در نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مطرح شد؛

نمایشگاه کتاب تهران بهترین فرصت برای دیدن ایرانِ واقعی است

2022-12-17 10:52

یاسر احمدوند بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران، بهترین فرصت برای دیدنِ ایران واقعی است. علاقه‌مندی مردم ایران به فرهنگ، کتاب و کلمه با حضور میلیونی در نمایشکاه کتاب به تصویر کشیده می‌شود که بهترین نمود و تجلی از فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سه‌شنبه (۲۲ آذرماه ۱۴۰۱)، با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اسماعیل جانعلی‌‌پور؛ مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مدیران کل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از سفرا، نمایندگان و رایزنان فرهنگی کشورهای خارجی به میزبانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یاسر احمدوند در این برنامه ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر، گفت: امیدوارم در این جلسه آشنایی کاملی با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت بگیرد و زمینه همکاری برای استفاده از این رویداد فرهنگی فراهم شود. علاقه‌مندم کشورهایی که نمایندگانشان در این جلسه حضور دارند، در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کنند و در این آوردگاه فرهنگی به معرفی نشر  کشورهای خودشان بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در دنیاست که از نخستین دوره رویکرد بین‌المللی داشته، افزود: علاقه‌مندیم حضور ناشران کشورهای مختلف در این نمایشگاه تقویت شود زیرا برنامه‌های متنوعی برای این میزبانی تدارک دیده شده است. این نمایشگاه فرصتی برای حضور چهره‌های فرهنگی از کشورهای مختلف است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: در دوره‌های گذشته، متفکران و نویسندگان کشورهای مختلف از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرده و از نزدیک با اهالی فرهنگ، نویسندگان و ناشران ایرانی و کتاب‌های منتشرشده، آشنا شدند. در نمایشگاه سی‌وسوم کتاب، بیش از ۶۰ میهمان از کشورهای مختلف حضور پیدا کردند.

یاسر احمدوند در بخش دیگری از سخنانش گفت: نمایشگاه کتاب تهران، اختصاصا یک نمایشگاه کتاب نیست، بلکه یک رویداد بزرگ فرهنگی محسوب می‌شود. برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور فرهیختگان، نویسندگان و شاعران از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران، بهترین فرصت برای دیدن ایرانِ واقعی است، افزود: علاقه‌مندی مردم ایران به فرهنگ، کتاب و کلمه با حضور میلیونی در نمایشکاه کتاب تهران به تصویر کشیده می‌شود که بهترین نمود و تجلی از فرهنگ ایرانی - اسلامی و بهترین فضا برای گفت‌وگو و تبادل‌نظر در زمینه‌های فرهنگی است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خطاب به نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی، بیان کرد: از شما تشکر می‌کنم که ویژگی‌ها و مشخصه‌های فرهنگی کشور ما را برای مردم کشورهای خودتان بازگو می‌کنید. امیدوارم در نمایشگاه کتاب تهران با یک حضور پررنگ، به توسعه روابط و فعالیت‌های فرهنگی فی‌مابین کمک کنید. 

بزرگترين رویداد فرهنگی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه 
در بخش دیگری از این برنامه، علی رمضانی؛ قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: آنچه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به‌عنوان یک نمایشگاه برجسته در منطقه و دنیا مطرح می‌کند، کتاب‌دوستی ایرانیان و حضور اقشار مختلف مردم حتی از کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان در این رویداد فرهنگی است.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترين رویداد فرهنگی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه و پربازدیدترین نمایشگاه در جهان است که سالیانه در ماه می برگزار می‌شود. این نمایشگاه از دهه ۹۰ میلادی آغاز شده و تاکنون ۳۳ دوره آن برگزار شده است. در نخستین دوره این رویداد فرهنگی، حدود ۳۰۰ ناشر حضور داشتند و سی‌وسومین دوره آن با حضور سه هزار ناشر داخلی برگزار شد. میزان بازدید در نخستین دوره چند هزار نفر بوده و در دوره گذشته چند میلیون نفر از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اظهار کرد: با وجود پاندمی کرونا و موانع ناشی از آن، در سال جاری در یک تجربه موفق، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد. در دوره گذشته هیچ فردی مجبور نبود برای تهیه کتاب، با صرف هزینه و وقت و پیمودن مسافت‌های طولانی به تهران سفر کند. با امکانات فراهم شده در بخش مجازی، مردم از دورترین روستاها و شهرها حضور در نمایشگاه کتاب را تجربه کردند. این تجربه موفق برای نمایشگاه‌های مختلف دنیا نیز قابل استفاده است. از میهمانان خارجی حاضر در این نشست دعوت می‌کنم از سامانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سامانه خرید از کتابفروشی، سامانه جامع کتابخانه‌های ایران و ... در بستر فضای مجازی بازدید کنند. ما هم آمادگی داریم تجربیات خود را در این زمینه‌ها با دیگر کشورها به اشتراک بگذاریم. 

علی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۷۰ دستگاه برای همکاری دعوت می‌شود، گفت: شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها، نهادهای امنیتی و حتی بانک‌های مختلف ازجمله دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این فعالیت فرهنگی هستند. ویژگی منحصربه‌فرد این رویداد فرهنگی این است که در ایام برگزاری، بیشتر دستگاه‌های کشور درگیر نمایشگاه کتاب هستند. 

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی برای حضور ناشران در بخش خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به اشتراکات زبانی و فرهنگی نیز توجه داریم. بازار جهانی کتاب نیز که بخشی برای شناساندن بهتر صنعت نشر ایران است، یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محسوب می‌شود.

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیان کرد: هرساله یک کشور به‌عنوان میهمان ویژه نمایشگاه معرفی می‌شود که متناسب با آن برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. نمایشگاه نیز تسهیلاتی را به میهمان ویژه اختصاص می‌دهد. از دوره بیست‌وهفتم تا سی‌وسوم به ترتیب کشورهای افغانستان، عمان، روسیه، ایتالیا، صربستان، چین و قطر میهمانان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده‌اند. اکنون نیز مشغول رایزنی و بررسی در زمینه انتخاب میهمان ویژه سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه هستیم. همچنین از همین امروز امکان گفت‌وگو و تعامل درباره نمایشگاه سی‌وپنجم کتاب تهران که در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، فراهم است. 

علی رمضانی در ادامه با تأکید بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، نشست‌های رونمایی، معرفی و نقد و بررسی کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به آمارهایی از سی‌وسومین دوره این نمایشگاه اشاره کرد. 

 

۵۰ درصد تخفیف برای حمل مرسوله‌های هوایی کتاب 

اسماعیل جانعلی‌‌پور؛ مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه کتاب همان چراغ راه تقویت همدلی جهانی در مسیر تحقق آرمان متعالی الهی است، گفت: این نشست برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی ایران، زیر خیمه فرهنگ و ذیل ستون مستحکم کتاب برگزار می‌شود.

وی افزود: بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، در دوره سی‌وسوم در فضای مسقف به مساحت ۹۰ هزار مترمربع، میزبان سه هزار ناشر و چند میلیون بازدیدکننده بود و رکورد فروش بالغ بر هفت میلیون دلار در ۱۰ روز را با وجود پاندمی کرونا در اختیار دارد. این واقعیت برآمده از فرهنگ کهن و اصیل ایرانیان است که با اسلام اصیل جلا یافته است. 

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه با اشاره به سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: تدوین آیین‌نامه متفاوت از دوره‌های گذشته، برگزاری نشست‌های توجیهی با رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشورها و مکاتبه با رسانه‌های بین‌المللی ازجمله اعضای اتحادیه خبرنگاران آسیا و اقیانوسیه ازجمله کارهایی است که در راستای برگزاری بهتر نمایشگاه کتاب تهران در دوره آتی در حال انجام است. همچنین نشست امروز نیز از سوی بیش از ۱۰ خبرگزاری و رسانه معتبر داخلی و خارجی و تلویزیون اینترنتی کتاب پوشش داده شد. 

جانعلی‌‌پور با بیان اینکه کمیته ناشران خارجی در دو بخش عربی و لاتین میزبان کشورهای مختلف است، گفت: برای سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ثبت‌نام ناشران خارجی از طریق سامانه https://register-int.tibf.ir آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد. پس از پایان فرصت ثبت‌نام، آماده دریافت مرسوله‌های کتاب هستیم. 

وی افزود: در این دوره امکان عرضه غرفه‌هایی با متراژ‌های ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ متر به ناشران خارجی وجود دارد که برای هر مترمربع فضا، ۱۰۰ یورو هزینه دریافت می‌شود که این مقدار نسبت به بسیاری از نمایشگاه‌های دنیا عادلانه است. امکاناتی نیز در زمینه ارائه تخفیف به ناشران خارجی در این بخش درنظر گرفته شده است. ناشران خارجی در دوره سی‌وچهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌توانند کتاب‌های چاپ‌شده از سال ۲۰۱۵ به بعد را برای فروش عرضه کنند. 

مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به آمادگی کامل گمرک برای ترخیص مرسوله‌های زمینی، اظهار کرد: در ارسال بار از مسیر هوایی نیز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ۵۰ درصد تخفیف در هزینه‌‌های حمل بار به مقصد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درنظر گرفته است. به‌عنوان خدمات نمایشگاهی نیز فرصت‌هایی همچون ساخت و دکوربندی غرفه، راهنمای گردشگری و پذیرایی فراهم شده است.

جانعلی‌‌پور در پایان گفت: از اکنون تا زمان برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آماده پاسخگویی به پرسش‌ها، رفع ابهامات و موانع، راهنمایی در زمینه‌های مختلف مرتبط با نمایشگاه و تعامل با نمایندگان کشورهای خارجی متقاضی حضور در این رویداد فرهنگی هستیم. 

Join Us: