بهروز عطایی تاکید کرد:

برگزاری مسابقات کتابخوانی کتاب را به مدارس و خانه‌ها می‌آورد

1399/08/28-14:21

مدیر انتشارات عطایی گفت:‌ می‌توان با پیش‌بینی مسابقات کتابخوانی و خلاصه کتاب یا نتیجه‌گیری‌ دانش‌آموزان از آثار خوانده شده کتاب را بار دیگر به مدارس و خانه‌ها آورد.

بهروز عطایی مدیر انتشارات عطایی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت هفته کتاب گفت: باید تلاش کنیم کارها و برنامه‌هایی که در هفته کتاب اجرایی می‌شود، بیشتر شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

وی افزود: بخش عمده برنامه‌هایی که برای این هفته در نظر گرفته می‌شود باید برای کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان، جوانان و دانشجویان باشد تا شور و شوق در میان آن‌ها ایجاد شود.

عطایی اجرای برنامه‌هایی مثل مسابقات کتابخوانی و خلاصه‌نویسی کتاب‌ را یکی از راه‌های جذب قشر نوجوان و جوان به سمت کتاب دانست و ادامه داد: زمانی که چنین مسابقه‌هایی برگزار می‌شود آن‌ها برای خواندن کتاب و تلخیص آن ذوق و شوق حقیقی پیدا می‌کنند و از آنجایی که امکان برگزاری مجازی این مسابقه‌ها وجود دارد آن‌ها می‌توانند به راحتی در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته روزنامه‌دیواری در مدارس تهیه می‌شد و دانش‌آموزان با ذوق در تولید آن مشارکت داشتند، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان بار دیگر نوجوانان را سر شوق آورد و با پیش‌بینی مسابقات کتابخوانی و خلاصه کتاب یا نتیجه‌گیری‌ دانش‌آموزان از آثار خوانده شده کتاب را بار دیگر به مدارس و خانه‌ها آورد.

عطایی تاکید کرد: مساله اینجا است که ما فکر می‌کنیم دانش‌آموز باید فقط کتاب درسی بخواند در حالی که آ‌ن‌ها باید کتاب‌های عمومی و غیردرسی هم مطالعه کنند و این فرهنگ باید از سنین کودکی در آن‌ها نهادینه شود و به نظرم هفته کتاب فرصتی است تا با اجرای چنین مسابقاتی آن‌ها را به سمت کتاب هدایت کنیم.

وی با اشاره به لزوم مشارکت ناشران در این طرح‌ها نیز گفت: ما در هفته کتاب می‌توانیم کتاب‌ها را با تخفیف به مدارس ارایه کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند دسترسی بهتری به کتاب داشته باشند و انگیزه‌ای در میان‌ آن‌ها ایجاد کنیم تا به سوی کتاب بیایند البته معتقدم این طرح نباید فقط در تهران اجرا شود بلکه بیشتر در مناطق کم‌برخوردار اجرا شود تا موثرتر باشد.

عطایی یادآور شد: البته در این میان رسانه‌ها نیز نقش مهمی بر عهده دارند و باید با تبلیغ هفته کتاب و کتابخوانی و تازه‌های نشر توجه بخش زیادی از مردم را که نسبت به کتاب بی‌توجه هستند به این یار مهربان جلب کنند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: