شاهنامه آغازگر علم جغرافیای سیاسی

1397/02/22-16:57

دکتر پیروز مجتهدزاده در نشست نکوداشت «فردوسی پاسدار فرهنگ سرگ پارسی» در تالار اردیبهشت کارنامه نشر نمایشگاه کتاب تهران، شاهنامه را اولین کتابی دانست که مدتها پیش از دانشگاه‌های غربی به بحث جغرافیای سیاسی پرداخت.

به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر پیروز مجتهدزاده در این نشست ضمن تشریح جغرافیای سیاسی در شاهنامه‌ی فردوسی گفت: در شاهنامه از پدیده‌ای به نام کشور صحبت شده است و کشور از نگاه فردوسی در شاهنامه از سه عنصر حکومت، ملت و سرزمین تشکیل می‌‌شود.
وی افزود: در غرب می‌‌گویند که پدیده‌ی کشور و بحث جغرافیای سیاسی بعد از قرارداد وست‌فالیا در سال 1648 میلادی به وجود آمد که مفصل است، ولی من در مطالعات متون تاریخی مختلف بخصوص شاهنامه به این نتیجه رسیدم که این یک اشتباه محض است و وست‌فالیا آن چیزی را که از کشور درک می‌‌کرد از ایران باستان گرفته بود.
مجتهدزاده توضیح داد: امروز که از جغرافیای سیاسی صحبت می‌‌شود یک رشته‌ی جدید و جوان به نظر می‌‌آید ولی به شاهنامه که مراجعه می‌‌کنیم، می‌‌بینیم که قدیمی‌ترین علم است.
محمدعلی گرجستانی کاتب و نویسنده‌ی شاهنامه با ذکر خاطره‌ای از خطاطی شاهنامه که مدت دو سال و دو ماه به وسیله او به طول کشیده، گفت: خطاطی شاهنامه با ماه رمضان همزمان شد. بعضی از همسایه‌‌ها که در مجاورت ما قرار داشتند و روزه می‌‌گرفتند چون می‌‌دانستند که من تا صبح بیدار هستم از طریق پنجره‌ی اتاقم می‌‌دیدند که چراغ اتاق من روشن است و از من می‌‌خواستند که آنها را برای سحری بیدارشان کنم و بقدری در انجام این کار متمرکز شده بودم که از ابتدای شب تا صبح به مدت 12 ساعت کار خطاطی شاهنامه را انجام می‌‌دادم و دنیای خودم را واقعا از دست داده بودم.
وی افزود: کار به جایی رسیده بود که همسرم همیشه مراقب بود که اتفاقی برایم نیفتد، حتی از خیابان که می‌‌خواستم عبور کنم تمام حواسم متوجه شاهنامه بود و به هیچ چیز حتی خودم توجه نداشتم و حالت دوری از زندگی بر وجودم حاکم شده بود.
گرجستانی گفت: همه باید بدانند تمام هنرمندان، دانشمندان، فرهیختگان کشورمان و حتی دیگر کشورهای جهان وقتی که کتابی را به ثمر می‌‌رسانند چه زمینه و پشتوانه‌ای بوده تا این کار انجام شده و این اثر خلق شده است. 
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در 
مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: