دانشنامه فرهنگ آثار، عصاره‌ فرهنگ‌ها در فرهنگ ایرانی و اسلامی

1397/02/22-18:37

مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در مراسم رونمایی از جلد چهارم دانشنامه‌ی فرهنگ آثار گفت: فرهنگ آثار، عصاره‌ی عمومی‌تر فرهنگ‌ها در فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدعلی آل‌داوود، شنبه، 22 اردیبهشت در این آیین با اشاره به اینکه این دانشنامه از سال 92 آماده‌ی چاپ و نشر بوده اما به دلیل وجود مسایل اداری به تعویق افتاده است، تشریح کرد: جلد چهارم فرهنگ آثار از مدخل دیوان شعرا شروع و تا آخر حرف سین خاتمه می‌‌یابد.
وی گفت: جلد چهارم غنی‌ترین جلد از بین چهار جلد فرهنگ آثار ایرانی اسلامی است و حدود یک چهارم مقالات جلد پنجم و ششم آماده شده است و انشاالله در نمایشگاه سال آینده از آنها رونمایی خواهیم کرد.
آل‌داوود اظهار کرد: در نگارش این کتاب از متخصصان تراز اول ایرانی استفاده شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: این کتاب در زمینه ی دایره‌المعارف کتابشناسی، تنها کتابی است که به معرفی و بررسی انتقادی و توصیفی کتاب‌‌ها پرداخته است.
مجدالدین کیوانی نیز در این آیین بیان کرد: این فرهنگ در نوع خود بی‌نظیر و یگانه است و در آن تنها حاصل تلاش‌‌های شاعران یعنی مکتوبات آنها آورده شده است.
وی در پایان متذکر شد: این فرهنگ هم جهت شروع تحقیق برای افراد غیرمتخصص قدم قابل اعتمادی است و هم برای متخصصان این عرصه.
سیدصادق سجادی؛ تاریخدان، مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز اظهار کرد: فرهنگ آثار ایرانی اسلامی وصفی است که از مضامین اشعار شعرا بیرون آمده است.
فلات ایران محل عرضه دانش
وی با بیان اینکه محصول هنر و ادب دانشمندان، هنرمندان و ادبا اثری است که پدید می‌‌آورند، گفت: عرصه‌ی عرضه‌ی آن اندیشه‌‌ها آثار مکتوب است که اگر نباشند و تحلیل و وصف نشوند، عقیم خواهند ماند و مفید نخواهند بود.
سجادی در ادامه ی آیین رونمایی اظهار کرد: فرهنگ آثار، عصاره‌ی به نسبت عمومی‌تری از فرهنگ‌ها در فرهنگ ایرانی و اسلامی است که توسط انتشارات سروش نشر شده است و در این جلدِ کتاب، از مقالات درجه اول و بسیار ممتاز استفاده شده است.
احمد پاکتچی؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق در مورد کتاب فرهنگ آثار با بیان اینکه من تنها توفیق خواندن مجموعه را داشته‌ام افزود: دانشنامه‌‌ها در تجزیه و تحلیل فرهنگ‌‌ها نقش بسزایی دارند و موضوع فرهنگ، بازخوانی میراث‌‌ها است، لذا فرهنگ باید زنده باشد و در عصر معاصر خوانده شود. زمانی که افرادی با تخصص‌‌های متفاوت گرد هم می‌‌آیند تا فرهنگی را بازخوانی و تدوین کنند خانواده‌ای شکل می‌‌گیرد به نام خانواده‌ی دایره‌المعارفی و این خانواده پدیده‌ی ارزشمندی است و نهایت حمایت باید برای فعالیت و رشدش صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: در فرهنگ آثار، پتانسیل قوی وجود دارد که به عنوان ذخیره‌ی ارزشمند محسوب شده و انتشار نسخه‌‌های دیگر نیز ادامه یابد.
مجید بلالی؛ مدیر انتشارات سروش در ادامه‌ی این آیین بیان کرد: نقطه‌ی تمایر انسان و حیوان، مغز اوست که قدرت تفکر و کسب دانش را برای او فراهم می‌‌آورد تا آنها را به فرزندان و نسل‌‌های آینده‌اش انتقال دهد. فرزندان این نسل دسترسی به دانشی دارند که پدران و اجدادشان نداشته‌اند.
وی افزود: فلات ایران در گذشته بیش از ده درصد دانش بشری را به دنیا عرضه کرده است و اکنون این آمار به زیر یک درصد رسیده است.
بلالی تصریح کرد: نباید نقشمان در هدایت فکری بشریت کمرنگ شود. از تاریخ شفاهی که عبور کنیم مهمترین ابزار انتقال دانش به دیگران کتاب است و کتاب فرهنگ آثار ایرانی اسلامی، ماحصل قرن‌‌ها خدمت مردمان ایران زمین به جامعه‌ی بشری است.
در پایان این آیین احمد سمیعی گیلانی مدخل گزینی محتویات کتاب فرهنگ آثار را براساس ارزش خود اثر، تاثیر اثر در جامعه‌ی ایرانی اسلامی در معاصر و دوره‌‌های بعد عنوان کرد و گفت: در این کتاب، زبان معیار را ملاک نوشتن و ویراستاری قرار داده‌ایم.
مراسم رونمایی از جلد چهارم «دانشنامه آثار ایرانی اسلامی» که معرفی آثار مکتوب از روزگار کهن تا عصر معاصر است با حضور سیدعلی آل‌داوود؛ حقوقدان، نویسنده و پژوهشگر، احمد سمیعی گیلانی؛ مترجم و عضو پیوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سردبیر مجله‌ی نامه‌ی فرهنگستان، سیدمحمد صادق سجادی؛ تاریخدان، مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، و احمد پاکتچی؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق برگزار شد.
سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: