سازمان های دولتی به حمایت از بخش خصوصی بپردازند

1399/09/01-08:55

عمرانلو در نشست «نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر: فرصت‌ها و تهدیدها» گفت: ایده آل این است که سازمان های دولتی به حمایت از بخش خصوصی بپردازند و اگر سازمانی برحسب ماموریت ها و اهداف خود، نیاز به چاپ کتابی دارد به جای ایجاد یک سازمان عریض و طویل اقتصادی، نیاز خود را به بخش خصوصی ارایه کند.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست «نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر: فرصت‌ها و تهدیدها» از سلسله نشست های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه ۲۷ آبان با حضور هومان حسن پور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مهدی عمرانلو عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشی های تهران برگزارشد.

حسن پور در این نشست، اظهارداشت: سوال اولی که در این مساله وجود دارد این است که چرا باید ناشران دولتی داشته باشیم؟! این موضوع مخالف، اصل ۴۴ قانون اساسی است که تاکید بر واگذاری و برون سپاری کارها به بخش خصوصی دارد.  

وی ادامه داد: زمانی بود که سازمان و دستگاه های دولتی بنا به دلایلی برای امور مربوط به خود دارای انتشارات بود و در آن زمان بخش خصوصی قوی وجود نداشت اما در حال حاضر ناشران خصوصی زیادی با توانمندی های لازم داریم و ضرورتی برای ورود دولتی ها به حوزه نشر وجود ندارد.

حسن پور گفت: برخی نهادها نیز با این نگاه و بهانه که بخش خصوصی در برخی زمینه های فرهنگی دغدغه لازم را ندارد، به حوزه نشر ورود کردند. در حالی که این نیاز می توانست توسط ناشران خصوصی به صورت حرفه ای و با انجام بازاریابی، انجام شود. مساله دیگری هم که وجود دارد این است، هر روز که پیش می رویم برای حل معضلاتی که با آن روبرو می شوند، دست به بزرگتر کردن مجموعه خود می زنند و از امکانات بیشتری بهره می گیرند.

 

نشر دولتی با قیمت گذاری غیر واقعی به نشر خصوصی ضربه می زند

عمرانلو نیز در ادامه این نشست، اظهار داشت: یکی از مسایل در حوزه نشر دولتی، بحث قیمت گذاری کتاب است. در سیستم دولتی چون بسیاری از هزینه ها پنهان است و از امکانات دولتی استفاده می کنند، قیمت کتاب ها با قیمت واقعی تفاوت دارد و این مساله هم به ناشر خصوصی ضربه می زند و هم موجب سردرگمی اهالی کتاب نسبت به قیمت گذاری کتاب می شود. علاوه بر این، موجب عدم رشد و پیشرفت خود ناشران دولتی می شود. 

وی افزود: همچنین در نشر دولتی به نیاز مخاطب توجه نمی شود که چیزی مورد تقاضا و مناسب مخاطب است و نیاز مخاطب نادیده گرفته می شود و در نتیجه کتابی وارد بازار نشر می شود که مخاطب ندارد  و به فروش نمی رسد.

عمرانلو گفت: ایده آل همین است که سازمان های دولتی به حمایت از بخش خصوصی بپردازند و اگر سازمانی برحسب ماموریت ها و اهداف خود، نیاز به چاپ کتابی دارد به جای ایجاد یک سازمان عریض و طویل اقتصادی، نیاز خود را به بخش خصوصی ارایه کند.

 

کتاب های روزنامه ای، کتاب را به اندازه یک مقاله تنزل می دهد

حسن پور نیز در این نشست در ادامه صحبت های خود در رابطه با مساله و پدیده چاپ کتاب در واکنش به یک اتقاق و رویداد تازه، گفت: این نوع کتاب ها معمولا می شود نام آنها را کتاب روزنامه ای گذاشت. کتاب هایی که به سرعت پس از اتفاق به چاپ می رسند، شبیه چاپ یک مقاله در روزنامه عمل می کنند. با این کار کتاب را به اندازه یک مقاله تنزل دادیم و ای کاش هم باز در حد و اندازه یک مقاله در می آمد. ما نمونه های بسیاری داریم که درباره موضوعی مجموعه مقالاتی آماده می شوند و با استانداردهای لازم یک کتاب به چاپ می رسد.

وی درباره تفاوت های فعالیت های ناشران دولتی با خصوصی، اظهارداشت: در سیستم دولتی پاداش دهی متناسب با فعالیت ها نداریم و این موجب می شود، انگیزه برای محقق و پژوهشگر از بین برود. همچنین در این سیستم، معیار دیده شدن فرق دارد. در بخش خصوصی به کیفیت سنجی خیلی توجه نمی شود. این بخش در جهت توسعه حرکت نمی کند و بیشتر نگاه کمی دارد.

وی تصریح کرد: ما ناشران موفق دولتی هم داریم اما دولت نباید با امکانات دولتی با بخش خصوصی رقابت کند و اگر نیاز در حوزه نشر دارد آن را به بخش خصوصی واگذارکند.

حسن پور گفت: محقق و مولفی که در بخش خصوصی شناخته می شود، می تواند یک سرمایه فرهنگی باشد اما این اتفاق در بخش نشر دولتی، این اتفاق الزاما منتج به سرمایه فرهنگی شدن برای نویسنده، نمی شود.

وی ادامه داد: سیستم کتابفروشی های دولتی هم بر اساس سود نیست و اینگونه سیستم خود به خود، آدم های غیرحرفه ای برای فروش کتاب تربیت می کند.

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اظهار داشت: دولت کاسب خوبی نیست و قرار هم نیست کاسب باشد. دولت نهادی است که باید امکانات کشور را در اختیار عموم بگذارد.

نشست «نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر: فرصت‌ها و تهدیدها» همزمان با پنجمین روز از هفته کتاب با مشارکت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و به صورت زنده از طریق اینستاگرام این موسسه پخش شد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: