روز ویژه ایران در نمایشگاه وین/دیوان حافظ در دستان صدر اعظم اتریش

1395/08/23-14:32

نمایشگاه بین المللی کتاب وین روز شنبه برای ایران یک روز خاص بود. برگزاری مراسم روز ایران به نام عصر ايراني و البته حضور صدر اعظم اتریش در غرفه کشورمان در کانون توجهات قرار گرفته بود.

نمایشگاه بین المللی وین روز شنبه ٢٢ آبان ماه  در حالی برگزار شد که غرفه ایران از شور و حال خاصی برخوردار بود. برگزاری مراسم ویژه "روز ایران" پای صدر اعظم اتریش را هم به این غرفه کشاند. مراسم روز ایران در نمایشگاه وین درست یک روز قبل از پایان رسمی این جشنواره در سال 2016 برگزار شد. برای چهارمين سال متوالی است که ایران در این نمایشگاه غرفه دایر كرده است و این بار فرصت خوبی مهیا شد تا یک عصر کاملا ایرانی در این نمایشگاه رقم بخورد.

عبدالله مولایی سفیر ایران در اتریش که به همراه مارکوس تویفل، مدیر نمایشگاه بین المللی وین در غرفه ایران حضور یافته بود. وی در صحبت های خود ضمن قدردانی از کسانی که در برپایی این نمایشگاه نقش داشتند، گفت: ایران دارای پیشینه و فرهنگ قوی است که خوشبختانه همواره روابط فرهنگی بالایی با اتریش داشته است. فرصت خوبی برای همکاریهای بیشتر طرفین ایجاد شده و امیدوارم که این روابط گسترش یابد. این اطمینان را دارم که آینده خوبی با همکاری یکدیگر خواهیم داشت.

درخواست اتریش برای نمایشگاه تهران

مدیر نمایشگاه بین المللی كتاب وین با امضای تفاهم نامه همكاري در قالب تبادل غرفه رايگان یک درخواست ویژه را هم خواستار شد. وی که از استقبال ميليوني مردم ايران از نمایشگاه تهران اطلاع داشت درخواست حضور اتریش در اين نمايشگاه  را به عنوان مهمان ویژه مطرح کرد که با استقبال طرف های ایرانی مواجه شد. این موضوع قرار است مورد پیگیری قرار گیرد.

معرفی کتاب اربعین

رونمایی و معرفی چند کتاب ناشران ایرانی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در اتریش برنامه دیگری بود که به اجرا در آمد. رو نمايي از كتاب "چراغ آفتاب از در سنگي، نامه هاي همروزگاران مهدي اخوان لنگرودي " از نشر ثالث، رو نمايي از کتاب "اربعین" كه حاوي مجموعه عكس راهپيمايي شيعيان به كربلاي معلا از جمله کتبی بود که به نمایش گذاشته شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

آلبوم منشور کوروش

رونمایی از آلبوم موسيقي منشور کوروش اثر وحيد زردِي هم در روز ویژه ایران در غرفه کشورمان انجام گرفت. هرچند حاضران در این مراسم منتظر اجرای قطعات زنده قطعاتی از این آلبوم بودند اما این اتفاق رخ نداد و تنها به معرفی این آلبوم بسنده شد. نکته جالب این بخش نمایش یک تابلو از حضور ناصر الدین شاه در نمایشگاه وین بود که به نوعی بیانگر روابط دیرین ایران و اتریش در زمینه های فرهنگی بوده است.

حضور صدراعظم اتریش درغرفه ایران

صدراعظم اتریش در غرفه ایران حضور یافت. عبدالله مولایی سفیر کشورمان در اتریش دقایقی با وی در خصوص غرفه ایران گفتگو کرد و سپس دیوان حافظ را به رسم یادبود به وی اهدا کرد که عکاسان و تصویربرداران حاضر این صحنه را ثبت کردند. اتریشی های زیادی هم در کنار غرفه کشورمان حضور یافتند و به دقت همه چیز را نظاره گر شدند.

صدر اعظم اتریش سپس در بخش موسیقی غرفه ایران حاضر شد و بعد از امضای یک لوح یادبود و در حالی که از سوی سایر کشورها دعوت شده بود تاکید کرد وقت محدودی دارد و باید نمایشگاه را ترک کند.

غذاهای سنتی ایرانی

علاوه بر کتاب، تابلوها و صنایع دستی ایرانی که درغرفه کشورمان به نمایش گذاشته شده بود غذاهای سنتی کشورمان هم روز شنبه مورد توجه اتریشی ها قرار گرفت. علاقمندانی که از این غرفه بازدید کرده بودند به سادگی از کنار غذاهای مختصری که در حاشيه این نمایشگاه آماده شده بود، نگذشتند.

به ما بپیوندید: