کتاب، حافظه‌ی قومی است

1398/02/13-11:40

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: کتاب در واقع حافظه‌ی یک‌ قوم است و مانع زوال فرهنگی و هویتی در یک جامعه می‌‌شود.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجید جوادیان‌زاده حضور یزد را به عنوان پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: جانمایی خوب در کنار بهره‌مندی از نمادهای معماری و سازه‌‌های فیزیکی یزد و توجه به کیفیت و محتوا در ارایه‌ی برنامه‌‌های پایتختی کتاب ایران در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب شد تا غرفه‌ی یزد، آیینه‌ای از فضای فرهنگی پایتخت کتاب ایران باشد و استقبال خوبی از سوی مردم و کتاب‌دوستان را در ارتباط با مفهوم و چگونگی پایتخت کتاب ایران شدن شاهد باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان ضرورت‌‌ ائتلاف همگانی برای پیشبرد اهداف دبیرخانه‌ی اجرایی پایتخت کتاب ایران گفت: حجم، تنوع و گستردگی برنامه‌‌ها در تهران در توان یک اداره نیست و نیازمند مشارکت مردمی، سمن‌‌ها و البته دستگاه‌‌های فرهنگی هستیم.
وی از برگزاری ویژه‌برنامه‌ی یزد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و افزود: نشست تخصصی بررسی ظرفیت‌‌های فرهنگی یزد برای کسب عنوان شهر کتاب جهان در سال 2022/1400 خبر داد و افزود: امیدواریم تا تعاملات صورت گرفته در فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سبب شود تا کسب این عنوان تحقق یابد.
مجید جوادیان‌زاده با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد موجب شده است تا یزد، شهر ناشناخته‌ای برای دنیا نباشد، گفت: گفتگو در بستر مسالمت از دیرباز به عنوان ویژگی مطرح مردم یزد مطرح بوده است و اکنون می‌‌توانیم در یک گستره‌ی جهانی با محور فرهنگی «کتاب و دانایی» که در اندیشه‌ی مردمش جاری است به جهان معرفی شود.
یزد به مرکز دانش بومی آب تبدیل می‌شود
وی، ایده‌ی احداث و تجهیز کتابخانه‌ی تخصصی آب در یزد را یکی از ایده‌‌های مطرح در نشست‌‌های بررسی ظرفیت‌‌های یزد برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2022 دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، ادامه داد: آب در یزد جنبه‌ی هویتی دارد و مردم این شهر همیشه‌ی تاریخ با موضوع کم‌آبی درگیر بوده‌اند و سبک زندگی و تولید دانششان با محوریت آب بوده است.
وی افزود: این حقیقت باعث شده تا ما امروز برای حفظ این ذخیره‌ی علمی و دانش بومی به بهترین ابزار یعنی کتاب متوسل شویم.
مجید جوادیان‌زاده تاکید کرد: کتاب در واقع حافظه‌ی یک‌ قوم است و مانع زوال فرهنگی و هویتی در یک جامعه می‌‌شود. از این جهت است که تلاش داریم یزد را تبدیل به مرکز دانش بومی درخصوص آب بکنیم و امیدواریم این مرکز در سال 98 در یزد فعال شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از اجرای نزدیک به 40 برنامه در ارتباط با پایتختی کتاب ایران خبر داد و گفت: ما برنامه‌‌های متعددی را با توجه به ساختار اجتماعی یزد تدوین کرده‌ایم؛ برای مثال 1883 باشگاه کتاب‌خوانی را در استان ثبت کرده‌ایم.
وی ضمن تشریح برنامه‌‌های اجرا شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولی اجرای پایتخت کتاب ایران در سال 98 گفت: این اداره‌ی کل همه‌روزه برنامه‌‌های متعدد فرهنگی مرتبط با حوزه‌ی کتاب را برگزار کرده است.
مجید جوادیان‌زاده در پایان تصریح کرد: ما در مجموعه‌ی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، سعی داریم بحث پایتخت کتاب ایران را با هویت مردم یزد پیوند بزنیم و موجبات رسوب این عنوان در فرهنگ یزد شویم؛ به گونه‌ای که پس از اتمام یکسال پایتخت کتاب ایران بودن هر وقت حرف از یزد می‌‌شود عنوان پایتخت کتاب در کنارش قرار گیرد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: