گریزی از کتابخانه‌های دیجیتال نداریم

1398/02/13-14:28

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما ناچار هستیم به دلیل کمبود فضای نگهداری، گران شدن کاغذ و.. به سمت کتابخانه‌‌های دیجیتال برویم.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «رونمایی از کتاب مبانی کتابخانه‌‌های دیجیتالی»، پنج‌شنبه (12 اردیبهشت ماه) در تالار جلال آل‌احمد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
مهدی علیپیور حافظی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و ویراستار کتاب در ابتدای این نشست با اشاره به این مسئله که این اثر یکی از چندین کتابی است که در گروه پژوهش کتابخانه‌ی دیجیتال تهیه شده گفت: گروه پژوهش کتابخانه‌‌های دیجیتال در حوزه‌ی پژوهش‌‌های دیجیتال فعالیت می‌‌کند و آثاری را آماده کرده که بتدریج منتشر خواهد شد.
کتابخانه‌‌ی دیجیتال، زیرمجموعه‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
حمیدرضا رادفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سخنران دوم این نشست، با اشاره به این مسئله که بحث کتابخانه‌‌های دیجیتال در ابتدای دهه هشتاد مورد توجه قرار گرفت اما بعدها رها شد، گفت: کتابخانه‌‌های دیجیتال یکی از جنبه‌‌های جالب رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. این مباحث می‌‌تواند به حوزه‌‌های مختلف علوم نزدیک شود.
وی افزود: ما ناچار هستیم به دلیل کمبود فضای نگهداری، گران شدن کاغذ و.. به سمت کتابخانه‌‌های دیجیتال برویم.
رادفر با اشاره به مباحثی که درباره‌ی ضرورت نرم‌افزار بیان می‌‌شود، گفت: نرم‌افزارها هم یکی از ضرورت‌‌های کتابخانه‌‌های دیجیتال هستند اما همه‌ی بحث را دربرنمی‌گیرند. ناشران و فروشندگان منابع دیجیتالی بسختی می‌‌توانند حوزه‌‌های مختلف را از هم جدا کنند. بحث کتابخانه‌‌های دیجیتال باید به شکل علمی‌تر مورد توجه قرار گیرد و این کتاب نیز با چنین دغدغه‌ای نوشته شده است.
رادفر ادامه داد: هرچند که برخی از مباحث در این کتاب نیامده امیدوار هستم دوستان کاری انجام دهند که این کتاب نیز همچون فناوری، به‌روز باشد.
این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌‌های خود گفت: اکثر کتابخانه‌‌های دیجیتالی موجود، لاتین‌محور هستند و متون فارسی بسختی در دسترس قرار می‌‌گیرد. مباحثی چون خدمات، فرهنگ و علاقه‌مندی‌‌های کتابخانه‌ی دیجیتال جزو مواردی است که باید به فصول کتاب اضافه شود.
حضور سلایق مختلف و دقت نگارشی، ویژگی خاص مبانی کتابخانه‌‌های دیجیتالی
سعید اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به عنوان دیگر سخنران این نشست با اشاره به این مسئله که کتاب «کتابخانه‌‌های دیجیتال» 14فصل دارد، گفت: گستردگی فصول و تنوع بحث‌‌ها باعث شده تا مخاطب بتواند یک درک کلی، جامع و تخصصی از کتابخانه‌‌های دیجیتال به دست بیاورد.
اسدی در بیان یکی از کمبودهای کتاب گفت: به طور کلی چند فصل می‌‌تواند به این کتاب اضافه شود.
وی نقطه‌ی خاص و قوت این کتاب را حضور سلایق مختلف در نوشتن بحث‌‌ها دانست و گفت: این رویکرد باعث شده که نویسندگان فصل‌‌ها سعی کنند کتاب را به دقت نگارش کنند.
اسدی با اشاره به کارگروهی در نوشتن یک کتاب اشاره کرد: وقتی یک اثر به صورت گروهی نوشته می‌‌شود ممکن است نویسنده‌ی هر فصل، مقاله‌ی خود را به شکل مستقل نوشته باشد اما شکل دیگری نیز وجود دارد و آن این است که مقالات به هم مرتبط است و باید تمام فصول کتاب خوانده شود. نوع شکل‌دهی فصل‌‌ها در کتاب نیز این حس را می‌‌دهد که باید از ابتدا تا انتهای این اثر را خواند. هرچند در بعضی جاها این امر نقض شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد؛ کار گروهی، یکدست کردن مطالب جامعیت فصل‌‌ها، پانویس‌‌های مناسب، استفاده از تصاویر به‌نسبت خوب و چکیده نسبتا مفصل انگلیسی را از نقاط قوت این کتاب برشمرد.
وی در پایان صحبت‌‌های خود به جاافتادن اسامی نویسندگان برخی فصل‌‌ها بر روی جلد و در دسترس نبودن تصویری از کتابخانه‌‌های دیجیتال در کتاب را از نکات منفی کتاب دانست.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: