رقابت ژاپن و کره برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

1398/02/14-10:10

رئیس سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه حضور چین به عنوان میهمان ویژه منجر به عقد چندین تفاهم‌نامه بین ناشران و نویسندگان دو کشور شد، گفت: این حضور باعث شد رقابت جالبی بین کشورهای ژاپن و کره برای حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شکل بگیرد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سعیدرضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی در دیدار با محسن جوادی، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اظهار کرد: باید ظرفیتی تحت عنوان شهر کتاب در ایران ایجاد شود تا به وسیله آن امکان دسترسی مردم به کتاب‌‌‌ها و محصولات فرهنگی فراهم شود.
ضرورت توجه به کتاب‌‌‌های صوتی و دیجیتال
عاملی با اشاره به ضرورت توجه به کتاب‌های صوتی و دیجیتال گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه، لزوم توجه به حمایت از کتاب‌‌‌های دیجیتال و صوتی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در بخشی از کشورها، نمایشگاه‌‌‌ کتاب‌‌‌های دیجیتال و صوتی حتی به طور مستقل برگزار می‌‌شود، گفت: کتاب صوتی مانند رادیو که هنگام رانندگی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کتاب صوتی نیز می‌‌تواند نقش خود را در زندگی روزانه‌ی مردم ایفا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به حداقل‌نویسی‌‌‌ها و جملات قصار در شبکه‌‌‌های اجتماعی گفت: بسیاری از افراد این جملات کوتاه را به عنوان کتاب یا نوشته قبول ندارند اما اتفاقا درون این جملات معنای عمیقی نهفته است که در کوتاه‌ترین زمان پیام را به مخاطب می‌‌رساند و می‌‌توان در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کرد.
وی در پایان یکی از عواملی را که مانع از گسترش کتاب‌‌‌های صورتی و دیجیتال می‌‌شود، بحث کپی‌رایت و قاچاق دانست و افزود: ما در حال حاضر شاهد قاچاق کتاب و همچنین کپی‌رایت بسیاری از کتاب‌‌‌ها هستیم و این امر در بخش صوتی و دیجیتال بسیار پیچیده‌تر از کتاب‌‌‌های فیزیکی است.
تراکنش نمایشگاه کتاب، از مرز یک میلیون و پانصد هزار گذر کرد
رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب نیز در این دیدار با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه، تراکنش و تبادل مالی به نسبت مدت مشابه سال پیش با رونق توام بوده است، تراکنش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ظهر روز جمعه (13 اردیبهشت ماه) را حدود یک میلیون و پانصد هزار اعلام کرد.
محسن جوادی ادامه داد: خوشبختانه نگرانی‌‌‌هایی که در مورد عدم استقبال مردم و عدم خرید کتاب، ذهن همه را درگیر کرده بود، بعد از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کاملا رفع شد و استقبال از نمایشگاه و خرید کتاب در حد قابل قبولی بود.
وی افزود: باید ظرفیتی در کشور فراهم شود تا محصولات دیجیتال و کتاب‌‌‌های صوتی بتوانند به صورت اینترنتی عرضه شوند.
وی خاطرنشان کرد: حضور مردم و بخصوص افراد بین 15 تا 40 سال در فضای مجازی بیش از چهار ساعت در طی روز است و باید از این فضا برای ترویج خواندن و مطالعه بهره ببریم.
وی همچنین با اشاره به حضور کشور چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در این دوره در نمایشگاه سعی کردیم از فرصت حضور بخش بین‌الملل و میهمان ویژه برای اقتصادی کردن فعالیت‌‌‌ها و درآمدزایی استفاده کنیم.
جوادی ادامه داد: خوشبختانه حضور چین به عنوان میهمان ویژه علاوه بر اینکه منجر به عقد چندین تفاهم‌نامه بین ناشران و نویسندگان دو کشور شد، زمینه را برای حضور سایر کشورها در این نمایشگاه فراهم کرد به طوری که بعد از حضور چین رقابت جالبی بین کشورهای ژاپن و کره برای حضور در میهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیده می‌‌شود.
گفتنی است در این دیدار پیشنهاد شد جلسه‌ای با حضور مسئولان شورای انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعدادی از ناشران کتاب‌‌‌های دیجیتال و صوتی برگزار شود تا بتوانیم از آنها حمایت کرده و مشکلات موجود و پیش رو را رفع کنیم.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به ما بپیوندید: