نمایشگاه کتاب جای خوبی برای دسترسی ناشران به نقدینگی
1395/02/20-18:24
مدیر انتشارات نغمهنواندیش با حضور در سرای اهل قلم با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فرصتی غنیمت برای رقابت سازنده در بین ناشران است، گفت: ناشران مختلف با حضور در نمایشگاه کتاب آثار دیگر ناشران را میبینند و برای تولید آثار پرمحتوا تلاش میکنند و این امر رقابت سازندهای را در بین ناشران ایجاد میکند.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست تخصصی «نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران فرصتها و تهدیدها» با حضور مریم جدلی مدیر انتشارات نغمهنواندیش، محمدمهدی داوودیپور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران محمدرضا توکل رئیس کمیته ناشران داخلی، کاظم قلمچی رئیس کانون فرهنگی آموزش، فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده و مسعود پایداری نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر ششمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
مریم جدلی مدیر انتشارات نغمهنواندیش در این نشست دربارهی فرصتهای نمایشگاه کتاب گفت: اینکه بگوییم نمایشگاه کتاب جشن فرهنگی و یک تحول فرهنگی در ده روز از سال است خیلی زیباست، زیرا ناشران در ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب میتواند اندوختهای که برای چاپ کتاب در طول یک سال خرج کردهاند را در این مدت کوتاه دریافت کنند. یک فرصت دیگری که نمایشگاه کتاب برای ناشران فراهم کرده است این است که ناشرانی که در طول سال در انتشاراتشان مشغول کار در فضای بسته هستند، میتوانند با مخاطبهایشان از نزدیک صحبت کنند و درباره کیفیت کتابها از مخاطبها سوال کنند. از طرفی ناشران با هم تبادل نظر میکنند و رقابت سازنده میان آنها برای تولید کتابهای پرمحتوا و با کیفیت شکل میگیرد.
فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده نیز با بیان اینکه تغییر نگرشی باید بر مدیریت نمایشگاه کتاب صورت گیرد افزود: همانطور که رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب بیست و نهم بر سپردن کار نمایشگاه به ناشران تاکید داشت، باید بگویم دولت نیز باید آمادگی لازم برای کاهش تصدیگری داشته باشد. بنابراین برنامهریزیهای متعددی که در سه دهه برگزاری نمایشگاه کتاب شده، منسجم نبوده و امروز با کاهش تقاضای کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه در کشور روبرو هستیم. بنابراین تغییر نگرش مدیریتی در این زمینه نیاز است.
وی بهترین کارکرد نمایشگاه کتاب را فروش کتابها در ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب دانست و گفت: نمایشگاه کتاب نقش مهمی در اختیار نشر ضعیف و فقیر ما قرار میدهد. اگر نمایشگاه کتاب در یک برنامهریزی منسجم یک بخش مهمی از برنامههای فرهنگی کشور را عهدهدار میشد، امروزه ما نباید شاهد کاهش تیراژ کتاب و نبود مخاطب با حوصله برای کتابخوانی باشیم. مردم با وجود سالنهای شلوغ و گرم تنها برای دیدن کتاب به نمایشگاه میآیند نه خرید آن و ما شاهد این هستیم که کتاب خوب به نمایش گذاشته میشود ولی مخاطب پس از پایان برگزاری نمایشگاه امکان رویارویی با کتاب را ندارد. اگر نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی کشور یک چهارضلعی کتاب، مخاطب، ناشر و مولف و پدیدآورنده قرار میگرفت، اقدام بسیار مثبتی بود و ما شاهد وضع اسف بار کاهش تیراژ کتاب نبودیم.
کاظم قلمچی مدیر کانون فرهنگی آموزش دیگر سخنران این نشست نیز گفت: اهداف مختلفی از جمله ترویج فرهنگ کتابخوانی، فروش نمایشگاه کتاب برای نمایشگاه کتاب تعریف میشود. وزارت ارشاد در یک ماموریت وظیفهاش را در قبال برگزاری نمایشگاه کتاب انجام میدهد. اما برای اینکه بتوانیم بفهمیم هدف اصلی نمایشگاه چیست باید اهداف کنار هم اولویتبندی شوند. برگزاری نشستهای مختلف در سراهای اهل قلم تالار گفتگو و سرای کتابنما تا حدودی به رشد فرهنگی کشور کمک میکند. اما هدف اصلی و عالی باید کتابخوان کردن مردم باشد که مردم اقبال بیشتری به خواندن کتاب داشته باشند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب در کشور ما منحصر به مردم و جامعه خاص خودمان است گفت: به نظر من هیچ رویدادی به اندازه برگزاری نمایشگاه کتاب برای اعتلای سطح اگاهی و فرهنگ مردم تاثیرگذار نیست اما قطعا کمی و کاستیهایی دارد که باید با برنامهریزی منجسمتر جبران شود.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از 15 تا 25 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.