دبیر هفته کتاب عنوان کرد:

صنعت کشاورزی و نشر، دو صنعت تاثیرگذار در جهان

1399/08/28-08:16

ایوب دهقانکار گفت: مراوداتی بین دو صنعت نشر کتاب و صنعت کشاورزی وجود دارد و مطمئنا هیچ چیزی ذوق‌ برانگیزتر و خوشایندتر از این نیست که ما در عصر و دنیای امروز بتوانیم این ارتباط و تعاملی را که از هزاران سال قبل آغاز شده، به همت و مدد هر دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخصا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت کشاورزی ادامه دهیم.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفته کتاب در سخنانی در مراسم معرفی برگزیدگان دومین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که صنعت کشاورزی و فلاحت و صنعت نشر و کتاب دو صنعت بزرگ و تاثیرگذار در جهان هستند، اظهار کرد: همه ما به خوبی واقف هستیم که می‌توان سند کشاورزی حرفه ‌ای، صنعتی و پیشرفته را در لابه‌لای اسناد تاریخی که در این مرز و بوم کشف شده به وضوح پیدا کرد؛ همه این ‌ها به گونه ‌ای با صنعت نشر، تالیف و تصویرگری ارتباط دارند.  

وی افزود: بیش از ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح تصویرگران برای ما تصاویری را به یادگار گذاشتند که از جمله آن ‌ها تصاویر درختانی است که متحدالشکل در مناطق مختلف کشورعزیزمان کشف شده و همین متحدالشکل بودن درختان حاکی از یک صنعت پویا و حرفه‌ ای است. همچنین این امر نشان دهنده این است که مردمان این سرزمین در هزاران سال قبل توانستند درخت، این مخلوق خوب خداوند را پرورش دهند و به ثمردهی و باروری برسانند که واقعا مایه مباهات است.

او ضمن بیان این که در تمام کتب مقدس از تورات و انجیل گرفته تا قرآن مجید که به ام الکتاب می‌شناسیم، کشاورزی امری مقدس و محترم شمرده شده است، گفت: حمایت از زمین، درخت، باغ و حتی حیوانات در این کتب، محترم و حقوق این موارد محفوظ شده است. در قرآن مجید سوره ‌ای تحت عنوان «انعام» داریم و از ویژگی‌ های مومنین، صالحین و بندگان خوب خداوند حمایت، صیانت، نگهداری و پرورش این موارد برشمرده شده و البته در طرف مقابل هم از نشانه‌ های مفسدین و ظالمین تضاد و عناد با این موارد دیده شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اظهار کرد: در قرآن مجید، سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۵ خداوند متعال می‌فرماید« وَإِذَا تَوَلَّیٰ سَعَیٰ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ»؛ یعنی تخریب و نابودی حرث و نسل با یکدیگر یکسان برشمرده شده است. یعنی شما خدایی نکرده چه درختی را قطع کنید یا انسانی را از بین ببرید برابر بوده و از ویژگی ‌های ظالمین است همانگونه که صیانت از این‌ها از خصوصیات بندگان صالح محسوب می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: اگر به لحاظ تاریخی پیش‌تر که بیاییم، در قرن دهم شاهد کتابی تحت عنوان «معرفت فلاحت (دوازده باب کشاورزی)» هستیم، که توسط مرحوم عبدالعلی بیجندی به رشته تحریر در آمده است. همچنین آثاری چون «النبات» و «ارشاد الزراعه» را در دوره صفوی می‌بینیم. متون علمی و تخصصی که حاکی از حرفه‌ ای بودن صنعت کشاورزی در این کشور دارد و همه این‌ ها به مدد کتاب و کتابت تا این دوره ماندگار بوده است.

دبیر بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: اگر به تاریخ معاصر نیز نگاهی بیاندازیم شاهد کتاب «مفاتیح ‌الارزاق» هستیم که در سال ۱۲۶۳ با موضوع علم و فن کشاورزی نوشته شده است؛ البته ارتباط آن با سایر علوم از جمله هواشناسی، آب شناسی، خاک شناسی و غیره مشخص بوده و به تفصیل در این اثر از این موارد صحبت شده است. البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و در فهرست منابع آن بیش از ۱۰۰ کتاب به عنوان منبع این اثر ذکر شده است.

دهقانکار ضمن اشاره به این که با این اوصاف و با این پیشینه، مراوداتی بین دو صنعت نشر کتاب و صنعت کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: مطمئنا هیچ چیزی ذوق ‌برانگیزتر و خوشایندتر ازاین نیست که ما در عصر و دنیای امروز بتوانیم این ارتباط و تعاملی را که از هزاران سال قبل آغاز شده، به همت و مدد هر دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخصا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت کشاورزی ادامه دهیم، استمرا پیدا کرده و آن را گسترش دهیم.

او با بیان این که اشتراکات ما به همین جا ختم نمی‌شود و در شیوه کارکرد و فرآیندهای انجام وظایف وجه اشتراکاتی داریم، گفت: در صنعت کشاورزی با سه مرحله‌ کاشت، داشت و برداشت سر و کار داریم که از کودکی آن را آموخته ‌ایم؛ در صنعت نشر نیز این سه مرحله را داریم. وقتی یک اثر ادبی خلق می‌شود مرحله اول یا مرحله کاشت زمانی است که ایده، علم و آگاهی در ذهن صاحب اثر و مولف وجود دارد و زمانی که به رشته تحریر درمی‌آید همچنان مرحله کاشت صورت می‌گیرد.

وی افزود: قاعدتا همانند هر بذر مبارکی که در دل خاک به بدیعت گذاشته می‌شود و انتظار کشاورز این است که روزی شاهد ثمردهی آن باشد، قاعدتا نباید این بذر را به حال خود رها کرد و قطعا مستلزم پرورش، تربیت، حمایت است همانطور که بذر نیاز به نور، خاک مرغوب و آب کافی دارد. قاعدتا یک بذر علمی یا یک دانش و آگاهی که در ذهن نویسنده است هم نیازمند هدایت، مراقبت، پرورش و حمایت است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان این که در مرحله کاشت نیز اشتراک داریم، بیان کرد: اگر مرحله کاشت و داشت به خوبی صورت بگیرد شاهد برداشت محصول هستیم؛ در کتاب نیز این حالت صادق است. مرحله برداشت محصول ما زمانی است که یک اثر فاخر تولید شده و به ویترین کتابفروشان می‌رود، در قفسه کتابخانه ‌های مردم قرار می‌گیرد، به جمع خانواده‌ ها می‌رود و در داخل و خارج از کشور در قالب نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: با داشتن این اشتراکات و دیرینگی و تعامل چندهزارساله و جدید به عنوان یک خادم فرهنگی آمادگی تام و کامل خود را برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در تمام سطوح علمی و پژوهشی و حمایت از تولید آثار فاخر در قالب کتاب و حتی عرضه نمایشگاهی در داخل و خارج از کشور اعلام می‌کنم.

ایوب دهقانکار در پایان گفت: امیدوارم  رفاقت این دو دوست چندهزارساله و اکنون پایدار باشد و کتاب و کشاورزی پا به پای یکدیگر پیش بروند و رونق این صنایع را در تحویل یک حال خوب به مردم کشور شاهد باشیم.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: