استقبال مردم از نمایشگاه کتاب تهران با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی

2022-05-21 15:35

استقبال مردم از دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تهران نشان داد که حتی در شرایط نامساعد اقتصادی هم جامعه از توجه و اهتمام به کتاب غافل نیست. شکر این نعمت طبعا تسهیل بیشتر و تکمیل سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی را می‌طلبد.

به گزارش ستاد خبری سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ایرانی ها در 11 روز برگزاری نمایشگاه کتاب، بیش از 115 میلیارد تومان برای خرید کتاب هزینه کردند. اتفاقی که تصور خیلی‌ها را هم زد. توجه به این واقعیت آن هم در چنین شرایط اقتصادی، برنامه‌ریزی برای ترمیم سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی را دوچندان و مضاعف می‌کند. 
مشکلات اقتصادی اخیر در کنار گرانی ملزومات اولیه تولید کتاب مانند کاغذ و زینک و چاپ برخی از کارشناسان را به این نقطه رسانده بود که نمایشگاه امسال رونق چندانی نداشته باشد با این حال واقعیت استقبال مردم از نمایشگاه درست در نقطه عکس قرار داشت. واقعیت نمایشگاه و استقبال از آن حتی در این شرایط دوباره ذهن هر تحلیل‌گری را به این تامل وا می‌دارد که موانع سبد فرهنگی جامعه را برطرف کرد و به این سوال بیشتر فکر کرد که چگونه می‌توان چرخه ترک برداشته تولید تا خرید کتاب را ترمیم کرد و کتاب را به سبد خرید خانواده‌ها بازگرداند.
مطابق اظهارات مسئولان و ناشران، یکی از مهم‌ترین مشکلات زیرساختی تامین کاغذ است و به دلیل افزایش قیمت کاغذ در سال‌های اخیر، قیمت تمام شده چاپ کتاب افزایش یافته است.
یاسر احمدوند در دیدار با هر یک از وزرا و اعضای کابینه یا نمایندگان مجلس به این مهم تاکید داشته که تولید کاغذ داخلی به جد مورد تاکید است و باید با یک همت عمومی نسبت به فعال-سازی ظرفیت‌های راکد کشور اقدام کرد.
وی با اشاره به اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کاغذ افزود: میزان تولید داخلی بسیار ناچیز است. این در حالی است که برخی کارخانه‌ها از جمله کارخانه کاغذ مازندران در صورتی که با تمامی ظرفیت خود فعال شود، می‌تواند بخش مهمی از نیاز صنعت نشر را تامین کند.
این اظهارات که بارها و بارها در دیدار مقامات دولتی و مجلسی مطرح شده است، به تایید وزاری فرهنگ و اقتصاد رسیده و حمایت از تولید کاغذ تاکید شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از بخش فرهنگ، خواستار فعال سازی بخش تولید کاغذ شده است و اذعان کرده در صورتی که بتوان ظرفیت‌های موجود را فعال کرد، می‌توان حتی علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرات کاغذ نیز اندیشید.
محمد مهدی اسماعیلی تاکید کرد: وزارت ارشاد برنامه ویژه‌ای به این منظور تدارک دیده تا بتوان صنعت نشر را به خودکفایی در تامین کاغذ رساند.
در عین حال وزیر اقتصاد نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب حمایت این مجموعه از صنعت نشر را از دو جبهه تشریح کرد. 
به تعبیر احسان خاندوزی می توان از سرمایه گذاران علاقه‌مند به مشارکت در تولید کاغذ حمایت کرد و از سویی می‌توان واحدهای تولیدی راکد را فعال کرد تا بتوانند با ظرفیت بیشتری کار کنند.
نمایندگان مجلس نیز در اظهارات جداگانه‌ای به حمایت از مطالبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشتند.
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: ما با مسئله‌ای به نام بی‌هویتی برای نسل بعدی مواجه‌ایم پس باید همه توان خود را در توسعه فرهنگی به کار گیریم.
الهیان با تاکید به اینکه بحث فرهنگ همواره مظلوم واقع می‌شود، از بانیان نمایشگاه کتاب خواست پیرو تجربه خود مطالبه واضحی از مجلس داشته باشند تا از ردیف‌های بودجه بتوان حمایت‌هایی را متوجه این حوزه کرد.
موضوعی که در بازدید معاون امور اجرایی رئیس¬جمهور از نمایشگاه کتاب هم مورد تاکید قرار گرفت: ما مرتباً جلسات اقتصادی داریم به دلیل اینکه موضوع اقتصاد اولویت دارد، اما این به معنی بی‌توجهی به فرهنگ نیست.
سید صولت مرتضوی متذکر شد: دولت از همه کتبی که بتواند نیازی از مردم مرتفع کند حمایت می‌کند، هر چند اغلب مقامات بازدیدکننده عنوان کردند که به دلیل مشغله کاری و جلسات و سفرهای مکرر فرصت اندکی برای مطالعه کتاب دارند اما نمایشگاه کتاب فضایی برای طرح مهمترین دغدغه صنعت نشر کشور فراهم کرد. دغدغه‌ای که پذیرفته شد و منتظر تصمیمات بعدی دولت و مجلس است.
استقبال مردم از دو بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب تهران نشان داد که حتی در شرایط نامساعد اقتصادی هم جامعه از توجه و اهتمام به کتاب غافل نیست. شکر این نعمت طبعا تسهیل بیشتر و تکمیل سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی را می‌طلبد.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

گزارش از ونوس بهنود

Join Us: