حجت الاسلام اشکوری در سرای اهل قلم؛

تحریف اندیشه امام خمینی خطرناک است

2022-05-21 11:59

نشست آثار امام خمینی، بایسته‌ها و شایسته‌ها با حضور حجت‌الاسلام اشکوری مسئول ارتباطات فرهنگی موسسه امام خمینی در سالن سرای اهل قلم مصلی امام خمینی برگزار شد. 

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام اشکوری در خصوص چرایی نشر و بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی گفت: در دویست سال اخیر متفکرین جهان اسلام در مواجه با غرب به احساسی رسیدند که دو سوال برای آن‌ها ایجاد کرد. متفکرین جهان اسلام وقتی با غرب وجود روبه رو شدند احساس عقب افتادگی کردند. آنها به دنبال علت و راه برون رفت از این عقب ماندگی بودند. 
وی گفت: جهل، نظامات استبدادی و استعمار کشورهای غربی از عوامل عقب ماندگی بود. اما خصوصیت امام این بود که وقتی به غرب نگاه کرد، غرب را پیشرفته و خود را عقب افتاده ندید. با مشاهده این فضا احساس انحراف کرد و با نگاه به جامعه اسلامی آن را هم منحرف دید. بطور کلی جامعه بشری را دچار انحراف دید. 
وی افزود: سپس به دنبال علت و راه برون رفت از این انحراف بود. اگر ثابت شود که جامعه بشری همانطور که امام می‌بینید دچار انحراف است خواندن و فهم آثار امام برای جامعه بشری نیاز است.
مسئول ارتباطات فرهنگی موسسه امام خمینی در ادامه تاکید کرد: در نامه‌ای که امام به گورباچوف نوشت به این انحرافات اشاره کردند. امام به گورباچوف گفتند که مسیر درست و اصلی را پیدا کنید و از مارکسیسم خارج شوید، اگر این نگاه صحیح باشد، جامعه بشری نیازمند بازخوانی تفکر حضرت امام است.
وی به شرح دیگر عوامل اهمیت مطالعه اندیشه حضرت امام پرداخت و عنوان کرد: در حوزه منظومه فکری، تمدن غرب این فرصت را پیدا کرده تا تفکر خود را به جامعه بشری معرفی کرده و آن را به جوامع بقبولاند. به عنوان مثال شیخ زکزاکی از جمله افرادی است که بخاطر سیطره تفکر غرب مورد محدودیت دولت نیجریه قرار گرفت. 
حجت‌الاسلام اشکوری در ادامه به تحریف تفکرات امام خمینی پرداخت و گفت: متفکران جامعه موظف هستند فکر امام را آنطور که هست ارائه کنند نه آنطور که می‌خواهند یا خودشان تفسیر می‌کنند. جلوگیری از تحریف از دیگر بایسته‌هایی است که باید مراقب آن باشیم. 
حجت‌الاسلام دکتر غفاری‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم سخنران دیگر این مراسم بود که به بررسی جریان نفوذ و استحاله در تفکر امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: در حال حاضر ملاک جذب حداکثری نگاه رهبری است. کافیست افرادی که با فرزند آیت‌الله منتظری ارتباط دارند را ببینید، ابراهیم یزدی فردی که فرزند آقای منتظری برای او نماز خوانده است. 

وی گفت: به بهانه جذب حداکثری کسانیکه دست از دشمنی با امام نکشیدند را محترم شمردند. امروز طلایی که برای گنبد امام رضا(ع) به کار رفته با درخواست مردم بوده، اما زیست امام خمینی(ره) با بودجه مردمی نباید صورت گیرد. شاخص جذب حداکثری رهبری هستند، خارج از این شاخصه تفاسیر شخصی است. 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

Join Us: