وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران خبر داد؛

واگذاری کلیه امور نمایشگاه سی‌ویکم به بخش خصوصی

1396/02/23-17:58

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ضمن تقدیر از کلیه دست‌اندرکاران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما امروز در حضور اصحاب نشر و فرهنگ رسما اعلام می‌کنیم در سال 96 کلید نمایشگاه را به اتحادیه‌های نشر واگذار خواهیم کرد. سیاست رسمی‌ما واگذاری کلیه امور اجرایی فرهنگ به بخش خصوصی است.
به گزارش ستاد امور رسانه و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سید رضا صالحی امیری با اعلام این خبر تاکید کرد: امیدواریم در سال 96 شاهد واگذاری همه امور نمایشگاه کتاب در تهران و سراسر کشور به بخش خصوصی باشیم. البته این امر ناقض وظیفه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌نیست و ما همچنان حمایت خود را از اتحادیه‌های نشر، مولفان و ناشران کتاب و کتابفروشی‌ها ادامه خواهیم داد. این موضوع مبتنی بر تفکری است که در ابتدای دولت قول آن را به جامعه نشر دادیم. این خود آغازی برای واگذاری بسیاری از مسئولیت‌های اجرایی دیگر است.
 
بهار فرهنگی کتاب و کتابخوانی
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران بهار فرهنگی کتاب، کتابخوانی و اقتصاد نشر است، اظهار کرد: این نمایشگاه یک رخداد فرهنگی در سطح ملی و فراتر از یک نمایشگاه است. در این نمایشگاه مجموعه ای از فعالیت‌های فرهنگی شکل می‌گیرد. این نمایشگاه سالم‌ترین فعالیت فرهنگی است و ما معتقد هستیم دولت نباید کمترین مداخله‌ای در برگزاری آن داشته باشد.
صالحی امیری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک گفتگوی فرهنگی خواهند و گفت: کتاب، خود مظهر گفتگوی فرهنگی است. ما باید کتاب بخوانیم و دیگران را به کتاب و کتابخوانی تشویق کنیم تا جامعه‌ای با مختصات انسانی و معرفتی و به‌طور کلی یک زیست فرهنگی داشته باشیم.
 
توجه به توسعه روابط با همسایگان و جهان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه نمایشگاه امسال شاهد حضور 140 نمایندگی و حضور کشور ایتالیا و شهر استانبول به عنوان میهمان ویژه بود، بیان کرد: مناسبات موجود در این نمایشگاه بیانگر توجه جمهوری اسلامی‌به توسعه روابط با همسایگان و توسعه ارتباطات جهانی است. همچنین این نمایشگاه محلی برای ارتباط مولفان با ناشران، صاحبان اندیشه با اندیشه و مردم با اندیشمندان است.
وی بااشاره به اینکه یکی از مولفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرسشگری است، تاکید کرد: اگر جامعه ای فاقد پرسشگری باشد، تفکر در آن زیرزمینی شده و متفکران به انزوا کشیده می‌شوند اما در فضای آزاد متفکرانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری ظهور می‌یابند. متفکران تشنه پرسش و متحجران سیراب از پرسشگری هستند.
 
زیبنده نیست کتاب اولویت ثانی باشد
صالحی امیری افزود: جامعه بی‌پرسش در فضای جامعه بی‌نیاز از کتاب است. در چنین جامعه‌ای با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی، انسانی ، اخلاقی و فرهنگی مواجه خواهیم شد. در جامعه‌ای که کتابخوانی به یک ارزش تبدیل نشود باید منتظر جهل و حماقت باشیم. در چنین جامعه‌ای رذیلت جانشین فضیلت، بداخلاقی جانشین اخلاق، دروغ جایگزین صداقت، فساد جایگزین سلامت، تاریکخانه جانشین روشنفکری و تقابل جانشین تعامل خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با بیان اینکه زیبنده ایران اسلامی‌و فرهنگ غنی ایرانی نیست که کتاب به اولویت ثانی تبدیل شود، بیان کرد: تمام قوا باید کمک کنند تا فرهنگ کتابخوانی رواج یابد و شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی نشر و کتاب ممکن نیست.
وی ضمن عذرخواهی برای کلیه مشکلاتی که مردم و ناشران را به‌ویژه در روزهای بارانی درگیر ساخت، گفت: وجود یک نمایشگاه دائمی‌با زیرساخت‌های لازم حق مردم و ناشران است. مردم و ناشران نباید برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران با سختی و تنگی مواجه شوند. به‌هرحال نمایشگاه سی‌اُم با همه فرصت‌ها و آسیب‌ها به پایان رسید و باید تلاش کنیم در نمایشگاه سی‌ویکم تمامی‌آسیب‌ها را برطرف سازیم.

به ما بپیوندید: