روش‌های تدریس زبان در دانشگاه‌‌های ایران ناشیانه است

1397/02/22-14:32

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کارگاه «نقد و بررسی کتب زبان انگلیسی برای اهداف خاص» در سالن کتابنمای نمایشگاه بین‌المللی تهران به آسیب‌شناسی کلاس‌‌های آموزشی پرداخت و گفت: در دانشگاه‌‌های ما کسی قادر نیست از زبان به صورت حرفه‌ای استفاده کند چون کسانی که در این حوزه فعالیت می‌‌کنند، حرفه‌ای نیستند.

به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سعید رضایی در این کارگاه گفت: انتشارات سمت یکی از مهمترین انتشاراتی است که در زمینه‌ی انگلیسی با اهداف ویژه کار می‌‌کند.
وی ابراز کرد: برخی از اساتید دانشگاه شریف از انتشارات و کتب خارجی، و برخی دیگر از انتشارات داخلی از قبیل سمت استفاده می‌‌کنند که هر دو گروه موفقیت‌‌ها و کاستی‌‌هایی دارند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف ضمن معرفی مدل‌‌های‌‌ خارجی از قبیل آکسفورد، لانگمن، و پیرسون گفت: ما از این مدل‌‌ها برای تدریس می‌‌توانیم استفاده کنیم مثلا در نظام آکسفورد، از هر دو روش ESB و EAP برای تدریس استفاده می‌شود.
وی افزود: هدف اصلی زبان تخصصی، متمرکز بر خواندن است اما اساتید دانشگاه شریف با روش Presentation academic writing و کنفرانس هم کار می‌‌کنند.
وی با بیان اینکه پایلوت کردن کتاب‌‌ها در خارج از ایران رواج دارد، خاطرنشان شد: در ایران هم، در سال‌های اخیر پایلوت کردن کتاب‌‌ها دیده می‌‌شود و نباید کتاب‌‌ها بدون پایلوت وارد دانشگاه شوند و هم‌افزایی و همکاری دانشگاه باید باعث نشر کتاب در این حوزه‌‌ها شود. 
در ادامه‌ی نشست محسن کرابی به آسیب‌شناسی کلاس‌‌های آموزشی پرداخت و گفت: در دانشگاه‌‌های ما کسی قادر نیست از زبان به صورت حرفه‌ای استفاده کند چون کسانی که در این حوزه فعالیت می‌‌کنند حرفه‌ای نیستند و با داشتن تجارب زیاد از نظر ارایه در سطح بسیار پایینی قرار دارند.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث آسیب‌شناسی کلاس‌‌های آموزشی افزود: روانشناسی یادگیری هم در این کلاس‌‌ها به کار گرفته نمی‌شود و دانشجویان چالشی بار نمی‌آیند و پرداختن به مهارت‌‌های کلامی در این روش کمتر دیده می‌شود.
وی اظهار کرد: کسانی که خارج از کشور تحصیل کرده‌اند لزوما به این معنی نیست که تلفظ خوبی دارند. تلفظ‌‌ها غالبا غلط هستند و در کتاب‌‌ها کمتر دیده می‌‌شود که به تلفظ پرداخته شود.
وی خاطرنشان شد: باید کتاب‌‌ها را با دید انتقادی تجزیه و تحلیل کنیم و عیب‌‌ها و حسن‌‌ها را همزمان پیدا کنیم و هر چیزی را باید مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم.
امیر زند مقدم؛ مسوول انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی نیز اظهار کرد: ما سالیانه حدودا 80 عنوان کتاب داریم که حداقل 70 مورد از این کتاب‌‌ها چاپ اول هستند و حق کپی‌رایت این کتاب‌‌ها چه به صورت رایگان و چه با دریافت هزینه در اختیار ناشران خارجی از جمله دانمارک قرار گرفته است.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: