پیچیدگی و ابهام در قوانین، باعث گسترش فساد شده است

1398/02/12-11:14

مشاور معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: سادگی و شفافیت قانون باعث تمکین بیشتر و راحت‌تر شهروندان خواهد شد و بدیهی است پیچیدگی و ابهام در قوانین، باعث گسترش فساد شده و کار نظارت را هم سخت‌تر می‌‌کند.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «نقش تنقیح قوانین و مقررات در مقابله با فساد و ارتقای سلامت اداری» عصر چهارشنبه (11 اردیبهشت ماه) توسط معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، در سالن شهید مطهری نمایشگاه کتاب برگزار شد.
دکتر ولی رستمی سخنران این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت مبارزه با فساد اداری گفت: سازمان ملل متحد کنوانسیونی در حوزه‌‌ی مبارزه با فساد اداری دارد که جمهوری اسلامی نیز به آن ملحق شده است.
وی با اشاره به اینکه، ما در ایران چند قانون در این زمینه داریم که آخرین آن مصوب سال 93 مجمع است، اضافه کرد: در بحث عوامل فساد می‌‌توان به عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی پرداخت که در نشست امروز، جنبه‌ی حقوقی آن مدنظر است.
مشاور معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: سادگی و شفافیت قانون باعث تمکین بیشتر و راحت‌تر شهروندان خواهد شد و بدیهی است پیچیدگی و ابهام در قوانین، باعث گسترش فساد شده و کار نظارت را هم سخت‌تر می‌‌کند.
تنقیح قوانین، حق شهروندی است
دکتر سیدعلیرضا میرکمالی در مقام تشریح عبارات برخی عبارات حقوقی گفت: منظور از قانون، هم قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است و هم سایر نهادهایی چون مجمع تشخیص نظام که به نوعی فعالیت قانونگذاری دارند.
وی افزود: وقتی بحث تنقیح قوانین پیش می‌‌آید، منظور قوانین معتبر مدنظر است که شناسایی آنها به وسیله‌ی سازوکار خاصی صورت می‌‌گیرد.
استاديار دانشکده‌ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره بر اهمیت حقوق شهروندی گفت: در قانون اصل بر برائت است و تا زمانی که قانون، فعلی را ممنوع نکرده و آن قانون را زیرپا نگذاشته جرم و فسادی واقع نشده پس حق شهروندی ایجاب می‌‌کند که قوانین به صورت شفاف و بدون پیچیدگی (تنقیح شده) در دسترس عموم قرار گیرد.
فساد اداری جرم است
دکتر امین جعفری ضمن اشاره به قانون مبارزه با فساد اداری مصوب سال 93 مجمع گفت: در این قانون مصادیق فساد برشمرده شده است در صورتی که به زعم من اینها جرم است نه فساد.
سرپرست امور پژوهش‌های حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: در قانون سال 93 قانونگذار، یک سازوکار خودکنترلی به نام گزارش‌دهی پیش‌بینی کرده است. اقدامات تنبیهی برای کسی که گزارش دادن وظیفه‌ی اوست و اقدامات تشویقی و صیانتی برای کسب که گزارش کردن در حیطه او نیست در این قانون در نظر گرفته شده است.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: