معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ارتباطات بین‌المللی متقابل در حوزه نمایشگاه‌های کتاب افزایش یافته است / حمایت از انتشار آثار ایرانی از سوی ناشران خارجی

1395/07/25-14:37

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای باز ارتباطی در دولت فعلی را فرصت خوبی برای حضور نمایشگاهی متقابل در عرصه کتاب عنوان کرد و گفت: روند ارتباطات بین‌المللی متقابل در حوزه نمایشگاه‌های کتاب در سال‌های اخیر افزایش یافته، به‌طوری‌که امروز بسیاری از کشورها برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه در صف هستند.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشست خبری «تشریح برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و بلگراد» یکشنبه (25 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مهرداد آگاهی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سالن کنفرانس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

 سیدعباس صالحی در این نشست به تشریح رویکردهای معاونت امور فرهنگی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت پرداخت و گفت: حضور ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت طی سه سال گذشته، یک حضور تجمیعی و باشکوه نسبت به گذشته بوده و امسال به‌عنوان چهارمین سال حضور در این نمایشگاه تلاش می‌کنیم تا این حضور تجمیعی را باشکوه‌تر از سال‌های پیش دنبال کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فعال‌سازی تشکل‌های نشر و واگذاری امور به این تشکل‌ها افزود: در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال پنج تشکل مهم حوزه نشر شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن نشر دانشگاهی، انجمن ناشران انقلاب اسلامی، انجمن ناشران دفاع مقدس و انجمن زنان ناشر، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های غرفه ایران را برعهده دارند.

صالحی کمیت و کفیت بروشورها و کتابچه‌های آماده شده برای معرفی صنعت نشر ایران و نویسندگان ایرانی در این نمایشگاه را مناسب و روبه رشد ارزیابی کرد و ادامه داد: نحوه ارائه‌ بروشورها و کتابچه‌ها و همچنین بحث غرفه آرایی و زیبایی بصری نکته دیگری است که امسال به آن توجه ویژه شده است و سعی شده زیبایی شرقی در آن نمود داشته باشد.

 معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش تعداد و مشارکت ناشران مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را از دیگر نقاط قوت حضور ایران در این نمایشگاه برشمرد و گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند به صنعت نشر ما کمک کند این است که ناشران حرفه‌ای ما با حضور در نمایشگاه فرانکفورت بتوانند در جریان و فضای صنعت نشر جهانی قرار بگیرند و همچنین بتوانند ارتباطات لازم برای ارتباط با این عرصه را فراهم کنند.

وی افزود: یکی دیگر از تلاش‌های ما این بوده که بتوانیم زمینه حضور ناشران، نویسندگان و خبرنگاران بیشتری را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم کنیم که البته برخی از این عزیزان با هزینه شخصی و برخی با حمایت‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این رویداد عظیم فرهنگی حاضر خواهند شد.

صالحی برگزاری نشست‌های فرهنگی کاربردی را یکی دیگر از برنامه‌های جدی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دانست و اظهار کرد: نشست‌های فرهنگی ما در فرانکفورت نباید «خود گوییم و خود کف زنیم» باشد. این نشست‌ها می‌تواند فرصت‌های ارتباطی با افرادی که در محیط نمایشگاه حاضر هستند را فراهم کند و خوشبختانه فهرست این نشست‌ها و اشخاص حاضر در آن‌ها نوید برگزاری نشست‌هایی مفیدتر و کاربردی‌تر نسبت به گذشته را می‌دهد.

به ما بپیوندید: