معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

​شهرام‌نیا دیپلماسی فرهنگی را غنا بخشید

1397/09/18-16:01

محسن جوادی در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل و سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به فعالیت‌های قابل توجه شهرام‌نیا در حوزه دیپلماسی فرهنگ گفت: شهرام‌نیا، مدیر کم زحمتی برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران،  آئین تکریم سیدامیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل پیشین موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران و معارفه قادر آشنا؛ سرپرست موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده؛ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، مهدی فیروزان؛ عضو هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و جمعی از مدیران فرهنگی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب پیش از ظهر امروز یکشنبه (18 آذرماه) برگزار شد.

 جوادی در این مراسم با اشاره به آشنایی‌اش با شهرام‌نیا گفت: طی یک سال گذشته با شهرام‌نیا آشنا شدم؛ وی مدیری صاحب‌نظر و فرهنگی بود و موفق شد دیپلماسی فرهنگی کشور را غنا و اعتبار قابل توجهی ببخشد. وی همچنین از مدیران اجرایی موفق این حوزه به حساب می‌آید؛ به‌طوری که در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی و حتی نمایشگاه‌های قرآن زحمات قابل‌توجهی را متقبل شد.

 وی ادامه داد: شهرام‌نیا مدیر کم زحمتی برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. حسن‌خلق؛ یکی دیگر از خصوصیات رفتاری این مدیر فرهنگی است و من از ایشان برای فضای تعاملی که ایجاد کرده‌اند تشکر می‌کنم.

 جوادی درباره چگونگی انتخاب قادر آشنا برای سرپرستی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ادامه داد: پیشنهادات زیادی برای واگذاری امور موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ارائه شد و نقطه آغاز آشنایی من با قادر آشنا به چند هفته گذشته مربوط می‌شود. بعد از مطالعه و بررسی عملکرد، ایشان برای این منصب انتخاب شد. امیدوارم که این مدیر با احترام به تجربه‌های پیشین برای اجرای سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه در حوزه کالا‌های فرهنگی استفاده کنند.

 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت توجه به تلاش‌های مدیران بیان کرد: شایعات و حرف‌های کوچک گاهی زخم‌های بزرگی ایجاد می‌کند؛ در حالی‌که می‌توان انرژی‌ها را برای مباحث مهم مانند اقتصاد فرهنگ صرف کرد.

نشر ایران با فعالیت شهرام‌نیا در دنیا شناخته شد

نیکنام حسینی‌پور بخش دیگری از این مراسم با تاکید بر اهمیت قدرشناسی از مدیران فرهنگی گفت: تکریم، تعظیم و اخلاق‌مداری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان حضور سیدعباس صالحی در جایگاه معاونت فرهنگی و بعد از آن در سمت وزیر تقویت شده است.

وی با اشاره به رویکردهای مدیریتی شهرام‌نیا در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: دکتر شهرام‌نیا در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی چند رویکرد مهم را دنبال می‌کرد، نخست دیپلماسی فرهنگی است که تقویت آن موجب شد نشر ما در دنیا شناخته شود. علاوه‌براین درخشش ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی دومین رویکرد مدیرعامل پیشین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی است.

 مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب سومین رویکرد شهرام‌نیا را توجه وی به نقش صنف در اداره امور نشر دانست و افزود: شاهدم که وی معتقد بود امور به صنف واگذار شود، اما باید اقتضائات را نیز در نظر گرفت که این دو موضوع جریان برزخی انتقال و واسپاری امور به صنف را دشوار کرده بود. 

مشارکت کتاب‌‌فروشان در جریان برگزاری نمایشگاه‌های استانی طی 5 سال گذشته

حسینی‌پور درباره توجه موسسه نمایشگاه فرهنگی به کتابفروشان در جریان برگزاری نمایشگاه‌های استانی ادامه داد: شهرام‌نیا، طی چندسال گذشته موفق شد کتاب‌فروشان که در جریان برگزاری نمایشگاه‌های استانی احساس خسران می‌کردند را در این رویداد فرهنگی مشارکت دهند.

وی با اشاره به اهمیت همکاری دو موسسه نمایشگاه فرهنگی و خانه‌کتاب بیان کرد: دو موسسه با هم‌افزایی می‌توانند اهداف فرهنگی کلام را به پیش ببرند بنابراین تلاش داریم در دوره حضور دکتر آشنا در موسسه نمایشگاه فرهنگی هم‌افزایی را افزایش دهیم.

 شهرام‌نیا کار‌بلد است

در ادامه این آئین همایون امیرزاده با تاکید بر کارآمدی سیاست‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدون اغراق شهرام‌نیا در هموار کردن سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش قابل توجهی داشت.

 وی افزود: اقتضائات موسسه فرهنگی نمایشگاه‌‌ها که زمان آغاز فعالیت شهرام‌نیا مصادف با 26سالگی این نهاد بود موجب شد موانع جدی‌ای را سر راه وی ایجاد کند. باید با انصاف شرایط و ساختارها را در بررسی و سنجش عملکرد شهرام‌نیا دیده شود. به‌عبارت دیگر اقتضائات را نباید به پای شهرام‌نیا گذاشت، وی کاربلد بود و هست و کمتر مدیری از این ویژگی‌ها برخوردار است.

 امیرزاده افزود: شهرام‌نیا پرتلاش بود و بدون اغراق در جریان جابجایی و کوچ اجباری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمی‌توان زحمات وی را نادیده گرفت. علاوه بر این برای اجرای سیاست‌های ارشاد کنار صنف ماندن، مردانگی می‌خواست. تعامل و مهربانی از دیگر ویژگی‌های شهرام‌نیاست، گاهی در جریان مباحث مختلف حرف‌های مختلفی رد و بدل می‌شد اما نمی‌توانم احساس مهربانی وی را فراموش کنم.

 وی با تاکید بر توجه ویژه شهرام‌نیا به موضوع معیشت نیروهای موسسه بیان داشت: شهرام‌نیا برای پشتیبانی و ارتقای معیشت پرسنل یک مطالبه‌گر بود و این مطالبه‌گری نیز محقق می‌شد.

ایجاد غرفه ملی نهادینه شد

این عضو بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت ایجاد غرفه ملی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت افزود: ایجاد غرفه ملی شاید در کلام ساده باشد اما از اهمیت والایی برخوردار است ایجاد این غرفه هرچند که ناداوری‌هایی دید اما نهادینه شد و امسال نیز شاهد منکوب شدن جریان معاند همزمان حضور ایران در هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بودیم و این موفقیت به دلیل اتحاد و حضور در غرفه ملی بود.

 فیروزان در ادامه این آئین گفت: موضوع آقای شهرام‌نیا یادآور یک درد کهنه برای من است. امروز دیگر فرق بین انتقاد سالم و ناسالم، حسادت، رقابت و تخریب را متوجه نمی‌شوم. وقتی به کارنامه شهرام‌نیا نگاه می‌کنم احساس می‌کنم آیا حرف‌هایی که درباره آقای شهرام‌نیا طرح شده از سر انتقاد سالم بود و یا از سر قدرت؟

گاهی سرو‌صدا‌ها صادقانه نیست!

وی افزود: آیا فشار‌های که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌آمد برای اصلاح رویکرد فرهنگی جمهوری اسلامی بود و یا برای حذف آقای شهرام‌نیا؟ باید مرز بین حسادت و رقابت از سوی فعالان فرهنگی روشن شود. مرز بین انتقاد و انتقام را تعریف کنیم. خیلی اوقات احساس می‌کنم جو‌‌ها و سروصدا‌ها صادقانه نیست و اهداف دیگری دارد. موضوع استعفای شهرام‌نیا و پذیرش این استعفا از سوی جوادی که نشانه بزرگمردی اوست را تایید می‌کنم.

هزینه‌های زیادی برای حذف مدیران خوب صرف می‌شود

وی ادامه داد: احساس می‌کنم، هزینه‌های زیادی صرف می‌شود تا مدیران خوب رها کنند و اگر رها شوند احساس پوست‌اندازی و استحاله ایجاد می‌شود. فعالان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه، حواسمان باشد که به سادگی تسلیم نشویم. افراد کمی هستند که قدرت خود را کاهش دهند.

 فیروزان با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهرام‌نیا افزود: از سال 1372 او را می‌شناسم. قدرت جمع کردن اندیشه‌ها و رویکرد‌ها و سلیقه‌های مختلف و تبدیل آن به سنتز همه پسند، یکی از ویژگی‌های بارز اوست. وی همچنین برای بهبود اجرای هر کاری دلسوزی داشت. نمونه بارز این دلسوزی جریان واسپاری امور نمایشگاه به صنف است که اگر نمی‌خواست این جریان با دشواری شکل می‌گرفت، اما با دلسوزی و آینده‌نگری این واسپاری را تسهیل کرد. ندیدم شهرام‌نیا برای حذف فردی شمشیر بسته باشد.

 مدیر مجموعه شهر کتاب درباره آغاز فعالیت قادر آشنا در موسسه نمایشگاه فرهنگی بیان کرد: پیش از این با وی آشنایی نداشتم اما با توجه به انتخاب‌های معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هوشمندان است، ندیده به ایشان تعظیم و همکاری اعضای هیأت امنای را اعلام می‌کنند و مطمئنم که در اداره موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی موفق خواهند شد

به ما بپیوندید: