طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی دائمی باشد

1399/09/01-08:37

یک نویسنده و مدرس داستان نویسی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان افراد جامعه باید به صورت پایدار و از مقطع پیش دبستانی آغاز شود، گفت: برگزاری هفته کتاب طرح مقطعی خوبی است البته، به شرطی که اجرائی و کارا بودن طرح های نظری، در روند برگزاری آن مورد توجه قرار گیرد.

شیوا مقانلو، نویسنده و مدرس داستان نویسی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: رویداد هفته کتاب اگر به درستی برنامه ریزی و اجرا شود م ی­تواند در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترویج آن در سطح جامعه موثر واقع شود.

وی در ادامه صحبت ­هایش بیان کرد: انواع رسانه­ های موجود در جامعه به ­ویژه صداوسیما هم باید به موضوع کتاب و کتابخوانی بپردازند و تبلیغات مناسبی پیرامون آن انجام دهند، اگرچه می­بینیم که تبلیغات پیرامون این رویداد فرهنگی در تلویزیون بسیار محدود انجام می ­شود.

مقانلو در رابطه با طرح فصلی فروش کتاب با بیان اینکه، این طرح باید با جزئیات به اطلاع عامه مردم برسد، گفت: یکی از موارد اجرائی ­شدن درست چنین طرح هایی این است که این تخفیف­ ها تنها شامل کتاب شود و نه اقلام دیگری که ممکن است در کتابفروشی ­ها به فروش برسد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، از آنجا که کتاب ­های درسی و کمک درسی را نمی ­توان در زمره سرانه مطالعه و خرید کتاب در جامعه به­ حساب آورد؛ بنابراین، اگر قرار است حمایت و تخفیفی وجود داشته باشد باید بخش کتاب­ های آموزشی و درسی از سایر کتاب­ ها جدا شده و برای آنها تمهیدات دیگری اندیشیده شود. به ­ویژه امسال که ما از نمایشگاه کتاب هم بی ­بهره ماندیم و نه مخاطبان توانستند از تخفیفات خرید کتاب استفاده کنند و نه ناشران توانستند فروش خوبی داشته باشند، اقدامات حمایتی قطعا می ­تواند موثر باشد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: