افشین علا:

در دوران کرونا ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهمیت مضاعف تری پیدا کرده است

1399/09/01-09:45

شاعر معاصر کشورمان با بیان این که در دوران کرونا ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهمیت مضاعف تری پیدا کرده است، اظهارداشت: در هفته کتاب رسانه ها با توجه به شرایط کنونی برای ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه خیلی دشوارتر و مهم تری دارند.

افشین علا در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره اهمیت هفته کتاب، گفت: به نظرم یکی از اولویت های اصلی که در دوران کرونایی باید به آن توجه شود، موضوع کتابخوانی است. اگر خیلی از اولویت های دیگر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... کشور به دلیل معضلات این پاندمی تعطیل شده است اما در حوزه فرهنگ و کتاب چنین ضرورتی وجود ندارد.  

وی افزود: با توجه به این که شهروندان در این مدت شیوع بیماری کرونا مدت زمان بیشتری در خانه های خود هستند و فرصت بیشتری برای خواندن و مطالعه کتاب دارند، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهمیت مضاعف تری پیدا کرده است. 

اعلا تصریح کرد: بیماری کرونا پیامدهای بسیار برای مردم جامعه به همراه داشته است و موجب بیماری های افسردگی و احساس پوچی در افراد شده است که برای رفع این پیامدها و جلوگیری از آنها می توان از ظرفیت کتاب بهره برد.

وی تاکید کرد: در این شرایط تماشای تلویزیون بعد از مدتی ملال‌آور خواهد بود اما کتاب تنها وسیله ارتباطی است که افراد می تواند با آن همراه شوند و به دانش خود وسعت ببخشند.

وی ادامه داد: رسانه ها در این وضعیت باید برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، دست به دست یکدیگر بدهند و برای مخاطب عام و خاص و به ویژه کودکان برنامه سازی و تولید محتوا داشته باشند. در این هجوم کرونا یکی از بهترین پناهگاه ها کتاب و کتابخوانی است.

اعلا تصریح کرد: اگر قرار باشد موضوع خاصی را برای مطالعه و خواندن کتاب در این شرایط انتخاب و توصیه کنم، موضوع خودشناسی است.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: