در گردهمایی «بررسی دورنمای صنعت کمیک در ایران» عنوان شد؛

آینده‌ی حوزه نشر به داستان کوتاه و کتاب‌های کمیک تعلق دارد

1398/02/11-19:23

یکی از فعالان حوزه‌ی صنعت کمیک در ایران گفت: آینده‌ی حوزه نشر به داستان کوتاه و کتاب‌های کمیک تعلق دارد و کتاب‌های کمیک در هر زمینه‌ای می‌تواند گسترش داشته باشد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گردهمایی «بررسی دورنمای صنعت کمیک در ایران» به مناسبت رونمایی از 4 اثر جدید انتشارات موسسه‌ی فرهنگ و هنر خراسان، در سالن جلال ‌آل‌احمد نمایشگاه برگزار شد.
علی بشردانش یکی از فعالان حوزه‌ی صنعت کمیک در ایران، در ابتدای این نشست، با بیان این مطلب که چند سالی است متوجه شده‌ایم مردم به ساده‌خوانی و کوتاه‌خوانی علاقه‌مند شده‌اند، گفت: بتدریج و با پیش آمدن بحث اینترنت، بتدریج رسانه‌ها نیز به خبرهای کوتاه روی آوردند. در زمینه‌ی کتاب‌ها نیز همین اتفاق افتاد و آثار به سمت داستان‌های کوتاه‌تر سوق پیدا کرد.
وی افزود: شاید کسانی که صنعت کمیک را در ایران به وجود آوردند، اتفاقات و پیشرفت‌های امروز را نمی‌دیدند. در دنیای امروز ما به دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مطلبی را بخوانیم.
بشردانش با بیان اینکه امروز کمیک در همه‌ی زمینه‌ها در دنیا جا افتاده است، ادامه داد: همه‌ی آثاری که در زمینه‌ی کمیک تهیه می‌شود، ممکن است امروز توسط بخش زیادی از ناشران مورد قبول واقع و چاپ نشود. اما روندی که تا امروز پیش آمده‌ایم به نظر موفقیت زیادی بوده و حالا توجه بیشتری به کتاب‌های کمیک در ایران می‌شود.
این فعال حوزه‌ی کمیک با اشاره به این مسئله که انتشارات خراسان، نقش ویژه‌ای در فرایند رشد تدریجی کمیک در ایران داشته، گفت: آینده‌ی حوزه نشر به داستان کوتاه و کتاب‌های کمیک تعلق دارد و کتاب‌های کمیک در هر زمینه‌ای می‌تواند گسترش داشته باشد.
بشردانش در پایان صحبت‌های خود با اشاره به زمینه‌هایی که صنعت کمیک می‌تواند در آن فعالیت کند، گفت: هم اکنون در ایران کتاب‌های فانتزی، علمی، علمی تخیلی، تاریخی و... بر اساس کتاب‌های کمیک چاپ و منتشر شده و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
به مشارکت همه‌ی گروه‌ها نیازمندیم
دیگر سخنران این نشست، سیدمصطفی حسینی از فعالان صنعت کمیک با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی برای کمیک در ایران متصور است، گفت: زمانی که من می‌خواستم به حوزه‌ی کمیک ورود کنم، این حوزه به‌قدری ناشناخته بود که احتیاج به تلاش زیادی برای فهم آن وجود داشت.
وی افزود: در آن زمان من قصد داشتم یک نشریه‌ی کمیک راه‌اندازی کنم، اما قرار شد برای اینکه نوع برخورد مخاطب آزمایش شود، به صورت کتاب منتشر شد.
این فعال حوزه‌ی کمیک، با اشاره به فعالیت‌های انتشارات موسسه‌ی فرهنگ و هنر خراسان در حوزه‌ی نشر کتاب‌های کمیک از 5 سال پیش تاکنون گفت: از سال 93 تاکنون تنها انتشارات خراسان 32 اثر کمیک منتشر کرده است.
حسینی با بیان برخی نگرانی‌ها برای صنعت کمیک در ایران تاکید کرد: تنها مسئله‌ای که در این حوزه باید نگران آن بود، نوع مواجهه با این فرایند زمان‌بر است. برای رسیدن به سبک شخصی، چه در روایت و چه در محصول، باید صبر پیشه کرد و از طولانی شدن فرایندها نگران نشد.
وی با اشاره به عنوان «پی‌نما» که برای کمیک در ایران انتخاب شده، اظهار کرد: از دیدگاه هنری برای بالا بردن سطح کمیک و یافتن مسیر مورد‌نظر در ایران احتیاج به مشارکت همه‌ی گروه‌ها در آن داریم.
این فعال حوزه‌ی کتاب‌های کمیک در پایان صحبت‌های خود، تصریح کرد: امروزه در دنیا کمیک را یک هنر مستقل می‌خوانند. کمیک یک هنر جدید و یک رسانه‌ی مستقل است. پیشرفت کمیک زمان می‌برد اما به نظر می‌رسد در یک فرایند تدریجی روزهای بهتری در انتظار صنعت کمیک در ایران باشد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. 

به ما بپیوندید: