ذکایی:

هفته کتاب موجب حفظ پیوند ما با کتاب می شود

1399/09/01-09:55

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: هفته کتاب می تواند موجب حفظ پیوند ما با کتاب این مونس همیشگی، تاریخی و جاودان شود.

محمدسعید ذکایی، استاد جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، گفت: در دنیایی که مشکلات و رنج ها فراگیرتر شده است ، کتاب می تواند دریچه ای باشد برای جامعه و به عواطف بشری هر جامعه ای تعادل بدهد. اندیشه ها را پالایش کند و خشونت و تنفر و کینه را از دنیای ما دورتر کند و فرصتی برای عمیق تر شدن در ارزش های انسانی بدهد.

وی افزود: در زمینه کاربردی نیز نقش کتاب باید به گونه ای باشد که در خدمت رفاه، عدالت جامعه باشد و فضایی برای توسعه جامعه فراهم کند و موجب ترویج کتاب و کتابخوانی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اهمیت هفته کتاب، گفت: هفته کتاب جنبه ای نمادین برای توجه به اهمیت و جایگاه کتاب دارد. این مناسبت به نحوی یادآوری و تکریم برای کتاب و فراخوانی برای اهالی کتاب است.

ذکایی، اظهارداشت: هفته کتاب می تواند موجب حفظ پیوند ما با کتاب این مونس همیشگی، تاریخی و جاودان شود.

این استاد جامعه شناسی، تصریح کرد: هفته کتاب می تواند بهانه ای باشد برای ترویج کتاب و کتابخوانی و ایجاد برخی فرصت ها که به حوزه کتاب کمک می کند. که در این زمینه می توان به فرصت ها و فعالیت هایی همانند افزایش و تسهیل دسترسی به کتاب با تخفیف و معرفی آثار فاخر و ارزشمند، شرح و نقد این آثار اشاره کرد.

وی افزود: در این موقعیت که کتاب کمی گران شده و سختی ها و دشواری هایی در خرید کتاب وجود دارد و دانشجویان و دانش آموزان مقداری فضای مجازی را جایگزین کتابخوانی کرده‌اند، ضرورت دارد تهمیداتی به صورت نهادینه برای افزایش دسترسی به کتاب انجام شود.

وی با بیان این که نویسنده انگیزه و اشتیاق خود را با مخاطب و خواننده کتاب به دست می آورد، گفت: در حوزه کتاب یک چرخه وابسته به هم داریم از نویسنده تا مخاطب و در این زمینه سیستم تقاضا نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارد. تقاضا می‌تواند علاوه بر تعیین میزان تیراژ یک کتاب، یک تولید خوب، فرصتی برای نقد و ارزیابی و مواجه منصفانه و انتقادی را فراهم کند و به جامعه پویایی بدهد.

ذکایی با بیان این مطلب که یکی از دلایل پایین آمدن تیراژ کتاب برآمده از جایگزینی دیگر ارزش ها به جای ارزش کتاب است، گفت: گاهی حتی ما لازم است برای حفظ ارزش و جایگاه کتاب، به تظاهر کتاب بخریم و هدیه بدهیم تا بازار کتاب از این راکدی تاحدی خارج شود.

این استاد جامعه شناسی، تصریح کرد: فرهنگ کتابخوانی باید در رسانه های رسمی و غیر رسمی تبلیغ و ترویج شود و با ایجاد یک همگرایی رسانه های مکتوب در کنار دیجیتال قابلیت عرضه و مصرف داشته باشد. همه این چرخه در کنار هم می تواند نقش آفرین باشند و به بازار کتاب و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک کنند و صنعت نشر را سرپا نگه دارند.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: