از سوی رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد؛

آسیب‌شناسی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب برای حرکت به‌سوی نمایشگاه سی‌وچهارم

2022-08-23 11:05

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از دو سال وقفه در بهار ۱۴۰۱ در دو بخش  فیزیکی و مجازی برگزار شد. بلافاصله پس از پایان این رویداد فرهنگی، با تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسات آسیب‌شناسی نمایشگاه سی‌وسوم برگزار شد.

 

علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن تشریح فعالیت این دبیرخانه، درباره مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این جلسات، بیان کرد: پس از پایان سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تاکنون یک جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه سی‌وسوم و یک جلسه عمومی دست‌اندرکاران نمایشگاه با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده که در آن به ابعاد مختلف نمایشگاه پرداخته شده است. همچنین چهار جلسه آسیب‌شناسی برای بررسی عملکرد و فعالیت کمیته‌ها و بخش‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شده است. در این جلسات، نقاط قوت و ضعف کمیته‌های «تبلیغات، ارتباطات رسانه‌ای و فضای مجازی»، «فعالیت‌های فرهنگی»، «اجرایی و پشتیبانی»، «بین‌‌الملل» و «ناشران خارجی»  بررسی و پیشنهادهای ساختاری و عملکردی برای برگزاری بهتر دوره آتی نمایشگاه کتاب، از سوی مدیران این کمیته‌ها ارائه شد. در ادامه برای بهبود عملکرد بخش‌ها و استفاده از تجربیات این دوره برای استفاده در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نقدهای صریح و متعددی از سوی حاضران در جلسه مطرح و به بحث گذاشته شد.

 

وی با تأکید بر برگزاری منظم این جلسات، گفت: این جلسات در فواصل زمانی نزدیک تا بررسی کامل فعالیت و عملکرد تمامی بخش‌ها و کمیته‌ها ادامه خواهد داشت. در پایان هر جلسه، پس از جمع‌بندی موارد مطرح‌شده، مصوباتی مطرح و برای درج و به‌کارگیری در آئین‌نامه‌ها، ساختار و سایر اجزاء نمایشگاه دسته‌بندی می‌شود.

 

رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: نتایج بررسی‌های انجام‌شده در زمینه عملکرد و نقاط قوت و ضعف کمیته‌ها و تجربیات به‌دست آمده در این دوره از نمایشگاه کتاب، برای برگزاری مطلوب‌تر و باکیفیت‌تر این رویداد فرهنگی در سی‌وچهارمین دوره بسیار راهگشاست. با تقویت نقاط قوت، بهسازی و بازنگری در نقاط ضعف و برطرف کردن ایرادات، بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و خلاق، همچنین استفاده مطلوب از ظرفیت بخش مجازی در کنار بخش فیزیکی نمایشگاه، مطمئنا چشم‌انداز درخشان‌تری پیش‌روی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دوره‌های آتی خواهد بود. 

 

علی رمضانی بیان کرد: برگزاری جلسات تخصصی‌ با اجزای برخی از کمیته‌ها مانند اعضای انجمن فرهنگی ناشران خارجی، هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، گروه خلاق و گرافیک نمایشگاه، اعضای شورای نظارت و ارزیابی و همچنین نشست‌هایی با تشکل‌ها و صاحبنظران حوزه نشرِ دست‌اندرکار در نمایشگاه، گروه‌های مشاوره کتاب و بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه برای تحلیل نتایج به‌دست‌آمده از سوالات مردم و راهنمایی‌های ارائه‌شده، ازجمله اقدامات صورت‌ گرفته است.

 

وی با اشاره به برخی از خروجی‌ها و مصوبات این جلسات، گفت: تعیین به‌موقع زمان و مکان نمایشگاه، تنظیم جدول زمان‌بندی برای همه فرایندهای نمایشگاه کتاب تهران، انجام مکاتبه با برخی از نهادهای مربوطه، تدوین سیاست‌های خبری، نحوه انعکاس فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه سی‌وچهارم، ازجمله تصیمات گرفته‌شده این جلسات است.

 

رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: از یک ماه گذشته، مکاتبه‌ای از سوی رئیس محترم نمایشگاه با رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران با موضوع اعلام مشخصات و زیرساخت‌های مورد نیاز محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد که این نامه‌ به شهردار محترم تهران نیز ارجاع شده و منتظر پاسخ مجموعه مدیران شهری هستیم. همچنین مقرر شد در حوزه اجرایی درخصوص زیرساخت‌های موردنیاز و طرح‌های جدید، بررسی لازم صورت گیرد.

Join Us: