برنامه‌ ویژه‌ روز استان‌ها، فرصتی برای معرفی فرهنگ اقوام

1397/02/22-15:11

مدیرکل امور استانها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری برنامه‌های ویژه‌ی روز استان‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی مغتنم برای ارائه‌ی داشته‌ای فرهنگی وو هنری استان‌ها و اقوام دانست.
به‌ گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی غیاثی با اشاره به روند پیشرفت برنامه‌های استانی در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: مجموعه‌ی نمایشگاه یک اتفاق فرهنگی مهم است که سالانه رخ می‌دهد. با اینکه پایه‌ی اصلی آن در حوزه‌ی کتاب در سطح ملی و بین‌المللی است ولی حضور استان‌ها و قومیتهای مختلف که هر ساله برای آشنایی با فرهنگ مکتوب در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند فرصتی است تا ما بتوانیم معرفی مختصر و مفیدی از ویژگی های فرهنگی و گردشگری، تنوع‌های قومیتی و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری از هر گوشه‌ی ایران داشته باشیم.
غیاثی ادامه داد: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است تا پیوندی بین فرهنگ مطالعه، فرهنگ و هنر ایجاد شود. علاوه بر این بخش‌های هنری مختلفی که در این برنامه‌ها برگزار می شود، برگرفته از فرهنگ مردم در نقاط مختلف ایران است. حتی موسیقی اجرایی استانها بیانگر فرهنگ و اقتصاد و هنر مردم آنجاست. موسیقی برعکس آنچه مورد انتقاد برخی مسئولان قرار می‌گیرد، در بیشتر مواقع دربرگیرنده‌ی دغدغه‌های مردم، مشکلات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زندگی مردم است.
وی افزود: در بخش نشست‌های استانی در موضوع فرهنگی نیز هم قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و ظرفیتهای فرهنگی مناطق مختلف بیان می‌شود و هم کاستی‌ها و انتظارات مردم و نقدهای وارد بر حوزه‌ی هنر و کتاب و کتابخوانی مطرح می‌شود. این فرصت بسیار خوبی است و از مجموعه‌ی این اطلاعات موضوعات و مشکلات مطرح شده به برنامه‌ی کاری و فعالیت مسئولان در استانهای مختلف و در طول سال تبدیل می‌شود. 
وی اضافه کرد: همچنین گفتنی است براساس انتظارات، ما از سالهای قبل می‌دانستیم که نشست‌های جنبی با استقبال چندانی در حاشیه نمایشگاه مواجه نمی‌شود ولی خوشبختانه برنامه‌ی استانها به استقبال پرشوری دست یافت.
غیاثی درباره‌ی روند پیشرفت نمایشگاه کتاب تا سال جاری، ضمن اشاره به استقبال خوب مردم از نمایشگاه گفت: به دلیل برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه شاید ارزیابی دقیقی قابل ارائه نباشد اما براساس آمار منتشر شده از خانه‌ی کتاب، هر سال نمایشگاه هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رو به رشد است.
وی با تاکید بر وجود انتقادات وارد بر نمایشگاه کتاب اضافه کرد: مهمترین مشکل حال حاضر دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضای مناسب و ثابت برای برگزاری نمایشگاه کتاب است. داشتن چنین فضایی حتما بر روند رشد کیفیت کتابها نیز تاثیر بسزایی دارد. 
غیاثی گفت: در 5 سال گذشته به سبب برنامه‌ریزی‌های مسئولان در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی، فرهنگ مطالعه با رشد بسزایی روبروست. فعالیتهای مختلفی در این راستا انجام گرفته است همانند پایتخت کتاب ایران، ایستگاههای بوستان کتاب، حمایت از کتابخوانی در روستاها و طرح‌های بهارانه و پاییزانه (فصلی) خانه کتاب که چند سال است در حال اجراست. همه‌ی اینها بهانه‌ی خوبیست برای ایجاد دسترسی آسان به کتاب و حتما نمایشگاه نیز در کنار تمام این موارد علی رغم همه‌ی نواقص و کمبودها فرصت طلایی برای مردم در جهت مطالعه‌ی کتاب و آشنایی با نشر کتاب در حوزه‌های متعدد فرهنگی و هنری است.
مدیرکل امور استانها در وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به شعار نمایشگاه و ارائه‌ی راهکارهای صحیح برای ترغیب مردم به کتابخوانی اظهار داشت: اولین قدم در این راه مسلما خود نمایشگاه کتاب بوده است. ما باید دسترسی مردم به کتاب را آسان کنیم. توسعه‌‌ی کتابخانه‌های عمومی و فعالیتهای ترویجی کتاب نیز راهکارهای مناسبی است. اما بهترین و بنیادی‌ترین راهکار برای ترویج فرهنگ مطالعه آغاز مسیر از مهدکودک‌ها و مدارس است. ما باید پیوندی بین فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، خانواده و تشکلهای مردمی در حوزه‌ی کتابخوانی ایجاد کنیم تا این حلقه‌ی فضایی را برای رشد مطالعات فراهم سازد.
وی با اشاره به مخالفتهای کشوری با فضای مجازی گفت: ما به جای محدود کردن فضای مجازی می‌توانیم از دسترسی مردم به این فضا برای ترغیب آنها به مطالعه استفاده کنیم. با ایجاد بخشی برای کتابخوانی در فضای مجازی حتما می توانیم جوانان را به سوی بهره‌مندی درست از شبکه‌های اجتماعی دعوت کنیم و یک پل ارتباطی بین فرهنگ و کتاب و جوان و فضای مجازی ایجاد کنیم.
علی غیاثی در پایان ضمن تشکر از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تامین فضای مناسب‌تری برای بخش استانی در سالهای آینده شد.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: