بزرگداشت سلمان فارسی در نمایشگاه کتاب تهران

1398/02/14-11:18

داریوش نویدگویی در نشست رونمایی از کتاب «سلمان ما» گفت: سلمان اول اطلاعات کافی درباره‌ی دین زرتشت به دست آورد ولی چون تشنه‌ی حقیقت بود شروع به سفر کرد، سفری که پایانش او را به رسول‌الله رساند.
به گزارش ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست رونمایی از کتاب «سلمان ما» و بزرگداشت سلمان فارسی، عصر جمعه (13 اردیبهشت ماه) توسط انتشارات پرتو فرهنگ در سالن جلال آل‌احمد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
داریوش نویدگویی مدیر کمیته‌ی علمی فرهنگی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست، ضمن بازگویی فرازهایی از زندگی سلمان فارسی گفت: سلمان یک آزاده و یک جوینده‌ی حقیقت بود. سلمان، رفاه و در کنار خانواده بودن را رها کرد تا جواب پرسش‌‌هایش را پیدا کند.
وی افزود: سلمان اول اطلاعات کافی درباره‌ی دین زرتشت به دست آورد ولی چون تشنه‌ی حقیقت بود شروع به سفر کرد، سفری که پایانش او را به رسول‌الله رساند.
داریوش نویدگویی ضمن تشکر از حسین کاشانی نویسنده‌ی کتاب در پرداختن به موضوع سلمان فارسی گفت: زیبایی کار کاشانی این است که یک روایت تاریخی را در قالب رمانی زیبا و خواندنی به تصویر کشیده است.
کاشانی مولف کتاب «سلمان ما» با اشاره به حدیث پیامبر اکرم که فرموده‌اند سلمان از ماست و او را اهل بیت معرفی کرده‌اند، گفت: این بیان پیامبر اسلام شان و جایگاه والای سلمان را نزد پیامبر نشان می‌‌دهد.
وی افزود: سلمان ایرانی‌الاصل بود و من بر همین استعاره عنوان کتاب را «سلمان ما» گذاشتم.
مولف کتاب «سلمان ما» ادامه داد: در این کتاب سعی شده ده ویژگی شخصیتی سلمان را به شکل غیرمستقیم و در قالب رمان به خواننده معرفی کنیم. از جمله اینکه سلمان فارسی یک اشراف‌زاده بود، بعد از دین اولش، وارد آیین مسیحیت می‌‌شود و خبر رسول آخر را از آنها شنید. در راه کشف حقیقت رنج بسیار کشید، سفر کرد، اسیر شد، برده‌ی یک یهودی شد.
وی اضافه کرد: جالب‌ترین نکته زمانی است که حضرت محمد (ص) می‌‌خواهد سلمان را از مرد یهودی خریده و آزاد کند. قیمتی که آن فرد پیشنهاد می‌دهد بسیار زیاد و غیرمعمول بود ولی حضرت با توجه به خصوصیاتی که در سلمان می‌‌دیدند قبول می‌‌کنند پیامبر بهای سنگینی را بابت سلمان پرداخت کردند.
انتخاب سوژه، نشان از تیزبینی نویسنده دارد
مهدوی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: انتخاب این سوژه از تیزبینی نویسنده است.
وی افزود: از آنجایی که مولف کتاب، دستی در فیلم‌نامه‌نویسی دارند، مشاهده می‌کنیم که این کتاب بیشتر ساختار یک زندگی‌نامه‌ی داستانی را دارد تا ادبیات رمان.
مهدوی در پایان یادآور شد: در فیلم و فیلم‌نامه، این کارگردان است که صحنه و جزییات را انتخاب و به اصطلاح شخصیت‌پردازی می‌‌کند ولی در رمان و کتاب این خواننده است که در ذهن خود شخصیت‌پردازی می‌‌کند.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
 

به ما بپیوندید: