صادرات کتاب اسپانیا بیشتر از نفت ایران
1395/02/24-09:29
فرهاد فلاح از فعالان نشر با حضور در تالار گفتگو با بیان اینکه برای ورود ایران به بازار نشر بینالملل، نیازمند مدیریت قوی و عزم جدی هستیم، گفت: صادرات اسپانیا در حوزه کتاب بیش از صادرات نفت ایران بوده است. سوال مهم این است که چرا بازار صادرات کتاب قرآن باید در دست اسپانیا باشد و شاید این امر به خاطر این باشد که در ایران برای صادرات کتاب به بازار نشر بینالملل برنامهای وجود دارد.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نشست تخصصی «جایگاه نشر ایران در بازار منطقهای جهان» با حضور علیرضا کریمدادیان دانشجوی دکترای رشته نشر در دانشگاه UM مالزی، جوادرسولی مؤسس انتشارات آهنگ قلم، فرهاد فلاح مدیر نشر فانوس دریایی، رضا هاشمینژاد مدیر نشر افق در تالار گفتگو برگزار شد.
فرهاد فلاح مدیر نشر فانوس دریایی در این نشست با بیان اینکه در حوزه نشر بینالملل در ایران کاری صورت نمیگیرد، گفت: با پتانسیلها و ظرفیتی که در حوزه نشر ایران وجود دارد. ما در عرصه نشر بینالملل هنوز نتوانستهایم نیازهای اولین مسلمانان جهان را پاسخ دهیم. مسلمانان جهان این انتظار را از ایران به عنوان مرکز و کانون نشر دین اسلام دارند که حداقل نیازهای معنوی آنان را با صادرات کتابهای دینی و اسلامی به کشورهای اروپایی آسیایی، آفریقایی و خارومیانه تامین کنیم.
وی با اشاره به تحقیقی که در حوزه نشر بینالملل انجام داده است، افزود: بنده تحقیقی در حوزه نشر بینالملل انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که صادرات اسپانیا در حوزه کتاب بیش از صادرات نفت ایران است. سوال مهم این است که چرا بازار صادرات کتاب قرآن باید در دست اسپانیا باشد؟ شاید این امر به خاطر این باشد که در ایران برای صادرات کتاب به بازار نشر بینالملل نه برنامهای وجود دارد و نه عزمی. بنابراین نگاه به این هدف در حوزه بازار نشر بینالملل تعریف نشده است.
فلاح با اشاره به اینکه سیصد و شصت مرکز شیعه در آمریکا لاتین وجود دارد در ادامه گفت: استقبال مردم مسلمان جهان از کتاب قرآن بینظیر است. اما این فرصت در دست اسپانیا و آمریکای لاتین است. اگر فکری نشود ما این فرصت را از دست میدهیم.
مدیر انتشارات فانوس دریایی با بیان اینکه نشر ما در حوزه بینالملل معماری سالم و مفیدی ندارد، افزود: ایران در بازار نشر بینالملل مدیریت و ساختار رسانهای مفیدی ندارد. من انتقادم به خبرگزاری کتاب به عنوان یک مرکز مهم برای معرفی تولیدات نشر است که چرا هیچ سیاستی در حوزه نشر بینالملل دنبال نمیکند؟ ما نیاز به تقسیمبندی کتابها و دستهبندی کشورها هستیم. مثلا در حوزهی کتابهای علمی، کودک و نوجوان، دینی، رمان و ادبیات داستانی باید بدانیم در چه کشورهایی جهان نیاز صادرات وجود دارد. حوزه نشر داخلی ایران باید برنامهریزی کند. با مدیریت وارد عرصه نشر بینالملل شود.
همچنین در این نشست جواد رسولی با بیان اینکه به نظر میرسد، ناشران ایرانی تمایلی برای ورود به حوزه نشر بینالملل را ندارند، گفت: شاید دلیل تمایل نداشتن ناشران در حوزه نشر بینالملل این باشد که چون حمل و نقل در صادرات کتابها هزینه بر هست و بسیاری از ناشران حتی هنگام ارسال کتابهایشان با مشکل معدوم شدن محمولهاشان در کشور مقصد مواجه باشند.
رضاهاشمی نژاد مدیر نشر افق دیگر سخنران این نشست درباره مواجهه با بازار جهانی نشر گفت: برای مطرح شدن ایران در بازار نشر بینالملل ثبت شرکت نشر در خارج از کشور برای ترجمه و تولید کتاب و فروش در بازار جهانی، فروش کپیرایت ناشران، آژانسها، افراد صاحب سبک و تخصص، همکاریهای فرهنگی در مورد ترویج کتاب و نویسنده آموزش ناشران برای آشنایی با ادبیات گفتگو با ناشران خارجی، ترجمه و همکاری مترجمان و آژانسهای ادبی از جمله راهکارهایی است که میتواند به حضور ایران در بازار نشر بینالملل کمک کند.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 15 تا 25 اردیبهشت با شعار«فردا برای خواند دیر است...» در شهرآفتاب برگزار می شود. مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب واقع دراتوبان خلیج فارس، روبروی حرم مطهر(ره) قرار دارد.