حقوق دیجیتال، به حق مولف و مالکیت فرهنگی می‌پردازد

1398/02/13-18:37

زینب پاپی، مترجم کتاب گفت: هدف اصلی ما در این کتاب، حفظ حقوق مولف در دنیای دیجیتال است و انگیزه‌ی اصلی من در این کتاب آشنایی جوانان و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بحث حق مولف بود.
به گزارش ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «معرفی کتاب حقوق دیجیتال» روز جمعه (13 اردیبهشت‌ماه) با حضور میترا صمیعی و زینب پاپی، مترجمان کتاب «حقوق دیجیتال» در سالن آموزشی برگزار شد.
میترا صمیعی در این نشست گفت: این کتاب، یک اثر مرجع برای دانشجویان رشته‌ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و در این کتاب به بحث حقوق دیجیتال پرداخته شده‌است. آثار ما تا مدتی قبل تنها به صورت چاپی بود اما در حال حاضر ما در دنیای دیجیتال هستیم و به بحث فناوری و دسترسی سریع اطلاعات دست پیدا کرده‌ایم که همگی بر موضوع قانون کپی‌رایت تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: کشورهای مختلف در برابر مالکیت فکری در دنیای مجازی، رویکردهای مختلفی به خود اختصاص داده‌اند به طورمثال این کشورها، مالکیت‌های صنعتی و آثار هنری و فکری را در مالکیت فکری وارد می‌کنند. در ایران، زمانی نیاز به مسئله‌ی دیجیتال حس شد که تولید نرم‌افزارها و کپی‌برداری‌های غیرمجاز از آن‌ها بسیار زیاد شد.
وی همچنین بیان کرد: در 4 دی 1379، در ایران قانون استفاده از تولیدات نرم‌افزاری تصویب شد و در آن حق نشر مادی و معنوی نرم‌افزار را به طور کامل به پدیدآورنده اختصاص داده شد. متاسفانه کشور ما در بحث معاهدات کپی‌رایت و سازمان جهانی مالکیت فکری حضور ندارد و قانونی ویژه‌ای برای خود وضع کرده و به این سازمان جهانی نپیوسته‌است.
مترجم کتاب «حقوق دیجیتال» در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: هدف ما، فرهنگ‌سازی به‌کارگیری مالکیت فکری در فضای مجازی کشور است. بحث مدیریت حقوق دیجیتال بحث مهمی است که ما قصد داریم آن را بروزتر و در جنبه‌های مختلف کامل‌تر کنیم.
سپس، زینب پاپی، مترجم کتاب نیز در پایان گفت: تا حالا در ایران چنین کتابی به صورت ترجمه و تالیف نداشته‌ایم. هدف اصلی ما در این کتاب، حفظ حقوق مولف در دنیای دیجیتال است و انگیزه اصلی من در این کتاب آشنایی جوانان و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بحث حق مولف بود که در این کتاب به طور دقیق توضیح داده شده‌است.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: