رسانه‌ها، کتابخوانی را فرهنگ‌سازی کنند

1398/02/13-18:35

مترجم آثار ادبی جهان گفت: رسانه‌ها از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات همان‌طور که مردم را به صرفه‌جویی تشویق می‌کنند، باید در ترویج کتابخوانی نیز سهیم باشند و این اتفاق در درازمدت نتیجه خواهد داد.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهدی غبرایی در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: برای بهبود عملکرد نمایشگاه کتاب و ترویج کتابخوانی می‌توان از تجربه‌ی فعالیت‌های کشورهای همسایه مانند ترکیه یا هندوستان استفاده کرد و ساده‌ترین راه، عادت دادن کودکان از دوران کودکی به کتاب‌خوانی است.
غبرایی اظهار کرد: گرچه برای ترویج کتابخوانی صحبت‌های زیادی شده است اما یا توجهی نمی‌شود و یا درصورت توجه، حل مسئله‌ی کتابخوانی امری درازمدت است.
وی توضیح داد: کتاب‌های دوران مهد کودک را می‌توان مصور طراحی کرد، چرا که احتیاجی به کلمه نیست و در کتب کودکان دبستانی از کتاب‌هایی با جملات کوتاه و چندسطری استفاده کرد و به نسبت بالاتر رفتن سن کودکان، قصه‌ها به صورت صفحه‌ای و چندپاراگرافی طراحی شود. اگر کودک به شکل و حقیقت کتاب عادت کند، در بزرگسالی نیز حتی اگر او کتاب را رها کند، کتاب او را رها نمی‌کند.
مترجم آثار ادبی جهان تصریح کرد: اگر فعالیت‌های کتاب‌خوانی با سهل‌انگاری برگزار شود و برای برنامه‌های مختلف غیر از کتاب و کتابخوانی اقدامات انجام شود نتیجه همین خواهد شد که هست. به‌ندرت کسی را می‌توان یافت که بالای سن 20 تا 25 سالگی کتابخوان باشد اما از کودکی و نوجوانی به این امر عادت نکرده باشد.
وی با بیان اینکه ترویج کتابخوانی عملی دوطرفه میان مردم و نهادها و مسئولان است، توضیح داد: رسانه‌ها از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات همان‌طور که مردم را به نریختن زباله در خیابان، جمع‌آوری کاغذهای باطله و صرفه‌جویی در مصرف آب و برق تشویق می‌کنند باید در ترویج کتابخوانی نیز سهیم باشند و این اتفاق در درازمدت نتیجه خواهد داد.
غبرایی افزود: وقتی به افراد جامعه بخصوص کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی آگاهی داده شود، این کودکان خواهند بود که والدین را وادار به کتابخوانی خواهند کرد.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری شعارها در میان مردم و با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب گفت: نمونه‌ای از شعارهای موفق سال‌های گذشته «برق اضافی خاموش» است که حتی کودکان، والدین خود را برای خاموش کردن چراغ اضافی ترغیب می‌کردند. شعار نمایشگاه هم حتما می‌تواند تاثیرگذار باشد و ما نیز از چنین شعارهایی استقبال می‌کنیم. این شعار از اقدامات مفید برای ترویج کتابخوانی است و ما از هر اقدام مفید و سودمندی که نشان از همت برخی از دست‌اندرکاران باشد تحسین و تقدیر می‌کنیم.
غبرایی در پایان خاطرنشان کرد: برای کتابخوانی می‌توان شعارهای مختلفی داد و از میان همه‌ی این شعارها یک شعار می‌تواند تاثیرگذار شده و دائمی شود و این عمل با آزمون و خطا ممکن خواهد شد.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: