طی سال گذشته رخ داد؛

انتشار 130 عنوان کتاب کردی در استان کردستان

1398/02/13-11:41

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: در سال گذشته 400 عنوان کتاب در این استان چاپ شده که 130 عنوان آن به زبان کردی بوده است.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ویژه‌برنامه‌ی استان کردستان پنج‌شنبه (12 اردیبهشت ماه) در نهمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار کردستان سرزمین فرهنگ و هنر در تالار استان‌‌ها برگزار شد.
در این آیین که با حضور گسترده‌ی شخصیت‌‌های فرهنگی، هنری و دانشگاهی استان کردستان برپا شد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: کردستان سرزمین مشاهیر هنر و فرهنگ تاثیرگذار در فرهنگ و ادب کشورمان است.
وی ادامه داد: استان کردستان در سال گذشته، شاهد برگزاری هشتمین نمایشگاه کتاب استانی با 80 هزار بازدیدکننده و فروش بیش از دو میلیارد تومانی بود.
عبید رستمی ادامه داد: در سال گذشته 400 عنوان کتاب در استان چاپ شده که 130 عنوان آن به زبان کردی بوده است.
وی از تشکیل و فعال‌سازی 210 باشگاه کتاب‌خوانی در استان کردستان خبر داد و گفت: دو روستا از استان کردستان در جمع روستاهای برگزیده‌ی دوستدار کتاب کشور قرار گرفته است.
عبید رستمی همچنین از جمع‌آوری 500 هزار جلد کتاب و اهداء آن به مناطق محروم استان خبر داد و گفت: تلاش داریم تا عنوان پایتخت کتب ایران در سال 99 را برای شهر سنندج کسب کنیم.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، تاکید کرد: روزهای خوب و نویدبخشی را برای فرهنگ و هنر کردستان پیش‌بینی می‌‌کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ی منابع استانداری کردستان نیز در آیین بزرگداشت فرهنگ و هنر این استان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: مردم با وجود سرانه‌ی درآمد پایین، کتابخوان و کتاب‌دوست هستند و این جای افتخار دارد.
حسین فیروزی از تمامی کسانی که برای ارتقای شاخصه‌‌های فرهنگ و کتابخوانی در کردستان تلاش می‌‌کند تشکر و ابزار خرسندی کرد: در چند سال اخیر رویدادهای فرهنگی و هنری در استان وضعیت مطلوبی نسبت به گذشته دارد.
وی از برگزاری کنگره‌ی مفاخر و مشاهیر کرد در تیرماه سال جاری در سنندج خبر داد و ابراز امیدواری کرد: آغاز این راه کمک بزرگی به اعتلای فرهنگی کردستان بکند.
آیین بزرگداشت روز فرهنگ و هنر کردستان با اجرای موسیقی محلی و سخنرانی صاحب‌نظران کرد در ارتباط با تاریخ و ادبیات کرد ادامه یافت و در پایان برنامه از سه نفر از نویسندگان شناخته شده و باسابقه‌ی کرد تجلیل و از سه عنوان کتاب با موضوع ادبیات و تاریخ کرد رونمایی شد.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: