فرهنگ‌سازی مهمترین هدف فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق حقوق شهروندی

1398/02/13-19:53

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان، یکی از مهمترین اهداف این وزارتخانه در تحقق و حقوق شهروندی است.
 
به گزارش ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، علی اصغر کاراندیش مروستی در آیین پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، فرهنگ را اساس هویت یک کشور دانست و گفت: اگر یک ملت نتواند به توسعه فرهنگی دست یابد، در توسعه حوزه‌‌های دیگر نیز موفقیت کاملی دست نخواهد یافت. در نتیجه، در نمایشگاه‌‌های کتاب 97 و 98 تصمیم گرفتیم آحاد ملت را با حقوق خودشان آشنا کنیم.
وی ادامه داد: اگر ملت از حقوق خود نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت نسبت به خودش اطلاع داشته باشد، در روباط فردی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌‌‌تواند بهتر عمل کند و جامعه به سوی کمال گام بر می‌‌‌دارد.
کاراندیش، حضور غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی را طی دو دوره در نمایشگاه کتاب، گامی بزرگ در مسیر فرهنگ‌سازی جامعه دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر حقوق شهروندی، فرهنگسازی این حقوق در بین مردم است.
وی در پایان به تشریح فعالیت‌‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعال کردن دبیرخانه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌‌های وزارتخانه از جمله پرداخت‌‌ها و قراردادها، تسهیل صدور، کاهش خدمت‌‌ها از طریق برون‌سپاری و هوشمندسازی جهت کاهش فیزیکی مراجعان و رفع امور از طریق سیستم اتوماسیون از جمله اقدامات عملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حقوق منشور حقوق شهروندی است.
 
منشور، سندی هنجارساز است
دکتر شهیندخت مولاوردی، دستیار پیشین رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در این آیین با بیان اینکه برای نهادینه سازی حقوق شهروندی تلاش زیادی از سوی دولت در حال انجام استف، اجرای منشور حقوق شهروندی را در تلاطم رفت و آمد دولت‌‌ها، اتفاقی ماندگار توصیف کرد که به خواست اصلی جامعه تبدیل خواهد شد.
مولاوردی دو گام اصلی منشور حقوق شهروندی را تشریح کرد و گفت: گام اول،  شناسایی حقوق و هنجارسازی است. منشور را سند هنجارساز می‌‌‌دانم که به توسعه حقوق شهروندی ملت کمک خواهد کرد. گام دوم، نظارت بر اجرای منشور است.
وی، تحقق منشور حقوق شهروندی را، مسیری دراز مدت دانست و نقش نهادها و وزارتخانه‌‌ها را در جا افتادن این امر، مهم تلقی کرد.
ملاوردی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کمک ابزارهای فرهنگی و هنری خود مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: وزارت علوم، فناوری و تحقیقات و وزارت آموزش و پرورش نیز برای آموزش و فرهنگ سازی کودکانمان، دانش آموزان و دانشجویان حیاتی است.
وی در پایان توجه به حقوق شهروندی در شرایطی که شاهد موج فزاینده نارضایتی‌‌ها و خشونت عریان کلامی در فضای مجازی هستیم را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی تک تک شهروندان با حقوق شهروندی در جامعه‌‌ای که از نظر شاخص سرمایه اجتماعی، وضعیت مناسبی نداریم گامی است برای تبدیل امید فردی به امید اجتمای تا مسئولیت‌پذیری تک تک اعضای جامعه افزایش یابد.
 
شرکت 5687 نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی
رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در این آیین با تقدیر از حضور پرشور مردم در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی گفت: طی ده روز برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 5 هزار و 6787 نفر در این مسابقه شرکت کردند و 2هزار و 790 نفر واجد شرایط قرعه کشی بودند و از این میان 105 جوایز مسابقه را کسب کردند.
مونس کشاورز با بیان اینکه برای دومین سال پیاپی اقدام به برپایی غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرده‌‌ایم، افزود: در این غرفه، خدماتی چون برپایی غیرکارشناسی حقوق شهروندی با ارایه بیش از هزار خدمت مشاوره‌‌ای به شهروندان، برگزاری مسابقه کشوری منشور حقوق شهروندی همراه توزیع رایگان بیش از 4 هزار جزوه منشور و در نهایت امضای تفاهم‌نامه‌‌های همکاری با دیگر دستگاه‌‌ها درباره حقوق شهروندی انجام و ارایه شد.
گفتنی است آیین پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی منشور حقوق شهروندی با تقدیر از کارشناسان حقوق شهروندی و اهدای جوایز به برندگان به پایان رسید.
سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب  تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 
 
 

به ما بپیوندید: