در آیین افتتاح بخش بین‌الملل و غرفه یمن در نمایشگاه کتاب مطرح شد؛

همه رویدادهای فرهنگی جهان اسلام باید با یاد طوفان‌الاقصی برپا شوند/ضرورت معرفی اندیشمندان یمنی به ایرانیان

2024-05-09 14:19

محمدمهدی اسماعیلی گفت: بخش بین‌الملل سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی افتتاح می‌شود که بیش از ۷ ماه از اتفاق بزرگ طوفان‌الاقصی و شکست هیمنه دروغی و پوشالی رژیم صهیونیستی می‌گذرد. اساسا امروز هیچ موقعیت فرهنگی‌ای نباید در جهان اسلام اتفاق بیفتد، مگر آنکه به یاد این حماسه بزرگ باشد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «چشم‌انداز تعاملات فرهنگی بین ایران و یمن؛ امروز و آینده» و افتتاح بخش بین‌الملل و غرفه یمن در نمایشگاه، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمد حیدره، قائم مقام وزیر فرهنگ جمهوری یمن، ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران، عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان کتاب جمهوری یمن و حسین دیوسالار، مشاور ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای ملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: بخش بین‌الملل سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی افتتاح می‌شود که بیش از ۷ ماه از اتفاق بزرگ طوفان‌الاقصی و شکست هیمنه دروغی و پوشالی رژیم صهیونیستی می‌گذرد.

وی افزود: اساسا امروز هیچ موقعیت فرهنگی‌ای نباید در جهان اسلام اتفاق بیفتد، مگر آنکه به یاد این حماسه بزرگ باشد. با همین رویکرد، بهترین مهمان ویژه ما در بخش بین‌الملل نمایشگاه باید از میان پیشقراولان جهاد و مبارزه انتخاب می‌شد.

اسماعیلی ادامه داد: در یمن امروز درس مقاومت و جهاد به مسلمانان عالم و آزادگان و مستضعفان به طور عینی درحال نمایش است. آنچه امروز با جهاد و دلاوری‌های یمن و مردم غیور، شجاع، مقاوم و صبور یمن در حال وقوع است، همه معادلات جبهه استکبار و صهیونیست را بهم ریخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره ضرورت توجه به موضوع غزه و فلسطین گفت: هفته گذشته در اجلاس جهانی گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها به این نکته اشاره کردم که مگر امکانش است اتفاق فرهنگی رخ دهد و در آن نسبت به غزه و فلسطین بی‌تفاوت بود؟

وی عنوان کرد: حضور مجاهدان یمنی در نمایشگاه کتاب نشان دهنده رویکرد عملی این دوره از نمایشگاه در تعظیم مقاومت مردم منطقه و مجاهدت‌های این مردم صبور است. پیروان مکتب اهل بیت(ع) چند ویژگی مهم دارند و آن حضور توامان عقلانیت، معنویت و اخلاق در همه سازه‌های تمدنی است که متاثر از اهل بیت(ع) است. 

مردم ایران وحدت نظر دارند

محمد حیدره نیز در بخش دیگر این نشست گفت: برای دعوت و میزبانی‌ای که از ما شده، متشکریم. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که دارای ریشه‌های بسیار عمیق تاریخی و فرهنگی است و ما این را در مردم ایران که داری وحدت هستند، مشاهده کرده‌ایم.

وی افزود: روابط فرهنگی بین دو کشور ایران و یمن پس از به وجود آمدن دین اسلام دارای مشترکات زیادی شد و یکی از آنها وجود یک پیامبر و قبله مشترک است که باعث شده در بسیاری از کارهای فرهنگی شریک باشیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ یمن ادامه داد: شهید سید حسین بدرالدین در اوایل انقلاب اسلامی پیرو امام خمینی(ره) بود که باعث شد ما از تجربیات و عبرت‌های انقلاب اسلامی بسیار استفاده کنیم و این روحیه انقلابی را به مردم یمن تزریق کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که یمنی‌ها به آرمان آزادی فلسطین پایبند خواهند ماند، گفت: ایران و یمن به مسئله فلسطین به عنوان اولویت اول در جهان اسلام نگاه می‌کنند و این مسئله به یک پیوند نزدیک بین ایران و یمن بدل شده است. این در حالی است که ما به ارزش‌های فلسطین پایبند هستیم و خواهیم ماند.

حیدره اضافه کرد: مسئله دیگر ولایت و براعت است، ما دشمنان مشترکی داریم که از آن‌ها بیزار هستیم. دشمنان خدا و انسانیست صهیونیست‌ها هستند و ما پیرو اولیای خدا هستیم. عملیات طوفان‌الاقصی دوستی ما را بیشتر و ثابت کرد ما با وحدت امت اسلامی فعالیت می‌کنیم. امیدواریم حضور ما در نمایشگاه تهران گامی در اتحاد امت اسلامی باشد.

سفیر یمن در ایران نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: دشمنان قصد دارند روحیه و اعتقادات جوانان و امت اسلام را نابود کنند. امت اسلام دارای دشمنان زیادی است، به خصوص امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی که جوانان ما را منحرف می‌کنند. در واقع ایران در این راه پیشگام است و ما تلاش می‌کنیم فرهنگ، ایده و اندیشه‌های مردم ایران را در کشور خود تقویت کنیم.

وی ادامه داد: ما در جهان عرب و اسلام تلاش می‌کنیم از تجمیعات جمهوری اسلامی ایران در مسائل فرهنگی، به خصوص در برگزاری نمایشگاه کتاب استفاده کنیم. امیدواریم غرفه ما در این نمایشگاه فرصت خوبی باشد تا مردم یمن را به خوبی بشناسد.

ابراهیم الدیلمی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت معرفی فرهیختگان و اندیشمندان یمنی به ایرانیان تاکید کرد و ادامه داد: همه پژوهشگران، اندیشمندان و ناشران ایران را دعوت می‌کنم تا مسائل فرهنگی یمن به خصوص شهید بدرالدین حوثی را بشناسند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

Join Us: