عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران:

نیاز به کتاب و کتابخوانی با طرح پرسش در ذهن مخاطب آغاز می شود

1399/09/01-09:33

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران گفت: نیاز به کتاب و کتابخوانی باید با طرح پرسش در ذهن مخاطب آغاز شده و سپس با برنامه ریزی مناسب در فرد نهادینه شود.

امیرمحمد گمینی منتقد، نویسنده و عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه، نیاز به کتاب و کتابخوانی باید در افراد جامعه ایجاد شود، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند گرانی کتاب و مشکلات اقتصادی باعث کاهش سرانه مطالعه در کشور شده است؛ قطعا نمی ­توان تاثیر مسائل اقتصادی بر این مقوله را نادیده گرفت اما، بسیاری از افراد با همین شرایط اقتصادی به رستوران م ی­روند، هزینه­ ای پرداخت کرده و غذا می ­خورند.

وی عنوان کرد: دلیلش هم این است که درک کاملی از لذت غذا خوردن دارند و در لحظه هم این لذت را حس می کنند، حال اگر برنامه ­ریزی ­ها و سیاست­ ها در جامعه به­ گونه ­ای باشد که فرد نسبت به خرید کتاب و مطالعه هم همین حس را داشته باشد، دیگر با بهانه ­هایی نظیر کمبود وقت، شرایط اقتصادی نامناسب و... این موضوع را منتفی نمی ­کند.

گمینی افزود: حال سوالی که در اینجا پیش می ­آید این است که چگونه می­ توان چنین شرایطی را در میان افراد جامعه ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال در گرو فعالیت ­ها و برنامه­ های هفته کتاب و نوع دیدگاه دست ­اندرکاران این حوزه است. به این معنا که در ابتدا باید سوال در ذهن مخاطب ایجاد شود تا سپس فرد برای یافتن پاسخ خود به کتاب رجوع ­کند. وقتی چنین جوی در جامعه ایجاد شود و کتاب به مثابه غذای روح تلقی شود دیگر فرد به هیچ بهانه ­ای از خرید این محصول سرباز نمی­ زند و حتی اگر طرح و تخفیفی هم نباشد باز برای رفع نیاز خود اقدام به خرید کتاب می­ کند.

این نویسنده و استاد دانشگاه اظهار کرد: از دیگر موضوعاتی که وجود آن در برنامه­ های هفته کتاب ضروری به نظر می ­رسد، معرفی کتاب­ ها و موضوعات مختلف به مخاطب است. چنانچه این کار درست و اصولی انجام شود، وقتی سوالی در ذهن فرد ایجاد می ­شود می ­تواند به محتواهای تولید شده در این زمینه رجوع و محتوای مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید کند. اینگونه قطعا از خرید خود راضی است و با اشتیاق مطالعه می­ کند.

وی در ادامه در رابطه با طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: حال در این میان، طرح­ ها و تخفیف­ های ویژه می­ تواند شور و شوق خرید را در بین مخاطبان چند برابر کرده و در میان قشر کتابخوان شور و نشاطی ایجاد کند. در چنین شرایطی می ­توان از کارکرد چنین طرح ها و تاثیرشان بر افزایش سرانه مطالعه سخن گفت.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: