عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

هفته کتاب موجب ایجاد شور و نشاط در بین افراد جامعه می شود

1399/09/01-09:29

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تعیین هفته ای برای کتاب و کتابخوانی که سابقه طولانی هم دارد اقدام موثری است که تا کنون نیز منجر به برنامه ریزی های موثر و کاربردی در حوزه کتاب شده است.

گودرز رشتیانی مترجم و نویسنده حوزه ایرانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه، در این هفته ناشران و نویسندگان گردهم می­ آیند که این امر باعث هم ­افزایی میان آنها و معرفی محصولات جدید به مخاطبان می­ شود، گفت: قطعا این اتفاق ارزشمندی است که فعالان و دست ­اندرکاران این حوزه شاهد آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری هفته کتاب موجب ایجاد شور و نشاط در بین افراد جامعه و به­ویژه دانش­ آموزان و  دانشجویان می ­شود، گفت: به ­ویژه در ایام شیوع کرونا که به­ دلیل ایجاد شرایط خاص لزوم توجه به کتاب و کتابخوانی بیش از پیش اهمیت یافته این موضوع به­ خوبی حس می ­شود.

رشتیانی تصریح کرد: البته ارائه نظری مشخص در رابطه با میزان تاثیر هفته کتاب بر ترویج فرهنگ مطالعه، نیازمند آمار و ارقام و لازمه آن انجام کار پژوهشی است. اما، نکته ­ای که در این میان وجود دارد این است که برگزاری این رویداد باید شکل عمومی ­تری به خود بگیرد.

وی ادامه داد: از این­­ رو، به­نظر می­ رسد اگر در برگزاری این رویداد هر چه بیشتر از تشکل ­های غیردولتی، انجمن ­های صنفی و سایر فعالان بخش خصوصی در مسیر تبیین و ترویج این هفته استفاده شود، قطعا شاهد نتیجه بهتری خواهیم بود. البته این به معنی نادیده گرفتن امر مهمی چون ضرورت حمایت دولت از این مقوله نیست.

رشتیانی در ادامه در رابطه با طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: این طرح بسیار موثر است و نقش بسزایی در ترغیب افراد به خریداری کتاب ­های مورد علاقه خود دارد. گرچه، برخی ناشران معتقدند حمایت مستقیم از ناشر نتیجه بهتری دارد، اما به اعتقاد من حمایت از خریدار برای خرید کتاب طرح بسیار ارزشمندی است؛ چنانچه شاهد بودیم که تا کنون نیز خروجی مثبتی هم داشته است.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: