کامور بخشایش:

هفته کتاب جشن تولدی برای پدیده کتاب است

1399/09/01-09:53

نویسنده حوزه ادبیات، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، هفته کتاب را جشن تولدی برای پدیده کتاب دانست و افزود: ضرروی است همه نهادها و مسولان فرهنگی، تلاش کنند تا در این هفته احترام و توجه بیشتری به کتاب صورت گیرد تا موجب آشتی و پیوند هرچه بیشتر مردم جامعه با دنیای کتاب شود.

جواد کامور بخشایش در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که کتاب در زندگی انسان ها نقش مهمی دارد و یکی از بهترین ابزارها برای شناخت مسیر زندگی در عصر امروز است، گفت: هر کتاب دنیای تازه ‌ای به روی انسان ‎ها باز می‌کند و معرفت و شناخت انسان ها را به پدیده‌ های پیرامونی‌ شان زیاد می‌کند. هر چقدر هم معرفت و شناخت در وجود آدمی بیشتر شود، جایگاه انسان نیز والاتر و بالاتر می‌رود و انسان ارزش واقعی خود را بیشتر درک می‌کند.

وی درباره اهمیت هفته کتاب، اظهارداشت: انتخاب یک هفته از سال به عنوان هفته کتاب اتفاق مبارکی است و می‌توان آن را جشن تولدی برای پدیده‌ ارزشمندی به نام کتاب دانست.

این نویسنده حوزه ادبیات، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس تاکیدکرد: ضروری است همه نهادها و مسولان فرهنگی، تلاش کنند تا در این هفته احترام و توجه بیشتری به کتاب صورت گیرد تا موجب آشتی و پیوند هر چه بیشتر مردم جامعه با دنیای کتاب، شود. در این شرایط خاص احترام گذاشتن به کتاب وظیفه هرکسی است.

وی با بیان این که تکریم کتاب و کتابخوانی نباید فقط محدود به هفته کتاب شود، گفت: در حوزه کتاب برای افزایش جایگاه بهتر و بیشتر آن نیاز داریم، شبکه رادیویی یا تلویزیونی به صورت ۲۴ ساعته داشته باشیم که وظیفه و رسالت آن به طورکامل معرفی کتاب خوب و فاخر برای جامعه باشد. به نحوی که در این شبکه برای گروه ‌های سنی و قشرهای مختلف جامعه به فراخور نیاز، حرفه و دانش و معلومات ایشان به معرفی کتاب بپردازد.

کامور بخشایش درباره شرایط پیش آمده به دلیل بیماری کرونا و تاثیر آن بر حوزه کتاب، گفت: بیماری کرونا یک اتفاق ناخوشایند است که می توان از آن بهره خوشایندی نیز به دست آورد. با وجود این که بیماری کرونا عرصه فعالیت ‌های ما را سخت کرده است اما موجب شده جهشی خاصی هم در زمینه های مختلف پیدا کنیم و مسیری که شاید قرار بود در طول ۱۰ سال آینده طی کنیم، اکنون در یک زمان کوتاه و فشرده ۷ و ۸ ماه طی می شود.  به طور مثال در دانشگاه ها و در زمینه تدریس، این اتفاق موجب شد مسئولان آموزش در دانشگاه‌ها به چاره اندیشی و تعجیل در تغییر سبک آموزشی از شکل سنتی به آنلاین و غیرحضوری کنند و زیرساخت های لازم برای ایجاد فضای تدریس و آموزش کلاس های مجازی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: این تغییر رویکرد در حوزه کتاب نیز باید به سرعت رخ دهد تا بتوانیم از دل این پدیده منحوس کرونا برداشت بهتر و خوشایندتری داشته باشیم و به این صورت تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی را به فضای مجازی بیاوریم.

این نویسنده گفت: گرچه ما یک جامعه سنتی هستیم  و کتاب را به روش سنتی خرید می‌کنیم و می‌خوانیم  و به صورت سنتی در نمایشگاه های کتاب حضور پیدا می کنیم و کتاب را از نزدیک لمس و تورق می کنیم اما باز هم می‌توانیم همان مخاطب فیزیکی کتاب را به فضای مجازی سوق بدهیم و کتابی را مخاطب به دنبال آن است را در فضای مجازی در اختیار او قرار بدهیم.

وی افزود: این اتفاق تجربه جدیدی است که ما را به دانش‌های جدید نیازمند می‌کند و موجب آگاهی ما از روش‌های جدید تکنولوژی می‌شود و از این منظر شرایط پیش‌آمده اتفاق خوبی در حوزه کتاب است.

کاموربخشایش تصریح‌کرد: ما حتی اگر در چنین شرایطی بر اثر بیماری کرونا هم قرار نمی گرفتیم در طول ۱۰ سال آینده باید روش ارتباط، خرید و مطالعه کتاب را عوض می‌کردیم. ناشران ما در طول همین سال های گذشته هم در حال تهیه و تولید کتاب‌های صوتی بودند و کرونا سرعت تولید کتاب های گویا و صوتی را بیشتر کرده است و این مساله موجب تحولی در زندگی انسان ها به ویژه در عرصه کتاب، دانش و آگاهی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما تاکنون از ابزارهای تعاملی غافل بودیم و هم‌اکنون در این شرایط سخت کرونایی نیاز است تا به دانش و تکنولوژی جدید روی بیاوریم تا بتوانیم ارتباطات و تعاملات مان را به گونه‌ ای دیگر و گسترده از قبل پیش ببریم.

کاموربخشایش تصریح کرد: ما نباید در برابر یک پدیده منفی به طورکلی مایوس شویم و همه فرآیند حرکتی خودمان را مختل ببینیم. نویسنده باید با نگاه متفاوت ‌تر و با توجه به موضوعات به روز، اثری تازه خلق کند. کسی که فعال فرهنگی است، باید فعالیت‌های فیزیکی خودش را در فضای مجازی ادامه دهد و جلسات نقد و بررسی کتاب و معرفی کتاب در فضای مجازی و با طیف مخاطب بیشتری برگزار شود. افرادی هم که در حوزه نشر، توزیع و فروش کتاب فعال هستند با ایجاد یک فضای جدیدتر مانند همان نمایشگاه مجازی  و روش های مختلفی که در حال حاضر در حال نهادینه شدن و جا افتادن است آرام آرام، طیف مخاطبی را بیشتر جذب کنند و به این صورت شاهد افزایش دقایق مطالعه در کشور باشیم.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: