موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با دانشکده مطالعات جهان تفاهم نامه همکاری امضا کرد

1399/08/27-15:34

تفاهم نامه همکاری با هدف توسعه مبادلات و همکاری های آموزشی و پژوهشی میان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منعقد شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین امضای تفاهم نامه همکاری میان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عصر امروز (۲۶آبان ماه) با حضور ایوب دهقانکار دبیر هفته کتاب و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، محمد سمیعی  رئیس دانشکده مطالعات جهان  و روح الله حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این موسسه امضا شد.

دهقانکار در این مراسم گفت: با انعقاد تفاهم نامه با دانشکده مطالعات جهان شاهد اتفاقات خوب و مبارکی هستیم که اثرات آن عرصه نشر، کتاب  و فرهنگ مکتوب  را در بر می گیرد گفت: انعقاد این تفاهم نامه ماحصل جلسات مختلفی است که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شده بود.  

وی یکی از سیاست های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را توسعه دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: دیپلماسی فرهنگی عرصه ای است که زمینه کار و فعالیت در آن وجود دارد و تقریبا مغفول مانده است اما در سال های اخیر شاهد گسترش فعالیت هایی هستیم که هدفشان بهره گیری  از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی کشور است.

دبیر هفته کتاب ادامه داد: در سلسله نشست هایی که در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران داشتیم اتفاقات خوبی در عرصه فعالیت های بین المللی رقم خورد و شاهد  انعقاد تفاهم نامه با انجمن ایرانی روابط بین الملل بودیم؛ این تفاهم نامه یکی از بسترها و ظرفیت های مهم برای فعالیت در حوزه دیپلماسی فرهنگی است که زمینه همکاری های مشترک بر مبنای آن فراهم شده که به زودی عملیاتی می شود.

دهقانکار افزود:  طی جلسه ای که با مدیران  بنیاد سعدی داشتیم بر اهمیت و نقش زبان فارسی و ضرورت گسترش آن در جهان از طریق ظرفیت های بنیاد سعدی و دانشجویان خارجی فارسی آموز تاکید شد. این دانشجویان زمانی که به کشورهای خودشان بر می گردند سفیران فرهنگی ما هستند و پتانسیل خوبی برای معرفی فرهنگ و ادبیات  ایران به حساب می آیند.

وی گفت: باید از ظرفیت های دانشکده مطالعات جهان به پشتوانه آکادمیکی و پیوستگی که به دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی در کشور دارد، استفاده کنیم. این دانشکده به درستی  و با درک ضرورت تاسیس شد و از حضور اساتید برجسته بهره می برد. علاقه مندان به ایران و فرهنگ ایرانی و مستشرقین و ایران شناسانی که در دانشکده مطالعات جهان در حال تدریس هستند، ظرفیت های عظیمی هستند که نباید از آنها غافل شد.

دهقانکار در پایان گفت: ایران از  غنای فرهنگی عظیمی برخوردار است که نهاد مرتبط با آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بازوی اجرایی آن موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است. نهادهایی مانند دانشکده مطالعات جهان از طریق ظرفیت های بالایی که دارند می توانند به ما در توسعه فرهنگ کشور کمک کنند و راه را بر ما هموار کنند. امیدوارم این تفاهم نامه سنگ بنایی برای معرفی هر چه بهتر فرهنگ ایران به خارج از کشور باشد.

در ادامه، محمد سمیعی رئیس دانشکده مطالعات جهان با یادآوری زمانی که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سردبیری کتاب ماه کلیات را برعهده داشت، گفت: دانشکده مطالعات جهان ۲۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دارد و ارتباطات و اطلاعات نسبتا عمیقی از کشورهای مختلف دارد. ما در دانشکده مطالعات جهان مطالعات میان رشته ای را پوشش می دهیم و علاوه بر موضوعات سیاسی، جامعه شناسی، هنر موضوعات فرهنگی را هم پوشش می دهیم. این امر ظرفیت خوبی برای همه نهاد ها فراهم کرده است. همچنین تعداد زیادی دانشجویان خارجی با حدود ۴۰ ملیت در این دانشکده تحصیل می کنند که باید همه این مکانات در خدمت به فرهنگ ایران و دیپلماسی فرهنگی و به ویژه در حوزه کتاب مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این تفاهم نامه آغاز نیکی بین دو مجموعه باشد تا بتوانیم هم افزایی خوبی داشته باشیم.

گفتنی است استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های طرفین در حوزه بین الملل، طراحی و اجرای نشست های تخصصی در حوزه کتاب و نقد کتاب ، طراحی و اجرای کارگاه ها و دوره های آموزشی در داخل و خارج از کشور با دعوت از مدرسین، صاحب نظران و مدیران  برجسته فرهنگی ایران، منطقه و جهان، نیازسنجی پژوهشی و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و... از جمله بند های این تفاهم نامه است.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: