مختلف به صورت هماهنگ با همدیگر کار کنند و نیروهای دست اندرکار با هم همراه باشند. همه اینها موجب هم‌افزایی و رشد جامعه می‌شود. بارها گفته شده که شرایط را باید به همگرایی سوق داد چون همگرایی همدلی ایجاد می‌کند و با همدلی کارهای بزرگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش نشر طی سال‌های گذشته سال‌های سختی را سپری کردیم عنوان کرد: به دلیل مجموعه مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی و تحریم، فضا برای اقتصاد کشور خوب نبود و صنعت نشر این سختی‌ها را تحمل کرد اما شرایط پیش رو بهتر خواهد شد.

رئیس مجلس با اشاره به توافق هسته‌ای و نتایج پس از آن گفت: ما امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای شرایط کشور بهتر شود و امیدوارم در این میان وضع نشر هم بهتر شود. تلاش و همت ناشران موجب شد فکری و عقلانی جامعه می‌شود و امسال نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی طبق گزارش‌های رسیده با رضایت ناشران و مردم همراه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنانش به سه مشکل عمده در صنعت نشر و بخش کتاب کشور هم اشاره کرد و گفت: مشکل اول سیستم توزیع است نشر کشور همیشه از این مشکل رنج می‌برد و هنوز هم به سامان نیست. بعضی ناشران یک طرح مقدماتی در این زمینه ارایه کردند اما معتقدم این طرح باید توسط ناشران و تشکل‌های آنها مانند اتحادیه ناشران و کتابفروش‌ها پیگیری شود و با طراحی سیستم توزیع فراگیر و با کمک از صندوق ملی یا بانک‌ها این طرح اجرایی شود.

لاریجانی همچنین از نوشتاری تجهیزات چاپ به عنوان دومین مشکل و ضرورت صنعت نشر نام برد و گفت: سیستم‌های چاپ در ایران باید متنساب با شرایط امروز روز آمد شود سرمایه گذاری‌‌های جدید در این حوزه یکی از ملزومات این حوزه است. اگر می‌‌خواهم در کار خود و جهش داشته باشیم، صادرات کنیم باید سیستم چاپ به روز داشته باشیم تا کتاب‌‌هایی با کیفیت مناسب تولید شود.

وی به بحث کپی رایت نیز اشاره کرد و گفت: شاید اجرای این قانون کوتاه مدت خوب باشد اما در درازمدت می‌‌تواند ما را از وصل به بازار جهانی بازدارد. به نظرم اگر افق درازمدت را می‌‌بیند باید فکری برای حل این مشکل انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معتقدم دولت و مجلس باید از بخش نشر حمایت کند تا زمینه برای در دسترس قرار گرفتن کتاب آسان شود و چرخه مطلوب اقتصادی برای ناشران فراهم شود.

در پایان این مراسم همچنین از برخی غرفه‌‌ها و ناشرانی که در نمایشگاه کتاب حضور داشته تقدیر شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد. 

به ما بپیوندید: