گفت‌وگو با نماینده انجمن ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2018

در نمایشگاه کتاب فرانکفورت جای کار برای همه هست

1397/06/12-09:24

در آستانه حضور ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت و حضور ایران در این دوره از نمایشگاه، فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی با مریم رونق، عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در آستانه حضور دوباره این انجمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت صورت گیرد. در این گفت‌وگو که با روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران انجام‌شده به تشریح برخی از فعالیت‌های تشکل‌های نشر ایران و کارنامه آن‌ها در این نمایشگاه پرداخته‌شده است.

در بخشی از این گفت‌وگو عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی از تمایل و تلاش تشکل‌های نشر ایران برای تأثیرگذاری و نیز نقش‌پذیری در فضای جهانی نشر گفت: « در مورد تأثیرپذیری و نقش‌پذیری هم باید به امکانات تشکل‌ها رجوع کرد. با توجه به اوضاع اقتصادی هرچقدر هم که تمایل یک تشکل برای حضور در فضای بین‌المللی زیاد باشد، در صورت نبود پشتوانه مالی و اقتصادی، میزان حضور تا حد زیادی کم‌رنگ می‌شود (چه به لحاظ حضور نمایندگان و اعضای تشکل، چه به لحاظ محتوایی که برای ارائه فراهم می‌کنند.) بااین‌همه به نظرم نباید از چرخه یادگیری هم غافل شد که در برخی تشکل‌ها ادامه پیدا می‌کند و منجر به بهبود حضورشان در فضای بین‌المللی می‌شود و در برخی ممکن است این اتفاق نیفتد. تشکل‌ها هر چه بیشتر حضور پیدا کنند، تجربیاتشان را با خودشان حلاجی کنند و زمانی که با یک تیم حدوداً ثابت جلو بروند، می‌توانند سال‌به‌سال حضور بهتری داشته باشند و از تجربیات سال‌های قبل خود برای بهبود نقاط ضعفشان استفاده کنند. ولی متأسفانه میزان استهلاک افراد در تشکل‌ها زیاد است و شاید امکان پیگیری کارها به‌اندازه دلخواه فراهم نباشد. این استهلاک تا حد زیادی نقش‌پذیری تشکل‌ها را هم زیر سؤال می‌تواند ببرد.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، رونق در خصوص موانع و مشکلات پیش روی تشکل‌های نشر برای حضور در رویدادهای بین‌المللی گفت: «قبل از ورود بحث و نقش کپی‌رایت و معاهده برن، بهتر است به تحریم‌ها توجه کنیم و اینکه حتی با توجیه این مسئله که ما می‌توانیم از محتوای یک ناشر خارجی در داخل حمایت کنیم تا چه اندازه امکان انجام مراودات مالی را هم داریم؛ اما بحث کپی‌رایت و معاهده برن؛ که باز خود علامت سؤال‌های زیادی را به همراه می‌آورد که در شرایط وجود تحریم‌ها پیوستن به این معاهده را زیر سؤال می‌برد. تلاش برای شناساندن قوانین داخلی که تاحدی هم ممکن است توجیه‌کننده باشد، باز انگار ضمانت اجرایی به طرف‌های خارجی نمی‌دهد. معمولاً به دلیل بسته بودن سیستم و اینکه امکان ارزیابی مستقیم کار را ندارند و صحبت‌های نه‌چندان حرفه‌ای در مورد ناشران ایرانی شنیده‌اند، درنهایت متقاعد کردنشان به همکاری واقعاً دشوار است.»

در این گفت‌وگو به کارنامه تشکل‌های نشر نیز در این رویداد فرهنگی بین‌المللی اشاره شد. رونق در این خصوص اظهار داشت: «به نظرم تشکل ما تاکنون کارنامه قابل قبولی داشته است و در طی این چند سال سعی کرده‌ایم که به بهترین شکل حضورداشته باشیم. امسال هم در صورت مساعد بودن شرایط در راستای اهداف از قبل تعریف‌شده‌مان پیش خواهیم گرفت: جست‌وجوی راه‌های ممکن گسترش تعاملات مستقیم ناشران دانشگاهی داخلی با ناشران خارجی و سایر انجمن‌های نشر دنیا و شناساندن محیط نشر دانشگاهی در ایران به طرف‌های خارجی. به‌هرحال جای کار زیاد برای همه هست.»

هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از 18 تا 22 مهر برگزار می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه با برپایی غرفه ملی حضور دارد.

به ما بپیوندید: