درمراسم تکریم شهرام نیا

شهرام نیا: فعالیت های موسسه تکمیل سیاست های پیشین بود/ آشنا: شفاف و پاسخوگو هستم

1397/09/18-16:03

شهرام‌نیا در مراسم تودیع خود، فعالیت‌های پنج‌ساله خود را تکمیل سیاست‌های پیشین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران خواند. دراین مراسم قادر آشنا، سرپرست موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نیز طی سخنانی گفت: شفاف هستم و نسبت به عملکرد خود پاسخگو خواهم بود.

به گزارش روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، آئین تکریم سیدامیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل پیشین موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران و معارفه قادر آشنا؛ سرپرست موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه (18 آذرماه) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب  برگزار شد.

 شهرام‌نیا در این آئین، ضمن تشکر از کارکنان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: طی 5 سال گذشته موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران دوره پوست‌اندازی را تجربه و مدیریت را دشوارتر کرد، بنابراین خدا را شکر می‌کند در این دوره گذار تلاش شد به زعم‌ دوستان مطلع، موسسه و نیروها کمتر آسیب ببینند و سیاست‌ها عملی شود.

 وی ادامه داد: از مدیران پیشین و باسابقه موسسه تشکر می‌کنم زیرا فعالیت‌های 5 سال گذشته جریان تکمیل سیاست‌های پیشین آن‌ها بوده است. تلاش کردم طی این مدت تغییری را در ترکیب موسسه ایجاد نکنم و خوشبختانه مدیران قبلی موسسه کارآمد بودند و امیدوارم از نیروهای موسسه در ادامه کار استفاده شود.

 شهرام‌نیا خطاب به سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بیان کرد: کار بسیار دشواری را در پیش دارید و حجم کار در این موسسه قابل توجه است. بسیاری از نیروهای موسسه طی سال در جریان برگزاری نمایشگاه‌ها بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شب و روز درگیر هستند.

 این فعال فرهنگی ضمن تشکر از حمایت‌های سیدعباس صالحی و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد سیاست‌ها و فعالیت‌های موسسه نمایشگاه‌ فرهنگی طی 5 سال گذشته با اشاره به مشارکت صنف در اداره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: طی چندسال گذشته حفظ چهارچوب موسسه نمایشگاه‌ها از یک‌سو و همکاری با صنف که چالش‌های قابل توجهی را ایجاد می‌کرد بسیار دشوار بود.

 شهرام‌نیا باتاکید بر اهمیت واسپاری اداره امور نمایشگاه کتاب تهران به صنف گفت: خوشحالم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که دوره بیست و ششم صددرصد از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره شد، در دوره سی و یکمین 70 درصد اداره این رویداد از سوی صنف پیگیری شد.

 وی با اشاره به قابلیت‌های موسسه نمایشگاه فرهنگی ادامه داد: موسسه نمایشگاه فرهنگی از ظرفیت بالایی برخوردار است طی این مدت تلاش شد تا ارتباطات بین‌المللی در حوزه نشر تقویت شود. حضور کشورهای خارجی و ایجاد فضایی برای میزبانی از شهر و کشور مهمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نمونه‌های موفق تقویت روابط بین‌المللی در حوزه نشر است. علاوه بر این افزایش تعداد حضور نمایندگان نشر ایران در نمایشگاه‌های خارجی به 18 کشور از دیگر موفقیت‌های پنج ساله گذشته است.

 شهرام‌نیا حضور در 66 نمایشگاه، برپایی 5 غرفه ملی، 4 حضور به‌عنوان مهمان ویژه، اعزام 57 نویسنده و 130 ناشر و همچنین 75 هنرمند و 24 خبرنگار به نمایشگاه‌های بین‌المللی و عقد 18 تفاهم‌نامه را از دیگر نمونه‌های فعالیت موفق موسسه نمایشگاه فرهنگی دانست.

 این فعال فرهنگی با اشاره به دشواری‌های تقویت روابط بین‌المللی در حوزه نشر بیان کرد: در حالی که برای میزبانی از کشور مهمان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کشور افغانستان، هزینه‌های قابل توجهی صرف شد اما به‌مرور موفق شدیم، کشور ایتالیا را به‌عنوان مهمان دعوت کنیم و بدون هزینه، چند صدهزار دلار در این زمینه ارزآوری شد.

 شهرام‌نیا همچنین از برپایی غرفه ملی و حمایت معاونت فرهنگی و توجه معاونت فرهنگی برای حضور نماینده طرح گرنت در نمایشگاه خارجی به‌عنوان یکی دیگر از ابعاد موثر در موفقیت فعالیت‌های بین‌المللی نشر ایران یاد کرد.

 

مدیرعامل پیشین موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران انعقاد بیش از 220 قرارداد فروش رایت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2018 را نمونه موفق حضور نماینده طرح گرنت در ایران رویداد ارزیابی کرد.

 شهرام‌نیا ادامه داد: راه طولانی در پیش دارید امیدوارم پس از این، اتفاقات قابل توجهی در این حوزه را شاهد باشیم.

 وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های استانی نیز گفت: سیاست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف نمایشگاه‌های استانی نبود. تلاش کردیم تا اشکالات این نمایشگاه را برطرف کنیم به‌عنوان مثال مشارکت کتابفروشی‌های استانی در زمان برگزاری نمایشگاه‌های استانی با تخصیص بن‌خرید از سیاست‌های موسسه نمایشگاه‌ها بود. البته قبول دارم که نمایشگاه‌های استانی بیش از این نیازمند اصلاحات است. در مجموع تا امروز 116 نمایشگاه استانی طی 5 سال گذشته برگزار شده است.

 شهرام‌نیا با اشاره به عرضه و فروش 96میلیارد تومان کتاب نمایشگاهی درباره تحولات موسسه نمایشگاه‌ها زیرساختی طی 5 ساله گذشته بیان کرد: با تلاش نیروهای زحمتکش از جمله مرحوم علی عاشوری تحولات قابل‌توجهی را در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تجربه کردیم به عنوان مثال طراحی سامانه ثبت‌نام در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین ثبت‌نام برای استفاده از پارکینگ نمایشگاه از جمله این تحولات در حوزه IT است.

 شهرام‌نیا با اشاره به توجه ویژه‌اش به معیشت نیروهای موسسه بیان کرد: قاطعانه می‌گویم برای تأمین معیشت نیروهای موسسه محکم ایستادم و دفاع کردم هرچند که برخی اعتقاد داشتند از این زاویه موسسه نمایشگاه‌های کتاب به اصطلاح از نظر رفاهی سوئیس معاونت فرهنگی است اما تاکید دارم که این موسسه مشابه دیگر موسسه‌ها دریافتی داشت. به‌عبارت دیگر تلاش نکردم بودجه بیشتری را جذب کنم، بلکه با جذب حمایت‌های خارج از موسسه به موضوع معیشت نیروها توجه داشتم.

 به گفته وی وضعیت معیشت نیروهای موسسه نمایشگاه‌ها طی 5 ساله گذشته بهتر از گذشته شد.

 در ادامه این آئین قادر آشنا، سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی گفت: من نه برای گرفتن پست تلاش می‌کنم و نه برای رفتن. به اعتقاد من وقتی برای مسئولیتی انتخاب می‌شویم، باید اول به شرح وظایف و اساسنامه آن محل توجه کرد و اگر نیازی به بازنگری بود، در صدد اصلاح برآمد.

وی ادامه داد: من آدم شفاف و رکی هستم و هر کسی از من سوالی کند به او پاسخگو خواهم بودم. هیچ وقت از مسئولیتم شانه خالی نمی‌کنم و انتظار دارم اگر مشکلی وجود دارد، اول از همه به خود من انتقال داده شود.

آشنا با بیان اینکه نباید کاری کرد که وزیر و معاون فرهنگی تحت فشارقرار گیرد، اظهار کرد: باید گفت‌وگو و تعامل را یاد بگیریم و رعایت کنیم چرا که  معتقدم ریشه بسیاری از مشکلات ما این‌هاست.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش صنف در اداره فضای نشر درباره نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی بیان کرد: نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی را می‌شناسم و تاکید دارم در جریان اداره موسسه نمایشگاه‌ها بار این موسسه را به دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل نکنم.

به ما بپیوندید: