مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان:

طرح‌های فصلی خرید کتاب به توسعه و گسترش کتابفروشی ‌ها کمک می کنند

1399/08/27-14:54

مدیرعامل تعاونی ناشران استان گیلان معتقد است: حمایت از کتابفروشی‌ها کاری است که تاثیر زیاد و اثرات طولانی مدت دارد.

حمید بلوری مدیرعامل تعاونی ناشران استان گیلان در گفت‌ وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره اهمیت هفته کتاب گفت: هر اقدامی که کتاب و خوانش کتاب را تقویت کرده، ارتباط مردم با کتاب را بیشتر کند هر چقدر هم که کم‌اثر و ناچیز باشد اقدام مثبتی است و باید همواره به مستمر پیگیری شود.

وی با بیان اینکه بعضی حرکت‌ها تاثیر بیشتر و برخی کمتری دارند، عنوان کرد: مساله اینجا است که در حوزه نشر و کتاب آنقدر مشکل داریم که هر حرکتی قابل تقدیر است و امسال که بیماری کرونا روی فعالیت ناشران و کتابفروشان سایه انداخت پیش‌بینی طرح ‌های حمایتی می ‌تواند بخش زیادی از نقصان‌ها را جبران کند.

بلوری ادامه داد: امسال امکان برگزاری بسیاری از مراسم‌ ها و تجمعات وجود ندارد اما همچنان می‌تواند تاثیرگذار باشد و برگزاری یکسری جلسات در فضای مجازی یا سخنرانی و برنامه‌ سازی رسانه ‌ای در این زمینه تا حدود زیادی در پررنگ‌ کردن کتاب برای مردم موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه این روزها که مردم وقت زیادی در فضای مجازی صرف می‌کنند باید از ظرفیت ‌های آن بهره‌ برد، گفت: هر کدام از برنامه ‌های هفته کتاب می‌تواند به نوبه خود تاثیر داشته باشد و گاه یک کار تاثیر کمتر یا بیشتر دارد اما مساله اینجا است که همه فعالیت‌‌ ها در کنار هم جریان‌ سازی می‌کند و این جریان به تقویت حوزه ‌های مختلف نشر یعنی ناشران و کتابفروشان منجر می‌شود.

بلوری در ادامه پیشنهاد داد: در سال‌ های قبل نمایشگاه‌ های مختلفی به مناسبت هفته کتاب برگزار می ‌شد و مردم هم استقبال خوبی از این نمایشگاه ‌ها داشتند که امسال عملا این کار را نمی‌توان انجام داد اما با اجرای طرح‌ هایی مثل پاییزه کتاب یا مانند آن می‌توان به روند توسعه و گسترش کتابفروشی ‌ها کمک کرد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: حمایت از کتابفروشی‌ها کاری است که تاثیر زیاد و اثرات طولانی مدت دارند، در این میان اگر تسویه حساب با کتابفروشان هم زوتر انجام شود نفع آن برای ناشران و کتابفروشان بیشتر خواهد بود و به طور کلی هر چه اجرای چنین طرح‌ها توسعه بیشتر داشته باشد بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی طر‌ح‌های فصلی خرید کتاب باید افزایش پیدا کند، گفت: در فاصله کوتاه اجرای این طرح نقدینگی زیادی به سمت کتابفروشان می‌رود که بخشی از نقدینگی به ناشران بر می‌گرد و هر دو قشر منتفع می‌شوند.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: