اهدای 656 عنوان کتاب جایزة جهانی کتاب سال به کتابخانة دانشگاه علامه طباطبائی

1399/09/01-08:58

کتاب‌های آرشیوی دبیرخانة جایزة جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به کتابخانة مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی اهدا شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین اهدای بخشی از  کتاب‌های آرشیوی دبیرخانة جایزة جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به کتابخانة مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی (چهارشنبه 28 آبان) با حضور دکتر ایوب دهقانکار دبیر هفته کتاب و مدیرعامل مؤسسه خانة کتاب و ادبیات ایران، دکتر احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزة جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و دکتر سیدمهدی طاهری رئیس کتابخانة مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در این آیین، ایوب دهقانکار با تاکید بر اینکه در حوزه نشر و کتاب، بهترین راه حفظ و نشر آثار است گفت:  تلاش های دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در جمع آوری این آثار  به دست علاقه‌مندان  و دانشجویان می رسد تا آنها از این آثار بهره ببرند و آنها را توسعه و رواج دهند.

 دهقانکار تصریح کرد: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یک جایزه ریشه دار و شناخته شده است و جای خود را در محافل علمی باز کرده است. در بعضی از جوایز دست اندرکاران طی فراخوان هایی آثار را جمع‌آوری می کنند اما این جایزه به مرحله ای رسیده است که مخاطبان به سراغ آن می آیند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: فرآیند داوری در این جایزه بسیار دقیق است و کتاب های برگزیده علاوه بر جوایز بین المللی در جشنواره ها و جوایز داخلی هم جوایزی کسب می کنند. این اتفاق کیفیت بالای جایزه را نشان می دهد و مایه فخر کشور ما در محافل علمی در دنیا است. تعداد زیادی از برگزیدگان این جایزه همچنان با دبیرخانه جایزه و استادان ما در داخل کشور ارتباط دارند و گاهی خودشان آثاری را برای داوری در جایزه به دبیرخانه معرفی می کنندِ که با این اتفاق مرحله اول غربال و رصد اولیه از سوی برگزیدگان انجام می شود.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اهدای کتاب های جایزه جهانی کتاب سال به کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با این اتفاق این کتاب ها در معرض دید مخاطبان اصلی خود قرار می گیرند و امیدواریم باعث پیشرفت علمی کشور شود.

در ادامه، احمدعلی حیدری ضمن ارائه سابقه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: این جایزه در سال 1372 بنا شده است و تاکنون 27 دوره آن برگزار شده و امسال دوره بیست و هشتم آن را برگزار خواهیم کرد. در این جایزه، با توجه به امکاناتی همچون نمایشگاه های بین المللی کتاب، کتابخانه های مرکزی کشورها و... کتاب ها را برای داوری و حضور در این جایزه تهیه می کنیم.

دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال ادامه داد: کتاب هایی که به کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی اهدا می کنیم طی بیست و هفت دوره جمع آوری و با دقت انتخاب شده اند. این آثار پس از بررسی اولیه، به مرحله انتخاب و داوری می رسند. در هر دوره از جشنواره 10تا11 کتاب برگزیده می شوند و در بهمن ماه هر سال آثار برگزیده معرفی و از دستان رئیس جمهوری جایزه خود را دریافت می کنند. 

حیدری افزود: با اهدای کتاب به کتابخانه دانشگاه علامه طباطبائی امیدوار هستیم این کتاب ها به نحو مناسب تری در کتابخانه استفاده شود چرا که این دانشگاه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در کشور است. بنابراین این اتفاق را یک رویداد خوب و نیک تلقی می کنم.

سیدمهدی طاهری نیز بر اعلام آمادگی همکاری های بیشتر کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تاکید کرد و گفت: این کتابخانه ظرفیت های گسترده ای دارد که می توانیم آنها را برای سایر فعالیت ها، جوایز و جشنواره های حوزه کتاب به خدمت بگیریم.

طاهری با بیان اینکه منابع اطلاعاتی هر چه بیشتر در دسترس باشند ارزش افزوده بیشتری خواهند داشت، گفت: با انتقال این آثار به کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی سعی خواهیم کرد ارزش افزوده ای داشته باشیم و این آثار را در فضای فیزیکی مجزایی نگه داری خواهیم کرد و از بسترهای دیجیتالی این کتابخانه برای معرفی و در دسترس بودن این آثار استفاده خواهیم کرد.

در پایان این آیین، پیشنهاد امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی مورد بررسی قرار گرفت.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: