مریم جدلی تاکید کرد:

کتابخوانی یک ضرورت برای هر انسانی است

1399/09/01-09:56

رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر گفت: با وجود اینکه اغلب مردم تحصیل‌کرده هستند ولی میزان مطالعه در میان آن‌ها کم است و در کنار تحصیل کمتر کتاب‌های متفرقه مطالعه می‌کنند.

مریم جدلی رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت‌ وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه کتابخوانی یک ضرورت برای هر انسانی است گفت: انسان‌ها نیازهایی دارند که فقط جسمی نیست بلکه روحی هم هست و در هفته کتاب به این نیاز روحی توجه شده و می‌توان گفت که هفته کتاب یک یادآوری برای مطالعه بیشتر برای مردم است.

وی افزود: همان‌طور که نمایشگاه‌ های کتاب که یک نوع یادآوری برای مطالعه خوب و ارزنده است، هفته کتاب هم باید چنین ماهیتی پیدا کند و در میان اقشار مختلف جامعه یک یادآوری برای کتابخوانی باشد.

به گفته جدلی، با وجود اینکه اغلب مردم تحصیل‌کرده هستند ولی میزان مطالعه در میان آن‌ها کم است و در کنار تحصیل کمتر کتاب‌های متفرقه مطالعه می‌کنند. همچنین بعد تحصیل نیز مطالعه آن‌ها کمتر می‌شود.

وی یادآور شد: این موضوع به این دلیل است که از بدو سوادآموزی کتابخوانی به عنوان یک ضرورت و عادت تبدیل نشده است، در حالی که برای تغذیه روح باید کتابخوانی کنیم اما آموزش‌های خاصی در این زمینه نداشتیم و اگرچه خوب است که هفته کتاب برگزار می‌شود اما خوب است این تشویق و ترغیب را در طول سال در قالب‌ های مختلف با آگاهی دادن به مردم انجام دهیم.

جدلی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: الان که امکان حضور در محل‌ های عمومی نیست به خصوص الان که مردم بیشتر در منازل هستند فرصت خوبی است تا در این زمینه تبلیغ کنیم و برای افزایش سرانه مطالعه مردم را به سمت کتابخوانی و خرید آنلاین و غیرحضوری کتاب تشویق کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: از سوی دیگر می‌توان در بسیاری از شهرها و روستاها که دسترسی به کتاب سخت است و ویترین کتاب ندارند همزمان با هفته کتاب نمایشگاه کتاب پیش‌بینی شود و بن هدیه خرید کتاب به مردم داده شود تا بتوانند کتاب خریداری کنند و کتاب داشته باشند زیرا باید به فکر این قشر از مردم هم باشیم.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

به ما بپیوندید: