در نشست مشترک مسئولان برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با خبرنگاران مطرح شد؛

امسال رسانه به کمک نمایشگاه آمد

1397/02/22-15:13

در نشست مشترک مسئولان برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با خبرنگاران حوزه فرهنگ، بر همکاری مناسب رسانه‌ها با نمایشگاه کتاب در امر اطلاع‌رسانی تاکید شد.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس نمایشگاه در نشست مشترک با خبرنگاران ضمن تقدیر از زحمات اهالی رسانه در نمایشگاه امسال گفت: تصور می‌کنم در نمایشگاه امسال همکاری اهالی رسانه مناسب‌تر از سال‌های پیش بود و امیدوارم در آینده تعامل معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با خبرنگاران و مجریان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی گسترده‌تر شود؛ چراکه یکی از اهداف ما معرفی کتاب به جامعه است و رسانه‌ها در این امر نقش مهمی‌ایفا می‌کنند.
محسن جوادی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه امسال در مصلی آمارهای خوبی به دست داد. ما در این نمایشگاه علاوه بر افزایش جمعیت، شاهد فروش خوب کتب بودیم؛ ضمن اینکه برنامه‌های رونمایی و نقد کتاب نیز نسبت به گذشته جدی‌تر بود.
وی با اشاره به کاستی‌هایی که در نمایشگاه امسال به وجود آمد و در آینده می‌بایست پیگیری شود، گفت: فشردگی سالن نشر عمومی ‌یکی از اشکالات بود؛ به طوری‌که در روزهای آخر نمی‌شد در فضای این بخش حرکت کرد. همچنین درخصوص مدیریت نمایشگاه بحث‌هایی داشتیم و قرارر شد پس از نمایشگاه مساله را پیگیری کنیم تا اینگونه نشود که تا ماه اسفند ندانیم میهمان ویژه و شهر ویژه چه کسانی و برنامه‌هایمان چیست.
جوادی ادامه داد: ضمن اینکه به کاستی‌های نمایشگاه اعتراف می‌کنم باید بگویم مزایای زیادی هم در این دور از نمایشگاه داشتیم. علاوه بر دیدارهای بین المللی، تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری در آخرین روز شلوغ نمایشگاه، بر حسن و اعتبار آن افزود و امیدواریم در آینده جهان، ایرانیان را با کتاب‌هایشان بشناسد.
در بخش بعدی این نشست قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تقدیر از رسانه‌ها گفت: جمعیت بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال حدود 20 درصد رشد داشت و در بعضی از روزها رکورد تعداد بازدیدکنندگان در همه دوره‌های نمایشگاه شکسته شد.
فروش 130 میلیاردی نمایشگاه کتاب
امیرمسعود شهرام نیا ادامه داد: حدود 40 درصد از فروش ما خارج از شبکه بانک شهر و حدود 60 درصد داخل شبکه بود. مطابق آمار شبکه‌های کارتخوان بانک شهر تا پایان شب دهم 84 میلیارد تومان و از صبح روز یازدهم تا حدود ساعت 1 ظهر 5 میلیارد تومان در شبکه بانک شهر فروش داشتیم. اگر 40 درصد خارج از شبکه بانک شهر را به این آمار اضافه کنیم، تقریبا 130 میلیارد تومان فروش امسال ماست که البته تا پایان نمایشگاه بر آن افزوده خواهد شد.
وی در ادامه گفت: تعداد تراکنش‌ها در نمایشگاه امسال حدود 17 ـ 16 درصد افزایش داشته و این یعنی فروش‌های خرد با افزایش روبه‌رو بوده است. بنابراین درآمد میان تعداد بیشتری از ناشران توزیع شده است که این اتفاق خوبی است.
ادامه این نشست یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب امسال نیز ضمن تقدیر از زحمات اهالی رسانه گفت: صنعت نشر ضعیف است و مشکلات زیادی را داراست. امیدواریم هم نهادهای مسئول و هم رسانه‌ها تا جایی که در توان دارند درجهت رفع مشکلات این صنعت گام بردارند.
وی درخصوص شروع دیرهنگام اقدامات مرتبط با برگزاری نمایشگاه امسال بیان کرد: درواقع این صنف بود که به موقع همراهی نکرد و وزارت ارشاد در زمان مناسب آماده بود. امیدواریم در سال آتی صنف نیز اقدامات خود را زودتر شروع کند تا نمایشگاهی بهتر از امسال داشته باشیم.
در بخش بعدی این نشست همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تقدیر از اهالی رسانه به خاطر همراهی در این دور از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: امسال رسانه‌ها به کمک نمایشگاه آمدند و نقش مثبتی را در اطلاع‌رسانی ایفا کردند.
صدور 241 رای برای ناشران متخلف
اظهار کرد: ما طی 9 روز 20 جلسه دررابطه با تخلفات ناشرین برگزار کردیم و نتایج آن تا حدود زیادی مشخص شده است. اما باید توجه کنیم تخلفات بستری دارد و درواقع مشکلات است که به شکل تخلفات در حوزه نشر سرریز می‌کند. ما باید به این بیندیشیم که چرا مشکلات و تخلفات انجام می‌شود.
امیرزاده ادامه داد: ما در طول 9 روز 371 گزارش را مورد بررسی قرار دادیم که هرکدام از این گزارش‌ها مراحلی دارد و کار آسانی نیست. در این مدت 241 رای صادر شد و 95 ناشر متخلف در این زمینه از حضور در نمایشگاه سال آینده منع شدند.
وی همچنین به موضوع نقد کردن بن‌های کتاب اشاره کرد و گفت: برخی می‌خواهند از حداقل امکانات خود اسفتاده کنند و برای خود و دیگران مشکل ایجاد کنند. البته در نمایشگاه امسال برای 35 هزار نفر در کارت‌های هوشمند اعتبار شارژ شد و حتی یک مورد تخلف در این حوزه نداشتیم. این یکی از مدل‌هایی است که برای جلوگیری از تخلف در سال آتی می‌توانیم به کار گیریم. البته مدل‌های دیگری هم وجود دارد که باید ارزیابی شود.
مدیر کمیته تشریفات سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این نشست گفت: نمایشگاه امسال واقعا چهره بین‌المللی و ملی خود را به معرض نمایش گذاشت.
داریوش رضوانی افزود: ما در این نمایشگاه 15 دیدار رسمی‌با سفرای کشورها داشتیم. از میان استانداران و نمایندگان ولایت فقیه و سایر مقامات استانی 14 مورد دیدار داشتیم. حضور مقام معظم رهبری را پس از سه ـ چهار سال در نمایشگاه کتاب شاهد بودیم. همچین رئیس مجلس و معاونین قوه قضاییه در نمایشگاه حضور یافتند. اگر توفیق نداشتیم که در خدمت رئیس جمهور باشیم، با 4 نفر از وزرا و 4 نفر از معاونین رئیس جمهور دیدار داشتیم. همچنین 58 نماینده مجلس به صورت رسمی‌در پاویون تشریفات حضور یافتند و با 17 هیات خارجی از کشورهای مختلف دیدار داشتیم.
شایان ذکر است در خاتمه این نشست، خبرنگاران نیز به اظهار نظرات و دیدگاه‌های خود درخصوص سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همراهی و همکاری مسئولان آن پرداختند.
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: