در نشست «کتابشناسی کتاب‌های کودک و نوجوان» مطرح شد

آموزش تفکر به کودکان در مدارس

1397/02/22-16:59

کارشناس ارشد انتخاب کتاب کتابخانه‌ی مونیخ، در نشست تخصصی «کتابشناسی کتاب‌‌های کودک و نوجوان» در سرای ملل سالن بین‌الملل، کتابداران را در فراهم کردن بستر فرهنگی برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم و تاثیرگذار دانست.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بئاته شفر در این نشست که ظهر شنبه، 22 اردیبهشت با حضور مدیران کتابخانه‌‌های کودک و نوجوان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد، عنوان کرد: در کتابخانه‌ی مونیخ به 150 زبان زنده‌ی دنیا کتاب موجود است و علاوه بر کتاب، بیوگرافی و مجله‌‌های بسیاری را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بعد از جنگ در آلمان تلاش زیادی برای فراهم کردن بستر فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام و در این میان وظیفه‌ی ‌مهمی بر دوش کتابدارها نهاده شد.
کارشناس ارشد انتخاب کتاب کتابخانه‌ی مونیخ با اشاره به طرح کلاغ سفید در این کتابخانه عنوان کرد: کتاب‌‌های ناب را از سراسر جهان جمع‌آوری کرده‌ایم و در دسترس عموم مردم قرار داده‌ایم. در بخش کلاغ سفید کتاب‌‌های نابی هم از ایران به انتخاب رویا مکتبی گردآوری شده است.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌‌های کتابخانه‌ی کودک و نوجوان مونیخ گفت: جلساتی برای نقد و بررسی کتاب‌‌ و کارگاه‌‌هایی با هدف رشد نویسندگی خلاق در کودکان در کتابخانه‌ی مونیخ برگزار می‌‌شود چراکه باور داریم صرفا دادن و گرفتن کتاب به کودکان کفایت نمی‌کند و تعامل مربی کتاب‌‌ها با کودک اهمیت دارد.
شفر افزود: از طریق این تعامل کودکان؛ قدرتمندتر، شادتر، باهوش‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و با تقویت قوه‌ی تخیل خود می‌توانند زندگی بهتری را بسازند.
این پژوهشگر حوزه‌ی کتاب ادامه داد: کتابخانه‌‌ها باید به بچه‌‌ها فکر کردن بیاموزند نه اینکه لزوما جواب را حاضر و آماده در اختیار آنها قرار دهند، در همین زمینه لازم است کتاب‌‌ها هنرمندانه نوشته شده باشند و طیف وسیعی از خوانندگان را با سلایق مختلف پوشش دهند.
وی با اشاره به اهمیت کار گروهی در کتابخانه‌‌ها عنوان کرد: مربی‌‌ها و کتابداران می‌‌توانند طی جلساتی گروهی با جمعی از کودکان و نوجوانان آنان را به حرف زدن و تبادل نظر درباره‌ی کتابها وادارند.
شفر تدارک نمایشنامه و اجرای آن را برای درک هرچه بهتر مفاهیم کتاب‌‌های کودک، راهکاری موثر عنوان کرد و افزود: این راهکار بخصوص برای کودکانی که تصمیم دارند نویسنده شوند موثر است.
استاد حوزه‌ی علم اطلاعات نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه کتابداران ایرانی بسیاری در کتابخانه‌ی کودک و نوجوان مونیخ فعالیت می‌‌کنند، تصریح کرد: نگاه به کتابخانه‌‌های کودک متفاوت از نگاه به کتابخانه‌‌های بزرگسالان است و بالطبع نگاه به کتابداران کودک نیز باید متفاوت باشد.
دکتر مطلبی ادامه داد: کتابداران کودک و نوجوان علاوه بر تسلط بر مباحث کتابداری لازم است با شناخت کامل از کودکان به آنها صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را بیاموزند.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: