صالحی : در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان شد

کتاب ؛ دریچه ارتباطی ما با جهان

1397/02/22-17:16

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب تهران، نقش صنعت نشر در دیپلماسی عمومیِ فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت نشر، دریچه‌ی ارتباط ما با جهان است و کتاب خط ارتباط فعال و خلاق ما با دنیاست.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعباس صالحی عصر شنبه، 22 اردیبهشت در اختتامیه‌ی نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب مهمترین اتفاق مردمی عرصه‌ی فرهنگ است، عنوان کرد: در دو روز پنجشنبه و جمعه براساس آمارهای دقیق جمعیت‌شناسی، ششصدهزار نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و حضور بیش از نیم میلیون نفر مایه‌ی مباهات ماست و الفت مردم را با فضای فرهنگی نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب در اقتصاد نشر ادامه داد: این رویداد فرهنگی نقش موثر در دیپلماسی فرهنگی ما دارد و فرصت مغتنم و کمیاب را برای ارتباط با صدها موسسه، نویسنده و ناشر خارجی فراهم می‌‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ارتباط حوزه‌ی نشر و اشتغال خاطرنشان کرد: بیست عنوان یا رسته‌ی شغلی در حوزه‌ی نشر قبل چاپ، حین چاپ و بعد از چاپ وجود دارد.
وی افزود: ناشر، نویسنده، صفحه‌آرا، ویراستار و طراح جلد در مقطع قبل از چاپ؛ لیتوگراف، چاپ  و صحافی در مرحله‌ی حین چاپ؛ و توزیع، پخش و کتابفروشی در مرحله‌ی بعد از چاپ در این صنعت فعالیت می‌‌کنند.
صالحی به عناوین غیرمستقیم شغلی در صنعت چاپ و نشر نیز گریزی زد و خاطرنشان کرد: برای مثال، از دل یک نمایشنامه تئاتری به روی صحنه می‌‌رود.
این مقام مسئول خواستار توجه بیش از پیش به بخش اشتغال چه مستقیم و چه غیرمستقیم در حوزه‌ی صنعت و نشر شد و گفت: صنعت نشر اقتصاد محجوب است اما می‌‌تواند به طور جدی در رابطه با شغل‌افزایی موثر واقع شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت جریان توسعه‌ی علمی در کشور عنوان کرد: تولیدات حوزه علم از اجزای اصلی توسعه‌ی علمی کشور است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و دویست و سی هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است، ادامه داد: چهارده درصد از این تولیدات به علوم عملی، طبیعی و ریاضیات اختصاص دارد و سیزده درصد به علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا.
صالحی اظهار کرد: در جریان تولید علم تعداد کتاب‌‌‌های مولد علم قابل توجه است، بنابراین لازم است صنعت نشر کشور از منظر توسعه‌ی علمی و تولید علم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه ناشران در کنار دانشگاه‌‌‌ها و اندیشکده‌‌‌ها بالی اساسی در جریان توسعه‌ی ‌علمی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش صنعت نشر در دیپلماسی عمومیِ فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت نشر دریچه ی ارتباط ما با جهان است و کتاب خط ارتباطی فعال و خلاق ما با دنیا.
وی با اشاره به اینکه از رقم یک میلیون و دویست و سی هزار عنوان کتاب، 29.9 درصد به آثار ترجمه شده اختصاص دارد، گفت: ما جهان را از طریق کتاب می‌‌شناسیم و با آن ارتباط برقرار می‌‌کنیم بنابراین نویسندگان فرصت قابل توجهی را برای دیپلماسی عمومی و فرهنگی ما فراهم می‌‌کنند.
صالحی در پایان یادآور شد: اگر در گذشته از طریق مشاهیری چون خیام، سعدی، فردوسی و مولانا با جهان ارتباط برقرار کردیم حال صنعت چاپ و نشر برای این هدف پیشِ روی ما قرار دارد.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: