زارع:

هفته کتاب فرصتی برای معرفی و تکریم چهره‎ها و مولفان واقعی حوزه کتاب است

1399/08/28-13:59

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان این که هفته کتاب یکی از مهمترین و ارزشمندترین رویدادها در حوزه فرهنگ و اندیشه است، گفت: هفته کتاب فرصتی برای معرفی و تکریم چهره‎ها و مولفان واقعی، حوزه کتاب است.

دکتر حسین زارع در گفت و گو با ستاد خبری بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: کتاب ابزار انتقال دانش، مهارت و یادگیری است. در دنیای امروز برای این که بمانیم باید بدانیم و هرچه از دانستن فاصله بگیریم زندگی سخت و دشوارتر می شود. در زندگی امروزی ما برای هرچیزی نیازمند دانش هستیم و بنابراین وجود ارزشمند کتاب برای هر شهروندی، ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور درباره اهمیت هفته کتاب، اظهارداشت: هفته کتاب، فرصتی است تا به کتاب و جایگاه متعالی آن توجه بیشتری شود و اهمیت و ضرورت موضوع کتاب را یادآور شویم.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی در جامعه باید بتوانیم به گونه‎ای عمل کنیم که نیاز به کتاب و دانایی محوری در کنار دیگر نیازهای زیستی‌ مورد توجه و در اولویت قرار بگیرد.

زارع با بیان این که هفته کتاب یکی از مهمترین و ارزشمندترین رویدادها در حوزه فرهنگ و اندیشه است، تصریح ‌کرد: هفته کتاب رویدادی است تا در میان هیاهوی زندگی شخصی و روزمره مردم، بارقه و محفلی ایجاد کند تا شهروندان به موضوع کتاب، توجه بیشتری پیدا کنند و مطالعه کتاب را در الویت های زندگی خود قرار دهند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همچنین هفته کتاب فرصتی است که رسانه‌ها میتوانند مولفان واقعی و تلاشگران فرهنگ و علم کشور که خدمات علمی بزرگی را برای کشور به ارمغان آورده‎اند به جامعه و اهالی کتاب معرفی کنند.

 وی با تاکید بر این که نوشتن امر پر زحمت و سختی است، تصریح‎کرد: پیش از این که مولف باشیم، باید محقق باشیم. نوشتن و تالیف کتاب نیازمند سال‎ها پژوهش و تحقیق است و ما کسی را میتوانیم مولف بدانیم که عمرش را در زمینه علمی خود، سپری کرده باشد و دانش خود را از دل سال‎ها پژوهش و تحقیق کسب کرده باشد. این که به چهار کتاب مراجع کنیم و از هرکدام آنها بریدهها و نقل و قولهایی را بیاوریم و در کنار هم قرار بدهیم، تالیف کتاب، محسوب نمی‌شود. بنابراین ضروری است، تالیف برخواسته از تحقیق ارزش و پرورش داده شود.

زارع گفت: هم اکنون در زمینه‎های مختلف، افرادی به عنوان چهره شناخته می‎شوند اما در حوزه کتاب و اندیشه قادر به تشخیص چهره نیستیم و معرفی نمیشوند. چرا نباید چهره علمی داشته باشیم که عموم جامعه ایشان را بشناسد. این انتظار وجود دارد، صاحبان قلم و اهل علم شناسایی و معرفی شوند و از آنها به عنوان چهره، تکریم شود و در این زمینه رسانه‎ها وظیفه و نقش کلیدی دارند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: